13:39 , 1401/5/14
کد خبر: 000014737
بازدید: 1458
مزایده خودروهای دولتی تهران به چه صورت است؟

سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی در طول سال مزایده های متعددی برگزار می کنند که یکی از این مزایده ها مربوط به خودروهای دولتی است. اما چطور می توان در این مزایده شرکت کرد و راه های برنده شدن در این مزایده از چه قرار است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا،مناقصه و مزایده دو راهکار رایج اقتصادی هستند که هر یک از شرایط خاصی پیروی می کنند. مزایده در واقع فروش و واگذاری کالایی است که برای آن نرخ بالاترین خریدار معیار قرار می گیرد. به عبارت دیگر در یک مزایده کالایی با یک قیمت پایه به فروش گذاشته می شود و پس از آن بالاترین رقمی که اعلام شود خریدار آن کالا خواهد بود.

مزایده دولتی چیست؟

هر ساله در فواصل زمانی و در استان های مختلف نهادها و ارگان ها دولتی و خصوصی بخشی از مایملک خود را به مزایده می گذارند که این مزایده ها ممکن است عمومی یا خصوصی باشند.

برگزاری این مزایده ها دارای قوانین خاص خود است که بر این اساس لازم است شما اطلاعات خوبی در این زمینه داشته یا از افراد مطلع کمک بگیرید تا در آینده دچار مشکلات حقوقی نشوید.

برای داشتن اطلاعات کامل درباره مزایده هایی که برگزار می شوند هم شما می توانید به سایت ایران مزایده مراجعه کنید.

مزایده خودروهای دولتی

اما یکی از جذاب ترین انواع مزایده ها مزایده های خودروی دولتی هستند که در قالب آنها شما اگر دارای تخصص کافی برای شناخت سلامت خودروهای دست دو باشید و کمی هم وقت آزاد داشته باشید این شانس را خواهید داشت تا خودرویی با رقم 35 درصد ارزان تر از بازار تهیه کنید. البته گاه خودروهای صفر کیلومتر هم به مزایده گذاشته می شود.

انواع مزایده

اما همان طور که اشاره شد برای برگزاری مزایده ها دو شیوه خصوصی و عمومی وجود دارد. 

مزایده عمومی

در این شیوه عموم مردم می توانند برای خرید کالایی که به مزایده گذاشته شده شرکت کنند. قیمت پایه و قیمت پیشنهادی نیز از ابتدا اعلام می شود و در نهایت عده ای به عنوان برنده این مزایده ها شناخته و معرفی می شوند.

مزایده خصوصی

در این شیوه دیگر همگان امکان شرکت ندارند و تنها عده ای خاص حضور می یابند و بعد از اعلام رقم پایه قیمت پیشنهادی از سوی خریداران اعلام می شود اما بر خلاف آنچه در فیلم ها دیده اید در این شیوه معمولا قیمت پیشنهادی از دید سایرین پنهان بوده و در نهایت نیز نامی از برنده برده نمی شود و فرد تحت عنوان برنده بینام معرفی می شود.

چطور از مزایده های خودرویی با خبر شویم؟

برای اطلاع رسانی درباره مزایده ها راهکارهای متعددی وجود دارد چراکه از لحاظ قانونی شرکت های دولتی مجاز به فروش اموال خود به شخص نیستند و باید این روند را از طریق برگزاری مزایده انجام دهند. برای اطلاع رسانی مزایده ها نیز از سایت این ارگان ها گرفته تا تبلیغات محیطی و سایت های مختلف  و فضای مجازی از جمله راهکارهایی است که مورد استفاده قرار می گیرد. سایت هایی نیز هستند که تنها به اعلام مزایده ها می پردازند و کاری غیر ازاین ندارند.

شرایط شرکت در مزایده خودرو

برای شرکت در مزایده ها شرایط مختلفی در نظر گرفته می شود و شما باید توانایی آماده کردن مدارک در مهلت در نظر گرفته شده را داشته باشید زیرا بارها دیده شده به دلیل آماده نشدن مدارک خریدار در مهلت مقرر فرد از دور رقابت خارج شده است.

معایب خرید خودروی مزایده ای

برای خرید هر کالایی وقتی شما تخصص و اطلاعات کافی نداشته باشید ممکن است خساراتی متوجه شما شود. در زمینه خودروهای مزایده ای نیز با توجه به اینکه اغلب این خودروها کارکرده و در موارد متعدد نیازمند تعمیر هستند اگر شما توانایی خوبی در تشخیص سلامت خودرو نداشته باشید ممکن است متضرر شوید.

همچنین برای اعلام رقم پیشنهادی نیز این موضوع می تواند مشکل ساز شود پس بهتر است پیش از اعلام رقم پیشنهادی برآوردی از هزینه هایی که پس از خرید دارید، به عمل بیاورید و بر اساس آن پیشنهادی منطقی مطرح کنید.

اگر خودرویی در مزایده 200 میلیون تومان قیمت گذاری شده و قیمت آن مدل در بازار 280 میلیون تومان است شما می توانید پس از محاسبه هزینه های جانبی آن مثلا رقمی حدود 220 میلیون تومان را پیشنهاد دهید.

این را هم یادتان باشد که برای شرکت و برنده شدن یک فرد در چند مزایده از نظر قانونی منعی در نظر گرفته نشده است.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید