13:37 , 1401/10/21
کد خبر: 000018589
بازدید: 1301

در لایحه 1402؛

آب سال آینده گران می شود!/ کسب وکارهای اینترنتی معاف از مالیات می شوند

از موارد مهم دیگر تبصره شش لایحه بودجه سال 1402؛ معافیت مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی است که در سکوهای داخلی فعالیت دارند، همچنین جرائم مالیاتی سال های قبل این کسب و کارها مشمول بخشودگی می شوند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایونا، امروز چهارشنبه 21 دی ماه پس از کش و قوس های فراوان میان دولت و مجلس لایحه بودجه 1402 در صحن علنی مجلس از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد.

آب گران می شود!

در مهم ترین بخش هایی از لایحه ارائه شده از سوی دولت نرخ هرمتر مکعب آب بود که در لایحه آمده؛ نرخ هرمتر مکعب آب بالاتر از الگوی مصرف 15 درصد گران تر شود و همچنین مشترکانی که بیش از دو برابر الگو آب مصرف می کنند به ازای هر متر مکعب باید 35 درصد بیشتر پرداخت کنند.ضمن اینکه در لایحه مشخص نشده میزان الگوی مصرف در سال آینده به چه شکلی تعریف شده است.

درآمد دولت از قبوض گاز و برق

در ادامه این لایحه طبق تبصره شش بودجه، دستگاه های دولتی می توانند از هر واحد مسکونی دارای برق مبلغ 200 تومان و از واحد مسکونی دارای گاز مبلغ 300 تومان اخذ کند. این میزان برای واحدهای تجاری 2 هزار تومان و برای منازل روستایی نیم بها خواهد بود. 

کسب وکارهای اینترنتی معاف از مالیات

از موارد مهم دیگر تبصره شش لایحه بودجه سال 1402؛ معافیت مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی است که در سکوهای داخلی فعالیت دارند، همچنین جرائم مالیاتی سال های قبل این کسب و کارها مشمول بخشودگی می شوند.

بر اساس بند ت تبصره 6 مالیات مستقیم اشخاص دارای پروانه بهره برداری فعالیت های تولیدی به میزان 7 درصد کاهش می یابد.

معافیت مالیاتی برای موسسات کنکور و کمک آموزشی

معافیت های مالیاتی تمام موسسات آموزشی از جمله موسسات کنکور و کمک آموزشی در سال 1402 لغو خواهد شد. 

در لایحه پیشنهادی دولت مقرر شده؛ سالانه از خودروهای سواری و دو کابین با ارزش بیش از 1.5 میلیارد تومان، یک درصد مالیات به ازای مازاد این مبلغ اخذ شود. این مالیات باید تا پیش از بهمن هر سال پرداخت شود.

خانه های 20 میلیاردی مالیات می دهند

طبق این لایحه میزان مالیات سالانه خانه ها و باغ های دارای ارزش بیش از 20 میلیاردتومان، دو در هزار به ازای مازاد مبلغ مذکور خواهد بود.

این مالیات بر عهده مالکانی است که در ابتدای هر سال اینگونه اموال را در مالکیت خود داشته باشند. 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید