05:22 , 1401/4/8
کد خبر: 000013407
بازدید: 1340
قابل پیش بینی بودن رفتارتان کلید رشد مغز کودک شماست

دانشمندان مدت‌هاست که دریافته‌اند تجربیاتی که در دوران نوزادی و کودکی دارید، نقش مهمی در شکل‌دهی و بلوغ مغز و نحوه رفتار شما در بزرگسالی دارد. اما بدست آوردن دلایل این موضوع کمی دشوار بوده است.

افزایش هوش کودک، چگونه کودک باهوش داشته باشیم، چطور رفتار کنیم کودکمان باهوش شود؟

به گزارش گروه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، در طول 15 سال گذشته، ما در حال تحقیق و مطالعه روی رشد مغز کودکان بوده ایم تا مشخص کنیم چه جنبه‌هایی از تجربیات اولیه زندگی بر بلوغ مغز تأثیر می‌گذارد. در مقاله‌ای که اخیراً منتشر شده و یافته‌هایمان را در مطالعات متعدد روی حیوانات و افراد خلاصه کرده‌ایم، متوجه شدیم که رفتار غیرقابل پیش‌بینی یا متناقض والدین می‌تواند رشد مدارهای مغزی عاطفی کودک را مختل کند. این می‌تواند منجر به افزایش خطر بیماری روانی و سوء مصرف مواد در زندگی بزرگسالی کودک شود.

پیش بینی پذیری و سازگاری

برای مقابله با چالش تشخیص اینکه چه سیگنال‌هایی بر نحوه رشد سیستم‌های عاطفی مغز تأثیر می‌گذارند، از نحوه رشد سیستم‌های حسی مغز مانند بینایی و شنوایی سرنخ‌هایی گرفتیم.

سیگنال های محیطی برای رشد حسی مهم هستند. به عنوان مثال، اگر یک کودک به دلیل تنبلی شدید مشکل بینایی و تاری داشته باشد، ممکن است در طول زندگی دچار نقص بینایی شود. مثال مشابه دیگر مانند کودکی که به دلیل عفونت‌های مکرر گوش قادر به تشخیص الگوها و توالی‌های صدای روزمره نیست، ممکن است مشکلات شنوایی مادام‌العمر داشته باشد.

از آنجا که والدین اغلب منبع اصلی اطلاعاتی هستند که یک نوزاد و کودک خردسال از محیط خود دریافت می‌کند، ما فکر می کنیم کاملا منطقی است که فرض کنیم سیگنال های والدین برای رشد مغز بسیار مهم هستند.

بیشتر بخوانید: کمبود ویتامین B۱۲ به روند رشد کودکان آسیب می رساند

تحقیقات انجام شده در طول دهه‌ها سال نشان داده است که رفتارهای مشخص و پاسخگویی به نیازهای کودک برای رشد عاطفیش مهم است. فقدان پاسخ، مانند نادیده گرفتن، با افزایش خطر مشکلات عاطفی در آینده مرتبط است.

در حالی که بسیاری از مطالعات بر روی تأثیرات رفتارهای «مثبت» یا «منفی» والدین بر رشد مغز کودک متمرکز شده‌اند، محققان توجه کمی به الگوهای رفتاری یا پیش‌بینی‌پذیری و سازگاری والدین نشان داده‌اند.

والدین قابل پیش بینی و سازگار به والدینی اطلاق می‌شود که، در موقعیت های مشابه رفتار یکسانی نشان می‌دهند، مانند زمانی که کودکشان زمین می‌خورد یا درخواست یک اسباب بازی جدید می‌کند، هر بار رفتار یکسانی را بروز می‌دهند. قابل پیش بینی بودن در درازمدت، به این معناست که کودک بداند چه کسی او را از مدرسه به خانه می‌برد و چه زمانی می‌تواند انتظار ناهار، شام داشته باشد و یا زمان خواب او چه موقع است.

ما ابتدا مطالعات خود را بر روی موش‌ها انجام دادیم تا بتوانیم با محدود کردن مقدار مواد موجود در محیط برای ساختن لانه و تغییر الگوهای فعالیت آنها نسبت به فرزندانشان، نحوه رفتار مادران با نوزادان خود را کنترل کنیم. سپس مطالعاتی را بر روی افراد انجام دادیم و مشاهده کردیم که مادران چگونه در جلسات بازی ساختاریافته رفتار می‌کنند و چگونه الگوهای اعمال آنها بر رشد عاطفی و شناختی فرزندانشان تأثیر می‌گذارد.

برای تعیین کمیت رفتارهای مادر در این جلسات، درجه‌ای را اندازه‌گیری کردیم که یک رفتار بعدی را پیش بینی می‌کرد. برای مثال، اینکه مادر چقدر احتمال دارد با کودک خود صحبت کند و یک اسباب‌بازی را به او نشان دهد، پیش‌بینی‌کننده خوبی بود که او چند بار کودکش را بلند می‌کند. ما همچنین سایر جنبه‌های فرزندپروری و محیطی مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی را کنترل کردیم. ما رشد کودک را با اجرای آزمون های شناختی و عاطفی و همچنین پرسشنامه های رفتاری برای کودکان ارزیابی کردیم.

در تمام مطالعات حیوانی و انسانی خود، متوجه شدیم که الگوهای رفتاری قابل پیش بینی والدین منجر به عملکرد بهتر عاطفی و شناختی در فرزندانشان در مراحل بعدی زندگی می‌شود. در حالی که مطالعات ما عمدتاً بر روی مادران متمرکز شده بود، به احتمال زیاد همین اصول در مورد پدران نیز صدق می‌کند.

رشد مغز کودک خود را تقویت کنید

یافته‌های ما نشان می‌دهد که بر روی کودک تنها رفتارهای «مثبت» یا «منفی» والدین تاثیر گذار نیست. همانقدر که رفتارهای مثبت والدین تاثیر گذار است قابل پیش بینی بودن و ثبات رفتاری هم مهم است.

بسیاری از ناملایمات خارج از کنترل والدین وجود دارد که می‌تواند بر رشد کودک آنها تأثیر بگذارد، مانند فقر، جنگ و مهاجرت. با این حال، آگاهی از نقشی که رفتار قابل پیش‌بینی و سازگار در رشد مغز ایفا می‌کند، می‌تواند به والدین کمک کند تا برای رشد عاطفی کودک، محیطی بهینه را فراهم کنند. 

 

بیشتر بخوانید: شیرمادر موجب تقویت قدرت مغز کودک می شود

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید