06:29 , 1401/3/24
کد خبر: 000009302
بازدید: 1436

درفصل تابستان؛

برای پیشگیری از گرمازدگی چه بخوریم؟

در حالت گرمازدگی بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند که باعث بالا رفتن دمای بدن و تخریب اندام های اصلی می شود. در این مطلب راه حل ها مختلفی را برای کمک به درمان گرمازدگی

یا گرمازدگی باعث اسهال میشود؟ آیا گرمازدگی باعث تب می شود؟ آیا گرمازدگی باعث سرگیجه میشود؟ آیا گرمازدگی واگیر دارد؟آیا گرمازدگی باعث استفراغ میشود؟ آیا گرمازدگی باعث مرگ میشود؟ برای گرمازدگی چه بخوریم؟ برای درمان گرمازدگی چه بخوریم؟ چه چیزی برای گرمازدگی خوب است؟ برای گرمازدگی چه باید کرد؟ برای جلوگیری از گرمازدگی چه بخوریم؟ برای جلوگیری از گرمازدگی چه کنیم؟ چه غذایی برای گرمازدگی خوب است؟ برای رفع گرمازدگی چه کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، به دلیل قرار گرفتن در هوای گرم و یا آفتاب مستقیم به مدت طولانی، سیستم تنظیم کننده دمای بدن از کار می‌افتد. در حالت گرمازدگی بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند که باعث بالا رفتن دمای بدن و تخریب اندام های اصلی می شود. یکی از موارد بسیار مهم در روزهای گرم تابستان، محافظت از کودکان در برابر نور خورشید است؛ چراکه تعادل حرارتی بدنی که بیش از حد نور خورشید دریافت می کند به هم می خورد. خود را به صورت سردرد شدید، حالت تهوع، استفراغ و تب بالا نشان می دهد.

 علائم گرمازدگی چیست؟

علائم گرمازدگی شامل: پوست خشک و داغ، عدم تعریق، پوست قرمز (در ابتدا) سپس رنگ پریدگی، نفس های کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، سردرد، گرفتگی عضلات، افزایش دمای بدذن به بیش از 40 درجه سانتی گراد

علت گرمازدگی چیست؟

وقتی در تابستان در معرض طولانی های گرم قرار بگیریم در ابتدا هانمان خشک شده و دچار ضعف و بی حالی می شویم و با افزایش دمای بدن دستگاه های مختلف برای حفظ و ثبات دمای بدن فعالیت های زیادی را انجام می دهند که منجر به عرق کردن می شود. از آنجایی که همراه تعرق نقدار زیادی آب، املاح و ویتامین ها از بدن دفع و باعث بهم خوردن تعادل الکترولیت بدن می شود.

دمای بدن در حالت عادیبین 36 تا 38 درجه سانتی گراد می باشد که اگر این دما به 40 درجه برسد گرمازدگی شروع می شود.

بیشتر بخوانید:حفظ سلامت در فصل گرما

برای پیشگیری از گرمازدگی چی بخوریم؟

برنامه غذایی ما باید سبک، زود هضم و مغذی باشد. اگر تمایل به پختن غذاهای گرم دارید بایستی به شکل آب پز یا بخارپز با ترکیبی از انواع سبزیجات موجود استفاده کنید. میزان روغن مورد استفاده باید کم باشد تا کمتر باعث عطش فرد شود. باید از مایعات و آبمیوه های طبیعی بیشتر استفاده شود. استفاده از لبنیات مانند: شیر، ماست، دوغ یا ترکیب ماست و خیار و سبزیجات پخته مثل اسفناج باعث رفع عطش می شود.

شربت های خنک و کم شیرین مانند شربت آبلیمو به همراه نعنا یا شربت خاکشیر و تخم شربتی نیز می تواند دمای بدن را کاهش دهد.

شربت آبلیمو برای درمان گرمازدگی
شربت آبلیمو برای درمان گرمازدگی

بعضی از میوه ها مانند خیار، هندوانه، طالبی، انگور، گلابی باعث تامین آب بدن و خنک ماندن بدن می شود.

در تابستان باید از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه پرهیز کنید. چراکه ایننوشیدنی ها ادرار آور بوده و کاهش مایعات بدن را

به همراه دارد که در نهایت به گرمازدگی می انجامد.

شربت سکنجبین برای گرمازدگی مناسب است؟

شربت سکنجبین را می توان از انواع سرکه و مواد ترش مانند سرکه، ابلیمو به همراه عسل یا شهر انگور تهیه کرد. در زمان های قدیم از ترکیب سکنجبین و کاهو در فصل تابستان استفاده می شده است.

آب آلبالوی ترش برای گرمازدگی مفید است؟

آب آلبالو ترش نیز می تواند در فصل گرما و برای رفع عطش استفاده شود به یاد داشته باشید که هرچه شربت شیرین تر باشد قند موجود در آن عطش بیشتری را به همراه دارد

آب آلبالوی ترش برای گرمازدگی مفید است؟

مصرف مرکبات برای گرمازدگی مناسب است؟

مصرف مرکباتی مانند، پرتقال، گریپ فروت، لیمو، لیموترش هم از جمله خنک کننده هایی هستند که می توان در فصل تابستان مورد استفاده قرار بگیرند. به دلیل وجود ویتامین سی و آنتی اکسیدان ها این مرکبات برایسلامتی بسیار مفید هستند.

آیا گرمازدگی باعث اسهال می‌شود؟

از جمله عوامل بروز اسهال و استفراغ گرمازدگی، مسمومیت غذایی و عوامل ویروسی بوده که به دلیل بالا بودن دمای هوا موادغذایی با سرعت بیشتری فاسد شده و خطر مسمویت غذایی نیز بالا می رود. به دلیل گرمازدگی افراد دچار عفونت های گوارشی می شوند که با تعریق زیاد و تپش قلب و عفونت های ناشی از مسمویت غذایی با بی حالی و سرگیجه همراه است

آیا گرمازدگی باعث مرگ می‌شود؟

با شروع فصل گرم احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با گرما نیز بیشتر می شود. از جمله شایع ترین بیماری ها گرما زدگی بوده که در صورت بی توجهی می تواند افراد را به کام مرگ بکشاند.

مرگ با گرمازدگی
مرگ با گرمازدگی

آیا گرمازدگی باعث استفراغ می‌شود؟

بله، از جمله علائم گرمازدگی تهوع، اسهال و استفراغ و گرفتگی عضلات است.

راه حل سریع درمان گرمازدگی

راه حل سریع درمان گرمازدگی

بایدها و نبایدها برای گرمازدگی چیست؟

در صورت بیهوشی از گرمازدگی، چیزی نخورید و ننوشید. اگر فردی از شدت گرما دچار تشنج شد با دراز کشیدن به پهلو بدون گذاشتن چیزی در دهان راه هوایی را باز کنید و او را به نزدیکترین اورژانس ببرید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید