10:56 , 1401/6/20
کد خبر: 000015224
بازدید: 1638
درمان قطعی پوست خشک با چند روش بسیار ساده

خشکی پوست یک وضعیت ناراحت کننده است که با پوسته پوسته شدن، خارش و ترک خوردن مشخص می شود. در این مطلب راه هایی برای جلوگیری و درمان خشکی پوست ارائه شده است.

علت خشکی پوست چیست؟ چگونه پیشگیری می شود؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، ممکن است به دلایل مختلفی خشکی پوست رخ دهد یا به طور طبیعی پوست خشکی داشته باشد. با این حال، حتی کسانی که پوست چرب دارند، ممکن است هر از گاهی با مشکل خشکی پوست مواجه شوند. پوست خشک می تواند هر قسمتی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا در دست ها، بازوها و پاها بروز می کند. در بسیاری از موارد تغییر سبک زندگی و استفاده از کرم های مرطوب کننده برای رفع مشکل کافی است. اما در برخی موارد، مشکل ممکن است ناشی از یک علت زمینه ای باشد و ممکن است در مقابل درمان مقاومت کند. در این صورت ممکن است نیاز به مشورت با متخصص پوست باشد.

خشکی پوست چیست؟

خشکی پوست، یک مشکل پوستی بسیار شایع است که با کمبود مقدار مناسب آب در اپیدرم، سطحی ترین لایه پوست، مشخص می شود. اگرچه این بیماری در مردان و زنان به یک اندازه تأثیر می گذارد، اما در افراد مسن شایع تر است. مناطقی مانند دست ها، آرنج ها و لب ها بیشتر تحت تاثیر خشکی پوست قرار می گیرند.

درمان قطعی پوست خشک با چند روش بسیار ساده

علت خشکی پوست چیست؟

قرار گرفتن در معرض هوای خشک، آب داغ و برخی مواد شیمیایی می تواند باعث خشکی پوست شود. خشکی پوست نیز می تواند ناشی از شرایط پزشکی زمینه ای باشد. معمولاً ناشی از یک علت محیطی است. علل احتمالی خشکی پوست عبارتند از:

شرایط آب و هوایی. پوست در طول ماه‌های زمستان که سطح دما و رطوبت کاهش می‌یابد، خشک‌ترین حالت را دارد.

گرم کردن بخاری ها، اجاق های چوبی، بخاری های کف و شومینه ها رطوبت را کاهش داده و پوست را خشک می کنند.

حمام و دوش آب گرم. دوش آب گرم یا حمام طولانی مدت می تواند پوست را خشک کند. شنا، به ویژه در استخرهای با کلر زیاد، نیز یکی از عوامل مهم خشکی است.

صابون ها و مواد شوینده. بسیاری از انواع صابون ها، شوینده ها و شامپوها رطوبت و چربی پوست را از بین می برند و باعث خشکی پوست می شوند.

نوشیدن آب کافی در روز برای حفظ رطوبت پوست ضروری است.

سایر بیماری های پوستی افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک یا پسوریازیس مستعد خشکی پوست هستند.

درماتیت یک اصطلاح پزشکی برای گروهی از بیماری های پوستی است که با پوست بسیار خشک مشخص می شود. انواع مختلفی از درماتیت وجود دارد که باعث خشکی پوست می شود. در زیر به تفصیل بیشتر به این موارد پرداخته شده است.

درمان قطعی پوست خشک با چند روش بسیار ساده

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی در نتیجه تماس مواد مختلف با پوست رخ می دهد. پوست به این مواد واکنش نشان می دهد و التهاب موضعی در ناحیه تماس ایجاد می کند. درماتیت تماسی تحریک کننده زمانی رخ می دهد که پوست در معرض مواد شیمیایی خورنده مانند سفید کننده یا مواد جرم گیر قرار گیرد. درماتیت تماسی آلرژیک نوعی درماتیت است که زمانی رخ می دهد که فرد در معرض ماده ای قرار گیرد که به آن حساسیت دارد، مانند نیکل.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک نوعی درماتیت است که زمانی رخ می دهد که چربی بیش از حد در پوست تولید شود. معمولاً با بثورات قرمز و پوسته پوسته روی پوست سر مشخص می شود و در نوزادان شایع است. مانند لکه‌های لکه‌ای سفید و پوسته‌دار روی صورت، سینه و پشت ظاهر می ود.

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک به نام اگزما نیز شناخته می شود. این یک بیماری مزمن پوستی است که باعث ایجاد لکه های خشک و پوسته پوسته روی پوست می شود. این بیماری در کودکان خردسال شایع است و در افرادی که استعداد ژنتیکی دارند شایع تر است. شرایط پزشکی مختلف مانند پسوریازیس و دیابت نوع 2 نیز می توانند باعث خشکی پوست شوند.

درمان قطعی پوست خشک با چند روش بسیار ساده

چه کسانی دچار خشکی پوست می شوند؟

خشکی پوست وضعیتی است که در همه افراد دیده می شود. با این حال، برخی از عوامل خطر با ایجاد حساسیت پوستی، خطر ابتلا به خشکی را افزایش می دهند. برخی از عواملی که می توانند خطر خشکی پوست را افزایش دهند عبارتند از:

سن: مشکل خشکی پوست در افراد مسن بیشتر از افراد جوان است. با افزایش سن، منافذ پوست به طور طبیعی چربی کمتری تولید می‌کنند و در نتیجه این خطر افزایش می‌یابد. خشکی پوست در بیش از 50 درصد افراد بالای 40 سال دیده می شود.

سابقه پزشکی: افرادی که سابقه خانوادگی اگزما، درماتیت تماسی آلرژیک یا سایر بیماری‌های آلرژیک دارند، بیشتر به این مشکلات پوستی مبتلا می‌شوند و در نتیجه خشکی پوست را تجربه می‌کنند.

شغل: خشکی پوست یک مشکل رایج در گروه های شغلی مانند پرستاری و آرایشگری بوده که تماس با آب و مواد شیمیایی زیاد است.

عادات حمام کردن: مشکلات خشکی پوست در افرادی که اغلب در حین دوش گرفتن حمام می‌کنند یا از آب بسیار داغ استفاده می‌کنند، شایع‌تر است.

کسانی که در آب و هوای خشک، سرد یا کم رطوبت زندگی می کنند: خشکی پوست در اقلیم هایی که سطح رطوبت نسبتاً پایین است، شایع تر است. به خصوص در افرادی که به دلایل مختلف زمان زیادی را در هوای سرد می گذرانند، بیشتر دیده می شود.

درمان قطعی پوست خشک با چند روش بسیار ساده

علائم خشکی پوست چیست؟

خشکی پوست معمولا یک وضعیت موقتی است. با این حال، برخی از افراد ممکن است یک بیماری مزمن مادام العمر نیز داشته باشند.

علائمی که در خشکی پوست مشاهده می شود بسته به سن، وضعیت سلامت عمومی، محل سکونت، زمان گذراندن خارج از منزل و علت مشکل متفاوت است. پوست خشک ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کند:

احساس سفتی در پوست، به ویژه پس از دوش گرفتن، حمام کردن یا شنا

ظاهر توده ای روی پوست

خارش

لایه برداری و پوسته پوسته شدن پوست

خطوط ریز یا ترک

قرمزی و بثورات

خونریزی ترک های عمیق

اسکار و تغییر رنگ در اثر خراشیدگی

درمان قطعی پوست خشک با چند روش بسیار ساده

چه زمانی برای خشکی پوست به پزشک مراجعه کنیم؟

مشکلات خشکی پوست در اکثر افراد به تغییرات سبک زندگی و کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده خانگی پاسخ خوبی می دهد. اما گاهی اوقات می تواند مقاومت بیشتری داشته باشد و از تلاش خود عبور نکند. در موارد زیر مراجعه به مراکز درمانی جهت درمان ضروری است.

اگر خشکی پوست با وجود تلاش زیاد فرد برطرف نشد

اگر قرمزی همراه با خشکی وجود دارد

اگر خارش ناشی از خشکی به حدی باشد که خواب را مختل کند

اگر زخم های باز ایجاد شده باشد

اگر خراش و ترک عفونی شده باشد

اگر در نواحی وسیع پوسته شدن و پوسته پوسته شدن وجود داشته باشد

خشکی پوست در چه نواحی رخ می دهد؟

اگرچه پوست خشک در تمام قسمت های بدن دیده می شود، اما برخی از نواحی بدن بیشتر مستعد خشکی هستند.

خشکی پوست آرنج

تمایل به خشک شدن روی آرنج ها به خصوص در سرمای زمستان وجود دارد. خشکی، سختی و ضخیم شدن پوست بسیار شایع است، زیرا پوست این ناحیه در معرض اصطکاک قرار دارد، به خصوص روی آستین های پلیور و سطوحی مانند میز کار.

خشکی پوست دست ها

یکی از شایع ترین مناطق خشکی پوست دست ها هستند. به خصوص عدم استفاده از دستکش در هنگام شستن ظروف و استفاده از مواد شوینده شیمیایی.

خشکی پوست پلک ها

زیر چشم اغلب به عنوان ناحیه ای مستعد خشکی در نظر گرفته می شود. با این حال، پلک ها به ندرت مورد توجه قرار می گیرند. خشکی که روی پلک ها ایجاد می شود به دلیل استفاده از پاک کننده های آرایش حاوی الکل یا سایر مواد شیمیایی خشن ایجاد می شود.

خشکی پوست لب

خشک شدن و ترک خوردن لب ها به خصوص در فصول سرد سال بسیار آسان است. اگر بگوییم خشکی و ترک خوردن لب ها به جز هوای سرد، نشانه کم آبی است، اشتباه نیست. به همین دلیل، اطمینان از نوشیدن آب فراوان در طول روز و استفاده از بالم مرطوب کننده برای لب ها در جلوگیری از خشکی و ترک خوردن لب ها موثر است.

درمان قطعی پوست خشک با چند روش بسیار ساده

برای جلوگیری از خشکی پوست چه باید کرد؟

مهم ترین اقداماتی که می توان برای جلوگیری از ایجاد خشکی روی پوست انجام داد را می توان تغییر سبک زندگی و استفاده از کرم های مرطوب کننده برشمرد. رعایت نکات زیر می تواند به جلوگیری از این مشکل کمک کند.

حداقل باید 2.5-3 لیتر مایعات در روز مصرف شود.

استفاده از مرطوب کننده را نباید نادیده گرفت. مرطوب کننده ها پوست را می پوشانند.

مهم است که قرار گرفتن در معرض آب را محدود کنید تا پوست رطوبت خود را از دست ندهد. به همین دلیل، بهتر است زمان حمام و دوش گرفتن را 10 دقیقه یا کمتر نگه دارید و با آب گرم حمام کنید. علاوه بر این، تلاش برای حمام نکردن بیش از یک بار در روز از نظر محافظت از سلامت پوست مهم است. مراقبت از پوست باید به طور منظم انجام شود.

استفاده از کرم های پاک کننده، پاک کننده های ملایم پوست و ژل های دوش همراه با مرطوب کننده های اضافه شده به جای صابون هایی که باعث خشکی پوست می شوند، ممکن است مفید باشد.

پوست باید از هوای سرد محافظت شود. هنگام بیرون رفتن در زمستان از استفاده از روسری، کلاه و دستکش نباید غافل شد.

هنگام شستشو و نظافت ظروف باید از دستکش لاستیکی استفاده کرد که این امر مستلزم تماس دست ها با آب است. باید پوشیده شود، به خصوص اگر از پاک کننده های خشن استفاده می شود.

درمان قطعی پوست خشک با چند روش بسیار ساده

افرادی که پوست خشک دارند چه غذاهایی بخورند؟

توصیه های تغذیه ای برای پوست های خشک

تغذیه در مراقبت از پوست به اندازه مراقبت های خارجی تعیین کننده است. پوست ما زمانی سالم تر می شود که آن را به گونه ای تغذیه نکنیم که تعادل ویتامین ها، مواد معدنی، روغن و آب حفظ شود. بنابراین، چه غذاهایی در مراقبت از پوست خشک حمایت تغذیه ای می کنند؟

7 غذا برای پوست خشک

آووکادو

دانه های آفتابگردان

سیب زمینی شیری

ماهی 

همه سبزیجات برگ سبز

دانه کدو تنبل

شکلات تلخ

درمان قطعی پوست خشک با چند روش بسیار ساده

درمان سریع پوست خشک

برای درمان سریع پوست خشک روش های بسیاری وجود دارد که به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

از نرم کننده های مناسب پوست استفاده کنید.

در تابستان و زمستان از ضد آفتاب استفاده کنید.

غذاهای مناسب و تقویت کننده پوست استفاده کنید.

از حمام با آب داغ صرف نظر کنید.

از ماسک های مناسب پوست خشک استفاده کنید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید