12:14 , 1401/9/9
کد خبر: 000016880
بازدید: 1248
هشدار در خصوص معاملات چکی/ اول استعلام بگیرید

بانک مرکزی به کرات بر این نکته تاکید کرده که افراد پیش از انجام معاملات چکی، بابت اطلاع از موجودی حساب استعلام بگیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا، مدتی است از سوی بانک مرکزی برای استعلام چک ها راهکارهایی در نظر گرفته شده که توصیه شده افراد حتما پیش از انجام معاملات چکی استعلام بگیرند.

چطور برای چک بانکی استعلام بگیریم؟

اما برای اینکه بتوانید استعلام بگیرید کافی است پیامکی را به سرشماره 4040701701 این روند را دنبال کنید.

بر این اساس صاحبان چک می توانند جهت اطمینان یافتن از وضعیت فرد صادر کننده چک از کد دستوری( *1*1* شناسه صیادی) استفاده کرده و آن را به سرشماره 4040701701 پیامک کنند تا از وضعیت صادرکننده چک آگاه شوند.

اما پاسخ به این استعلام ها به صورت رنگ بندی در نظر گرفته شده اعلام می شود که برای تفسیر وضعیت افراد چندین رنگ در نظر گرفته شده است. این رنگ ها و تفسیر هر رنگ به شرح زیر است:

-وضعیت سفید: این مورد مربوط به زمانی است که صادرکننده چک هیچ چک برگشتی نداشته یا اگر هم با چنین مشکلی مواجه شده تمامی موارد را سوء اثر کرده است. در چنین شرایطی شما می توانید با خیال راحت نسبت به پذیرش چک از این فرد اقدام کنید.

وضعیت زرد: زمانی که فرد صادرکننده چک یک چک برگشتی داشته یا مبلغی تا سقف 10 میلیون تومان تعهد برگشتی داشته باشد وضعیت زرد برای شما صادر می شود.

وضعیت نارنجی: در این مورد صادرکننده چک بیش از یک چک برگشتی داشته و حدود دو تا چهار بار با این مشکل مواجه شده یا اینکه مبلغی تا سقف 40 میلیون تومان تعهد برگشتی دارد.

وضعیت قهوه ای: صادرکننده چک حدود 5 تا 10 فقره چک برگشتی داشته و تا حدود 100 میلیون تومان تعهد برگشتی دارد.

وضعیت قرمز: اگر فردی که چک را از او دریافت می کنید بیش از 10 فقره چک برگشتی داشته باشد یا مبلغ این چک ها بیش از 100 میلیون تومان باشد با اعلام وضعیت قرمز پیش از انجام معامله به شما هشدار داده می شود.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که چنانچه اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ثبت شده باشند برای آنها امکان اخذ استعلام وجود ندارد. علاوه بر این زمانی که چک شما مربوط به اشخاص حقیقی باشد که دارای حساب های مشترک هستند، وضعیتی که به شما اعلام می شود مربوط به حساب فردی است که در میان آن افراد بالاترین و بیشترین میزان چک های برگشتی را داشته است.

حتی در صورتی که افراد کد دستوری را در خاطر نداشته باشند در صورتی که تنها شماره 4040701701 را در ذهن داشته باشند می توانند با ارسال یک پیامک(بدون اهمیت متن) راهنماهای این سامانه را دریافت کنند.

راه دیگری نیز برای استعلام چک های صیادی وجود دارد که وب سایت بانک مرکزی است و شما از طریق مراجعه به صفحه "نظام های پرداخت و زیرساخت"، بخش "استعلام چک"، "استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی" می توانید با توجه به اقلام اطلاعاتی چک و یا استعلام مبالغ مسدود شده حساب ها بابت چک برگشتی این روند را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: سه راهکار ساده برای استعلام چک های صیادی

خبر خوش برای صاحبان چک برگشتی

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید