06:37 , 1401/5/10
کد خبر: 000014689
بازدید: 2279
"پیله آ" چیست و چطور باید آن را نگه داشت؟

گیاه "پیله آ" نوعی گیاه آپارتمانی است که ظاهر زیبا و شیوه نگهداری به نسبت آسانش موجب شده گزینه ای مناسب برای آپارتمان ها باشد.

به گزارش خبرنگار ایونا، یکی از دلایل اصلی زیبایی این گیاه به برگ های آن مربوط می شود که با ترکیب رنگ نقره ای جلوه ای زیبا به آن بخشیده اند. به این گیاه به دلیل رنگ این برگ ها "آلومینیومی" نیز گفته می شود.

پیله آ به ندرت پیش می آید که گل بدهد اما اگر گلهای آن نیز درآیند گل های کوچک و سفید رنگی هستند که در فصل تابستان زیبایی این گیاه را دو چندان می کنند.

نور لازم برای نگهداری پیله آ

 این گیاه که متعلق به مناطق گرمسیری است نیازمند نور متوسط و غیر مستقیم است و نور مستقیم و زیاد به برگ های پیله آ آسیب می رساند. البته نور کم هم باعث می شود ساقه های این گیاه نازک و کشیده شود. پس اگر دیدید گیاه شما با چنین  مشکلی مواجه شده باید جای آن را تغییر داده و به محل پرنورتری منتقل کنید. برای بهتر شدن شرایط گیاه خوب است ساقه های نازک را نیز سر زنی کنید تا رشد جوانه های جانبی را تحریک کنید.

آبیاری پیله آ

یکی از نکاتی که برای نگهداری از این گیاه باید در دستور کار قرار گیرد بحث آبیاری آن است که گفته شده بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که خاک گیاه کاملا خشک شده است. این گیاه در زمستان کمتر نیاز به آبیای دارد و در کل آب زیاد باعث پوسیدن ریشه آن و ریختن برگ هایش می شود. همچنین این گیاه به محیطی مرطوب نیاز دارد که این نیاز را می توان با هفته ای دو بار آب پاشی تامین کرد.

بیماری های پیله آ

این گیاه نیز مانند هر گیاه دیگری در معرض بیماری های متعدد قرار دارد که دانستن توضیحات زیر می تواند به شما کمک کند از این مشکلات جلوگیری کنید.

سیاه شدن برگ ها

همان طور که اشاره شد آبیاری بیش از حد این گیاه به ریشه آن آسیب رسانده و برگ ها را هم تحت الشعاع قرار می دهد به همین دلیل اگر دیدید رنگ برگ ها قهوه ای یا سیاه شده بدانید که گیاه شما بیش از حد نیاز آبیاری شده است پس علاوه بر کم کردن حجم آب آن قسمت های تغییر رنگ داده را نیز جدا کنید که به قسمت های دیگر انتقال پیدا نکنند. البته سرمای هوا هم ممکن است باعث این مشکل شود.

کپک خاکستری

گاه نیز ممکن است شما شاهد نوعی کپک خاکستری رنگ روی این گیاه باشید که به دلیل نوعی قارچ به نام "بوتری تیس" ایجاد شده است. این قارچ هم در شرایط آبیاری زیاد و رطوبت فعال می شود و باعث ایجاد نقاط خاکستری روی برگ ها می شود پس بهتر است از آبیاری مستقیم گیاه در چنین شرایطی خودداری کنید و از سم های قارچ کش برای گیاهتان استفاده کنید.

سوختن حاشیه برگ ها

گاه نیز ممکن است حاشیه برگ های این گیاه خشک و سوخته شود که این اتفاق به دلیل خشکی و دمای بالای هوا رخ داده و لازم است گیاه را جابجا کرده و شرایط آن را تغییر دهید.

ریزش برگ های سبز

کمبود آب و رطوبت می تواند چنین بلایی سر گلدان زیبای شما بیاورد. برای مبارزه با این شرایط یکی از راه ها این است که این گیاه را با گلدان به مدت 15 دقیقه در یک تشت آب قرار دهید.

زخم های سفید و پنبه ای شکل

این مشکل هم بر اثر حمله آفت ها ایجاد می شود و در واقع خرابکاری شپشک آرد آلو است که از شیره این گیاه تغذیه می کند.این آفت در نهایت می تواند منجر به مرگ گیاه شود اما اگر میزان آن کم است می توانید یک تکه پنبه را آغشته به آب و صابون یا الکل کرده و با آن آفت های روی گیاه را پاک کنید.اگر حجم آفت زیاد باشد هم شما می توانید از سموم حشره کش نفوذی استفاده کنید.

ریز شدن برگ های جدید

برای حل این مشکل لازم است اول سری به ریشه گیاه بزنید. اگر متراکم بود گلدانتان را عوض کنید اما در غیر این صورت می توانید ماهی دو بار برای گیاهتان از تغذیه مصنوعی استفاده کنید. یادتان نرود تعویض سطحی خاک این گیاه هم در بهبود شرایط آن بی تاثیر نیست.

در ادامه تصویر  برخی انواع  این گیاه آمده است:

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید