10:06 , 1401/4/6
کد خبر: 000013107
بازدید: 1749
با شب ادراری کودکان چه باید کرد؟

شب ادراری مشکلی است که اگرچه شیوع آن در کودکان و بویژه پسر بچه‌ها بیشتر است اما گاه حتی ممکن است در سنین بزرگسالی نیز مشاهده شود.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، خانواده های متعددی هستند که با شب ادراری کودک خود دچار مشکل بوده و به دنبال راهی برای رفع این مشکل هستند. شاید برای درمان این اختلال مهمترین موضوع شناخت علت و ریشه آن باشد.

شب ادراری در کودکان ممکن است به دلایل متعدد و متنوعی صورت گیرد اما متخصصان می گویند شاید تنها 20 درصد از علت این بیماری روحی باشد.

از سوی دیگر تخمین زده می شود بیش از 30 درصد موارد ابتلاء به این بیماری به دلیل سابقه ژنتیکی و ارثی بودن این مسئله رخ می‌دهد. همچنین گفته می شود شیوع این بیماری در کودکان بیش فعال بیش از سایر کودکان است.

دلایل شب ادراری کودکان

در واقع این عارضه به دلیل عدم کنترل کودک بر دفع ادرار رخ می دهد و با افزایش سن احتمال تکرار آن کم می شود. برای این بیماری ممکن است دلایل متعددی وجود داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

-اضطراب

-خواب بسیار عمیق کودک

-تاخیر در رشد دستگاه عصبی

-عفونت مثانه

عفونت کلیه

-ژنتیک

-حجم مثانه

-مصرف کافئین و شکلات

-عوامل اجتماعی، روانی یا عاطفی و محیطی

بیشتر بخوانید: در سه روز کودک خود را از پوشک بگیرید

شب ادراری کودک تا چه سنی ادامه دارد؟

پزشکان معتقدند حدود 15 درصد کودکان زیر پنج سال ممکن است با این اختلال مواجه شوند اما پس از این دوره ادرار شبانه کودکان در هنگام خواب طبیعی نبوده و نیاز به بررسی دارد. همان طور که اشاره شد این مشکل در پسران به نسبت بیش از دختران مشاهده می شود.

گفته می شود در 99 درصد موارد این مشکل پیش از 15 سالگی بطور کامل برطرف خواهد شد. معمولا تا سن 6 یا 7 سالگی برای رفع این معضل درمان دارویی صورت نمی‌گیرد اما پس از این سنین در صورت عدم درمان ممکن است از درمان های دارویی بهره گرفته شود.

البته شب ادراری ممکن است به بی اختیاری ادراری کودک در بیداری نیز اطلاق شود که اگر این مسئله تا بعد از سه سالگی استمرار پیدا کرد باید برای درمان آن اقدام شود.

ارتباط شب ادراری کودک با رفتار والدین

اگرچه این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی از خواب سنگین گرفته تا عدم تکامل سیستم عصبی رخ دهد اما رفتار والدین نیز در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این خصوص توصیه های متعددی به والدین کودکانی با این مشکل صورت می گیرد که برخی از این موارد عبارتند از:

-سرزنش کودک، ممنوع

- اطمینان دادن به کودک جهت رفع این معضل

-عدم استفاده از برخی مواد غذایی برای کودکان چند ساعت قبل از خواب(نوشابه، مایعات، کافئین،شکلات و ...)

-تخلیه ادرار کودک پیش از خواب و چندین بار بیدار کردن او از خواب برای استفاده از سرویس بهداشتی

-استفاده از روش های تشویقی

اهمیت تشخیص به موقع دلیل شب ادراری

با توجه به اینکه شب ادراری ممکن است به دلیل عفونت کلیه یا مثانه رخ دهد در صورت عدم تشخیص به هنگام این مسئله این احتمال وجود دارد که اندام‌های فوق دچار مشکل شوند، به همین دلیل ضروری است دلیل و چرایی ابتلای کودک به این اختلال زودتر مشخص شود تا در موارد این چنینی فرصتی برای درمان های مناسب وجود داشته باشد زیرا مشکلات کلیه در کودکی ممکن است عوارضی ماندگار به جا گذارد هرچند که در بزرگسالان این اتفاق رخ نخواهد داد.

در این زمینه کودکانی که پس از یک مقطع کنترل ادرار به بی اختیاری ادرار در سنین بالاتر دچار می شوند بیش از سایرین در معرض تهدید بیماری های کلیوی هستند و باید حتما از نظر سلامت کلیه مورد بررسی قرار گیرند چرا که در غیر این صورت ممکن است در معرض مخاطراتی مانند نارسایی و از دست دادن کلیه یا فشار خون در دوران بزرگسالی مواجه شوند.

شب ادراری کودکان قابل درمان است؟

برای درمان این مشکل هم مانند بسیاری مشکلات دیگر می‌شود از طب سنتی کمک گرفت و از گیاهانی مانند گل ختمی، دمنوش سنبل الطیب استفاده کرد. همچنین می تواند از برخی راهکارهای خانگی استفاده کرد مثلا استفاده از غذاها و میوه های سرد یا غذاهای محرک محدود و متوقف شود.

بهترین سن درمان این بیماری از نظر برخی پزشکان حدود پنج تا هفت سالگی است و اگر کودک علاوه بر شب ادراری با مواردی مانند سوزش ادرار، تکرر ادرار یا خارش مقعد و آلت تناسلی نیز مواجه شود، باید حتما مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

 بیشتر بخوانید: مشکلات ادراری مردان با عمر کوتاه‌تر مرتبط است

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید