14:38 , 1402/5/8
کد خبر: 000030105
بازدید: 1315
تاریخچه ورزش پارکور

پارکور ترکیبی از راه‌رفتن، دویدن و حرکات آکروباتیک، بامهارت پریدن است؛ در واقع این ورزش بهترین ورزش برای کسانی است که می‌خواهند هماهنگی ذهن و بدنشان را در حرکت مداوم در شاه‌راه‌های شهر بیابند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایونا، ورزش پارکور توسط ریموند بل (Raymond Belle)  یک سرباز فرانسوی جنگ ویتنام پایه‌گذاری شد؛ او و همراهانش به دنبال به‌وجودآوردن یک روش کارا و مناسب برای «تعقیب و فرار» بودند. این فعالیت‌ها، سرانجام توسط فرزندش دیوید بل (David Belle) به‌صورت مدوّن درآمد.

دیوید بیشتر عمر خود را صرف سامان‌دهی این ورزش کرد و نام «بازی پارکور» را بر آن نهاد. او و دوستانش، از جمله سباستین فوکان (Sebastien Foucan)  که مشهورترین آن‌هاست، با آموزش‌های ریموند بل این ورزش را از ترکیب ورزش‌های مختلفی مانند ژیمناستیک و باهدف کمک‌کردن به دیگران در مواقع اضطراری، در حاشیه پاریس به وجود آوردند.

 

آداب بازی پارکور

برای تعریف این ورزش باید بگوییم که پارکور ترکیبی از راه‌رفتن، دویدن و حرکات آکروباتیک، بامهارت پریدن است؛ در واقع این ورزش بهترین ورزش برای کسانی است که می‌خواهند هماهنگی ذهن و بدنشان را در حرکت مداوم در شاه‌راه‌های شهر بیابند.

 

وسایل و تجهیزات

این ورزش وسیله و امکانات خاصی احتیاج ندارد؛ اما برای انجام حرفه‌ای آن معمولاً لباس‌های سبک و راحت به تن می‌کنند. همچنین به ورزشکاران توصیه می‌شود از کفش ورزشی سبک با چسبندگی زیاد استفاده شود. البته برخی از ورزشکاران در از مچ‌بند برای محافظت از مچ‌هایشان استفاده می‌کنند که این موضوع می‌تواند جلوی آسیب‌های احتمالی را تا حد زیادی بگیرد.

نکاتی برای انتخاب کفش در ورزش پارکور:

    • کفش موردنظرتان باید سبک‌وزن باشد.
    • کفش موردنظرتان باید نرم با سایز مناسب باشد.
    • کفش موردنظرتان باید چسبندگی و استحکام کافی داشته باشد.

 

حرکات پارکور

ورزش پارکور حرکات بسیاری دارد؛ اما اگر بخواهیم به حرکات اساسی این ورزش اشاره کنیم باید بگویم یکی از ابتدایی‌ترین حرکاتی که یاد می‌گیریم حرکت لندینگ است. لندینگ به معنی فرودآمدن بوده و به ما کمک می‌کند تا هنگام پرش و جابه‌جایی تعادلمان را بهتر حفظ کنیم.

حرکت بعدی تعادل یا همان Balance است؛ با این حرکت یاد می‌گیرید چه مدت در بالای یک مانع دوام خواهید آورد و می‌توانید ایمن حرکت کنید.

یکی از مهم‌ترین حرکاتی که باید به آن مسلط باشید دویدن یا همان Running است؛ چرا که عدم سرعت العمل در دویدن باعث آسیب صددرصدی می‌شود.

پرش یا همان Jumping به شما این توانایی را می‌دهد که قدمی بزرگ‌تر از آنچه که پاهای شما معمولاً می‌توانند بردارند، بردارید. پرش، لحظه ایمان و اعتماد است و وقتی انجامش می‌دهید جای هیچ شکی نیست.

 

قوانین اختصاصی ورزش پارکور

یکی از فلسفه‌های این ورزش، اتکا به توانایی‌های جسمی و ذهنی افراد برای کمک‌کردن به کسانی است که در شرایط خاصی قرار دارند. به همین دلیل است که در این ورزش خبری از مسابقه و رده‌بندی ورزشکاران و غیره نیست؛ زیرا هرکسی تنها برای خودش و نه برای اثبات برتری خود، تمرین می‌کند.

 

نحوه امتیازدهی بازی پارکور

برای امتیازدهی 5 فاکتور را مدنظر است:

    • پیوستگی حرکات
    • پیچیدگی و سختی حرکات
    • فرود یا لندینگ
    • زیبایی حرکات
    • خلاقیت در ترکیب حرکات

 

خطاها

فرصت خطا در این ورزش وجود ندارد و با هرگونه بی‌احتیاطی ورزشکار با آسیب جدی مواجه می‌شود و احتمالاً به کام مرگ می‌افتد.

 

ویژگی ورزشکاران

در این ورزش ورزشکاران باید دارای روحیه و عکس‌العمل بالا همچنین دونده خوبی باشند تا بتوانند با تصمیم‌گیری به‌موقع موانع را طی کنند تا آسیبی جان آنها را تهدید نکند.

 

ورزش پارکور در ایران: پارکور ایران

ورزش پارکور ایران، برای اولین‌بار توسط امیرحسین ایمانی و کوشا فتحی نژاد در مستند لندن بپر در سال ۲۰۰۳ به نمایش گذاشته شد. هدف این مستند نشان‌دادن گسترش این رشته در دنیا و علاقه‌مندی جوانان به بازی پارکور بود، برای همین منظور از گروه‌های مطرح و فعال این ورزش در دنیا تقاضای همکاری نمودند و گروه irPk که بعداً به رها تغییر نام داد نیز در این پروژه همکاری کرد.

مزایا و معایب ورزش پارکور در کنار هم

مزایا و معایب ورزش پارکور

پارکور یک ورزش شخصی است که از طریق شناخت بهتر خود و محدودیت‌های فیزیکی و ترس‌های خود، رضایت شما از خودتان را افزایش می‌دهد. آموزش صبورانه و مداوم در این ورزش به شما امکان می‌دهد بر آنها غلبه کنید و اعتماد به نفستان را تقویت کنید: آزادی حرکت در پارکور، خلاقیت و آرامش را به ارمغان می‌آورد. آموزش گروهی و منش تیمی ورزش پارکور هم، عاملی برای همراهی و همدلی با دیگران و مدارا با آنها از طریق تمایل به تبادل و کمک متقابل است. ما در ادامه درباره مزایا و معایب ورزش پارکور با یکدیگر صحبت خواهیم کرد. اگر تمایل دارید که با متخصصان این ورزش، چه به‌صورت آنلاین و چه آفلاین در ارتباط باشید، کافی است با مربیان پارکورِ اکتیک همراه شوید تا نه‌تنها مهارت بلکه تجربه خودشان را با شما در میان بگذارند. اینجاست که مزایا و معایب ورزش پارکور برای خودتان را درک می‌کنید و می‌توانید این ورزش را در نسبت با توانایی‌ها و نیازهایتان بسنجید.

میزبان پارکور در اکتیک

آنچه می‌خوانید

آنچه باید پیش از شناخت مزایا و معایب ورزش پارکور بدانیم

قبل از این‌که به‌سراغ مزایا و معایب ورزش پارکور برویم باید درباره قوانین رفتاری این ورزش بدانیم. موقع آموزش پارکور باید از برخی قوانین عقل سلیم پیروی کرد. چون آن‌ها هم به ایمنی ما و هم به امنیت دیگران مربوط می‌شوند و تا زمانی که این موارد را جدی نگیریم صحبت از مزایا و معایب ورزش پارکور بی‌فایده است. قوانین رفتاری پارکور شامل موارد زیر هستند:

  • ۱. احترام به افرادی که فضا را با آنها به اشتراک می‌گذاریم؛ این یعنی باید به سایر افراد حاضر در فضای عمومی اولویت بدهیم، نحوه گفتگو با آنها را بلد باشیم و به اظهارات مقامات، رهگذران و ساکنان محترمانه پاسخ دهیم.
  • ۲. احترام به محیط و محل؛ شما باید از آسیب‌زدن به محیط جلوگیری کنید و تا آنجا که ممکن است، مناطق آسیب‌دیده را تعمیر یا ایمن کنید.
  • ۳. برای خودتان تمرین کنید نه اینکه دیگران را تحت تأثیر قرار دهید؛ حضور مخاطب نباید روی آموزش تأثیر بگذارد.
  • ۴. به دیگران برای تکامل و پیشرفت کمک کنید؛ دیگران به شما کمک کرده‌اند، نوبت شماست که تجربه خود را به اشتراک بگذارید.
  • ۵. با جدیت و منظم تمرین کنید؛ یادتان باشد پیشرفت در عین اجتناب از آسیب ماندگار خواهد بود و پیشرفت ممکن نیست مگر با منظم بودن. مزایا و معایب ورزش پارکور زمانی قابل سنجشند که اول از همه رفتارهای درست را در پیش بگیریم.
رعایت اخلاق و قانون در پارکور

مزایای ورزش پارکور

وقتی به مزایا و معایب ورزش پارکور توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم که عملاً خوبی‌های این ورزش آنقدر زیاد است که معایب‌اش عملاً به چشم نمی‌آیند، ما در ادامه از بین مزایا و معایب ورزش پارکور آنهایی را انتخاب کرده‌ایم که اساسی‌ترین اثرات مفید پارکور را تشکیل می‌دهد چون اصولاً مزایا و معایب ورزش پارکور به عوامل مختلفی از جمله شرایط بدنی ورزشکار، محیط ورزش او و مربیانش بستگی دارد چون برای مثال مربی می‌داند که بهترین سن برای شروع پارکور برای هر فرد چه زمانی است، باید چه آموزش‌هایی ببیند و اصلاً نباید کدام حرکت‌ها را در چه دوره‌ای انجام دهد. اینجاست که مزایا و معایب ورزش پارکور به یک دانش تخصصی تبدیل می‌شود و به‌همین‌دلیل هم هست که اکتیک راه ارتباط شما با متخصصان را هموارتر کرده است تا بتوانید مزایا و معایب ورزش پارکور را بر اساس دانش تخصصی مربیان بدانید.

مزایا و معایب ورزش پارکور در ارتباط با شرایط بدنی

شرایط بدنی در پارکور

این ورزش باعث ایجاد عضلات قوی و قدرتمند برای کل بدن شما می‌شود، چون پارکور بدن شما را به‌صورت متعادل درگیر می‌کند. به‌عنوان‌مثال، عضلات پای شما اکثر وظایف را در حین دویدن انجام می‌دهند یا عضلات دست و سینه در هنگام بالا رفتن در حرکت هستند، بنابراین، در طول یک تمرین ساده پارکور، یک تراسور در نهایت تمام عضلات خود را درگیر می‌کند. همچنین از آنجایی که پارکور از نظر ذهنی نیز جذاب است، اغلب استقامت کلی ورزشکار را افزایش می‌دهد زیرا تراسورها همیشه و عملاً در حال تفریح هستند. مزایا و معایب ورزش پارکور در این بخش بستگی دارد به نوع گذراندن مراحل توسط تراسور. اگر تراسور عجله نکند و مراحل یادگیری را پله‌پله طی کند می‌تواند فقط مزایای پارکور را جذب بدن خود کند، در غیر اینصورت باید منتظر انواع آسیب باشد.

پارکور باعث بهبود استقامت بدن می‌شود

در تعریف پارکور به این موضوع اشاره شده است که شخص باید تمام فعالیت‌ها را با حداکثر سرعتی که می‌تواند و بدون استراحت انجام دهد. این یعنی شما به‌عنوان یک تراسور با پارکور به محدودیت‌های خود فشار می‌آورید تا اهداف و آستانه تحملتان را درک کنید. این مورد به بهبود استقامت کلی شما کمک می‌کند. بعد از مدتی وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، احساس می‌کنید انرژی بیشتری دارید، سرعت کار شما بهبود یافته است، اشتباهات کمتری دارید چون متمرکزترید و درنهایت این‌که اعتمادبه‌نفستان زیاد شده است. طبق گفته Health Fitness Revolution، پارکور می‌تواند یک بازی سریع باشد که باید با آن خودتان را باور کنید، چون با موقعیت‌هایی روبرو خواهید شد که در کسری از ثانیه مجبور هستید انتخاب کنید و تصمیم بگیرید. این ورزش به شما می‌آموزد که به غرایز خود اعتماد کنید.

پارکور استحکام استخوان را افزایش می‌دهد

حرکات پارکور زیادی وجود دارد که می‌تواند به بهبود استحکام استخوان شما کمک کند. به‌عنوان‌مثال، حرکت چهارپا در پارکور استحکام استخوان را افزایش می‌دهد. همچنین بسیاری از حرکات دیگر در پارکور وجود دارد که شامل تقویت ستون فقرات شما می‌شود. خلاصه که یادتان باشد پارکور، تراکم استخوانی را هم بهبود می‌بخشد و همین باعث افزایش قدرت و اندازه استخوان می‌شود.

پارکور مهارت‌ها و خلاقیت شما را افزایش می‌دهد

پارکور و افزایش خلاقیت

برای عبور از موانع پارکور، باید یک رویکرد منحصر‌به‌فرد و یک نوع استراتژی داشته باشید که فقط در موقعیت می‌توان آن را فهمید و اجرا کرد. شما در این موقعیت‌ها باید به‌سرعت عمل کنید، اما همزمان باید مطمئن باشید که هر حرکت ایمن است و یک حرکت نیمه‌کاره نیست. بر همین اساس یکی دیگر از مزایای اجرای ورزش پارکور این است که به بهبود هماهنگی، تعادل، قدرت و خلاقیت در حین دویدن کمک می‌کند. پارکور فقط برای بدن نیست، همچنین بر ذهن شما تأثیر می‌گذارد. در پارکور، یک تراسور باید با امن‌ترین و سریع‌ترین شیوه ممکن بر موانع غلبه کند. او ممکن است یک تغییر ناگهانی یا یک مانع تازه در مسیر خود پیدا کند و به‌لطف دور زدن مانع، بهترین حرکت را در موقعیت اجرا کند. همین مورد توانایی تصمیم‌گیری سریع و مناسب را توسعه می‌دهد.

پارکور باعث افزارش هیجان و شادی می‌شود

فعالیت‌های فیزیکی مانند پارکور می‌تواند به کاهش رفتارهای ضد اجتماعی کمک کند. از آنجایی که پارکور یک ورزش مؤثر روی قلب و عروق در نظر گرفته می‌شود، گردش خون شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود در هر مرحله قوی‌تر و شادتر شوید. اصولاً پیش‌بینی‌ناپذیری و سرعت این ورزش، با افزایش آدرنالین خون، هیجان و شادی را در شما تقویت می‌کند. در نسبت بین مزایا و معایب ورزش پارکور با هیجان و طراوتی که در شما ایجاد می‌شود، عملا کفه ترازو کاملا به‌نفع مزایا سنگینی می‌کند.

پارکور ترس از ارتفاع و پرش را کاهش می‌دهد

پارکور و کاهش ترس از پرش

پارکور، ورزشی درباره پریدن و ارتفاع هم هست. شما ممکن است بتوانید پارکور را در سطح زمین انجام دهید، اما بدون پریدن پارکور وجود نخواهد داشت. شما در پارکور روی دیوارها راه می‌روید، از ارتفاعات می‌پرید و از فراز دیوارهای بلند پرواز می‌کنید. هر چه بیشتر تلاش کنید، ترس شما از ارتفاع کمتر می‌شود چون پرنده‌ها عاشق ارتفاعند. مزایا و معایب ورزش پارکور در نسبت با ارتفاع زمانی قابل بحث خواهد بود که شما تمام اصول و استانداردها را رعایت کنید، در این صورت یعنی اگر در صورتی که اصولی عمل کنید، پارکور تمام مزیت‌هایش را به شما تقدیم می‌کند، در غیر این‌صورت باید منتظر آسیب باشید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید