12:16 , 1401/6/9
کد خبر: 000015061
بازدید: 8207
مختار چند سال حکومت کرد؟

مختار ثقفی که از جمله قیام کننده های طرفدار علوی بود برای مدت 18 ماه بر کوفه حکومت کرد.

به گزارش خبرنگار مذهبی ایونا، مختار بن ابوعبید ثقفی از یاران امام حسین(ع) است که پس از واقعه کربلا برای خونخواهی امام حسین(ع) قیام کرد. وی در زمان واقعه کربلا میزبان مسلم بن عقیل، فرستاده امام به کوفه بود و تا زمان شهادت مسلم با او همکاری کرد.

اما به دنبال این ماجراها وی از سوی عبیدالله بن زیاد زندانی شد و نتوانست در واقعه کربلا حضور داشته باشد.

اما مدتی بعد و در سال 66 قمری مختار علیه حاکم کوفه قیام کرده و بسیاری از افرادی که در واقعه کربلا نقش داشتند را در این قیام به هلاکت رساند.

قیام مختار چه کسانی را نابود کرد؟

طبق آنچه در کتب تاریخی ذکر شده پس از واقعه کربلا، هنگامی که یزید برای محاصره مکه به عبدالله بن زبیر حمله کرد، مختار نیز در کنار زبیر ایستاد اما بعدها وقتی عبدالله بن زبیر برای حکومت بر مکه ادعا کرد مختار راه خود را جدا کرده و به کوفه رفت تا برای قیامی که مد نظر داشت مقدمات را فراهم کند.

در نهایت وی در تاریخ 14 ربیع الاول سال 66 هجری قمری قیام خود را به خونخواهی امام حسین(ع) آغاز کرد و در این قیام به همراه یارانش افراد زیر را به هلاکت رساند:

-شمر بن ذی الجوشن

-خولی بن یزید

-عمر بن سعد

بعدها برخی از فرماندهان لشگر او عبیدالله بن زیاد را نیز به هلاکت رساندند و ذکر شده که مختار سر عبیدالله را نزد امام سجاد(ع) فرستاد. 

عمر حکومت مختار چقدر بود؟

با این وجود در میان علما و کارشناسان دینی برای قیام مختار موافقان و منتقدانی وجود داشته و برخی آن را قیامی از سر قدرت طلبی می دانند. در دوره ای که مختار قیام خود را آغاز کرد افراد بسیاری از کوفه به بصره گریختند و خانه های زیادی ویران شده و خون های زیادی ریخته شد که این امر موجب کاهش محبوبیت مختار نزد اعراب آن زمان شد.

با این وجود مختار توانست 18 ماه بر کوفه حکومت کند که در این دوران نیز با سه گروه زیر وارد جنگ شد:

-مروانیان در شام

-آل زبیر در حجاز

-اشراف کوفه

مختار پس از این مدت و در حالی که 67 سال داشت در روز 14 رمضان سال 67 هجری قمری به دست مصعب بن زبیر به شهادت رسید و بدین ترتیب حکومت او بر کوفه پایان یافت. بعد از مختار بسیاری از طرفداران او نیز به دستور مصعب به قتل عام رسیدند که طبق آنچه در تاریخ ذکر شده این کشتار بسیار فجیع و بی رحمانه بوده است.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید