09:53 , 1401/9/7
کد خبر: 000016814
بازدید: 1276
چه شد که سکه 17 میلیون شد؟

روز گذشته قیمت سکه امامی در بازار مسکوکات رکورد زده و به بالاترین قیمت خود یعنی 17 میلیون و 75 هزار تومان رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا، سکه طی سال های اخیر با جهش های قیمتی متعددی مواجه شده و مانند سایر کالاهای بازار سرمایه رشد قیمت های متعددی را تجربه کرده اما روز گذشته قیمت آن برای اولین بار با 232 هزار تومان افزایش، به 17 میلیون تومان رسید.

بدین ترتیب در حالیکه تنها یک هفته از آذر می گذرد در همین مدت اندک قیمت هر سکه امامی حدود 720 هزار تومان افزایش یافته و از 16 میلیون و 355 هزار تومان در اول آذر به 17 میلیون و 75 هزار تومان در تاریخ 6 آذرماه رسیده است.

این در حالی است که در ابتدای پائیز امسال یعنی حدود دو ماه پیش هم قیمت هر سکه 14 میلیون و 256 هزار تومان بوده است؛ یعنی حدود سه میلیون افزایش قیمت در کمتر از یک فصل.

آخرین قیمت نیم سکه و ربع سکه

اما با توجه به افزایش قیمت سکه تمام به طور طبیعی نیم سکه و ربع سکه نیز با افزایش قیمت مواجه شدند و بدین ترتیب قیمت هر نیم سکه با 200 هزار تومان افزایش در روز گذشته به 9 میلیون و 230 هزار تومان رسید.

همچنین قیمت ربع سکه با افزایش 220 هزار تومانی نسبت به روز قبل، دیروز به 6 میلیون و 220 هزار تومان رسید.

سکه گرمی نیز دیروز در بازارها به قیمت 3 میلیون و 430 هزار تومان به فروش رسید.

حباب سکه چقدر است؟

البته این نکته نیز جای تاکید دارد که در حال حاضر بازار سکه دارای حباب است و این حباب طی هفته های گذشته به طور متناوب بزرگتر نیز شده است تا جایی که روز گذشته حباب سکه امامی 302 هزار تومان بیشتر شده و به دو میلیون و 211 هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی نیز حدود یک میلیون و 382 هزار تومان حباب دارد.

حباب نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب یک میلیون و 793 هزار و دو میلیون و 494 هزار تومان گزارش شده است.

چرا سکه گران شد؟

اگرچه تورم در حال حاضر تمام کالاها در کشور را تحت الشعاع قرار داده اما به طور مشخص در ارتباط با گرانی سکه در بازار کارشناسان اقتصادی دلایل متعددی را ذکر می کنند که اولین دلیل آن را می توان بالا رفتن قیمت دلار دانست چرا که روز گذشته هر دلار آمریکا با افزایش 208 تومانی با قیمتی معادل 35 هزار و 307 تومان در بازار معامله شد.

البته دلیل دیگر این ماجرا هم بالا رفتن قیمت سکه در بورس است.

دلیل دیگر بالا رفتن میزان ریسک اقتصادی در ایران دانست که بر این اساس سرمایه ها به جای بازار مولد تنها به سمت دارایی های رزرو گرایش پیدا می کند.

پیش بینی قیمت سکه در آینده

اما با توجه به شرایط موجود فعالان این بخش بازار بر این نکته تاکید دارند که فعلا بازار سکه از نظر تقاضا با هیجان خاصی مواجه نشده و از این منظر بازار در حالت متعادل قرار دارد. این در حالی است که اگر شاهد افزایش تقاضا در این بازار بودیم قیمت سکه از این هم بالاتر می رفت.

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز تاکید دارد که افزایش قیمت هایی در حد 300 تا 500 هزار تومان در بازار طبیعی محسوب می شود و فعلا به دلیل نبود تقاضا در بازار سکه به نظر می رسد در روزهای آتی این بازار با ثبات بیشتری فعالیت خود را ادامه داده و جو روانی در تعیین قیمت های آن تاثیری نداشته باشد.

 

 

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید