13:29 , 1401/12/11
کد خبر: 000021193
بازدید: 1404
جدیدترین تصاویر از یوز پلنگ ماده/ «ایران» باردار است؟

فیلمی از ایران، سوز پلنگ ماده ایرانی منتشر شد که در آن شواهدی از بارداری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار محیط زیست ایونا، یوزپلنگ ماده ایرانی «ایران» در مرکز تکثیر یوز ایرانی در توران شهرستان شاهرود در استان سمنان شواهدی از بارداری دارد که تا زمان سونوگرافی باید به قطعیت برسد.

دلیل انقراض یوز ایرانی

یوزپلنگ ایرانی یا پلنگ زرد ایرانی، یکی از گونه‌های از خطر انقراض در دنیاست و در لیست قرمز یونسکو برای گونه‌های در معرض خطر آورده شده است. این گونه از پلنگ در حال انقراض است و تنها در بخش‌هایی از ایران، از جمله مناطقی از استان‌های کرمان، فارس و هرمزگان زندگی می‌کند.

مهمترین عامل تهدید برای یوزپلنگ ایرانی نابودی محیط زیست طبیعی آن است. با توجه به رشد جمعیت انسانی و فعالیت‌های انسانی در مناطق زیستی یوزپلنگ ایرانی، شکار غیرقانونی و تخریب محیط زیست باعث کاهش جمعیت این گونه شده است. عواملی مانند شکار برای قرار دادن اجزای بدن یوزپلنگ در بازارهای قاچاق، نابودی مراتع، کاهش مواد غذایی و انسان‌هایی که برای تفریح وارد مناطق زیستی این گونه می‌شوند، تاثیرات بسیاری بر روی جمعیت یوزپلنگ ایرانی دارند.

به منظور حفاظت از یوزپلنگ ایرانی، بسیاری از برنامه‌های مدیریت جمعیت انسانی در مناطق زیستی یوزپلنگ ایرانی، نظارت بر شکار غیرقانونی، حفاظت از مراتع و سایر فعالیت‌هایی که باعث نابودی محیط زیست آن می‌شوند، انجام شده است. همچنین از طریق آموزش عمومی و افزایش آگاهی مردم درباره مسائل محیط زیست و حفاظت از گونه‌های در معرض خطر، می‌توان از تخریب جمعیت یوزپلنگ ایرانی جلوگیری کرد

بیشتر بخوانید:

«پیروز» تلف شد/ نارسایی کلیه علت مرگ توله یوز ایرانی

یوزپلنگ آسیایی در توران مشاهده شد

جدیدترین وضعیت «توران» و «آذر»/ توله یوزهای ایرانی خوش و خرم!

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید