16:48 , 1401/8/24
کد خبر: 000016557
بازدید: 1560

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

فیلترینگ چه بر سر کسب و کارها آورد؟

دکتر کریمی تفرشی گفت: هر کسب و کاری که در فضای مجازی ایجاد می شود باری را از روی دوش دولت برمیدارد، چرا که آمارها نشان می دهد که به طور میانگین ایجاد اشتغال برای هر نفر چیزی حدود 2 میلیارد تومان هزینه برای دولت به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، دکتر مهدی کریمی تفرشی، کارشناس اقتصادی اظهار کرد: این آمار خود دلیلی موثق بر این ادعاست که از بین بردن کسب و کارهای اینترنتی چه خسارت ها و هزینه های سنگینی نه تنها برای خود صاحب کسب و کار بلکه برای دولت در دارد. آن هم در شرایطی که اشتغال آفرینی در شرایط فشار، تحریم و مشکلات عدیده اقتصادی، خود معضلی جدی برای دولت و از اهم وظایف دولت است.

وی افزود: حال در شرایطی که بیش از یک ماه از فیلترینگ پیام رسان های بین المللی می گذرد آسیبی که به کسب و کارهای اینترنتی وارد شده دیگر تنها در حد یک آسیب نیست بلکه فاجعه ایست که دامن اقتصاد کشور را می گیرد. در حال حاضر چیزی حدود 11 میلیون نفر از طریق کسب و کارهای اینترنتی امرار معاش می کنند که حداقل 9 میلیون نفر یعنی بالای 80 درصد آنها کسب و کارشان در اینستاگرام است.

کریمی تفرشی یادآور شد: طبق آمارها تا تاریخ 17 مهرماه 1401 بیش از 40 درصد این کسب و کارها در فضای مجازی بین 25 تا 50 درصد از دست رفته اند. این در حالی است که 47 درصد این کسب و کارها نیز کاهش فروشی معادل 50 درصد را تجربه کرده اند. حال این سوال مطرح است چه کسی بار این هزینه سنگین ناشی از فیلترینگ را که بر پیکره کسب و کارهای اینترنتی وارد شده و از دست رفتن تنها منبع درآمد خیل عظیمی از افراد شاغل دراین حوزه را متقبل خواهد شد؟ آیا تنها ارائه بسته حمایتی از سوی دولت می تواند این خسارت سنگین را جبران کند؟

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: اینکه ما بگوییم کسب و کاری کوچک و اینترنتی یا کسب و کاری بزرگ است سخنی واهی است؛ چرا که دولت موظف است برای همه به میزان یکسان اشتغال ایجاد کند و این حمایت باید بطور مساوی صورت گیرد. از طرفی وقتی یک کسب و کار از دست می رود درواقع سرمایه گذاری انجام شده در آن کسب و کار هم بر باد می رود و این اتلاف سرمایه خود به نوعی ضربه به اقتصاد کشور است.

کریمی تفرشی در پایان گفت: در حوزه کسب و کارهای مجازی نیاز به یک سیاستگذاری کلی و یک سند مشخص راهبردی داریم که بستری مطمئن و امن برای صاحب کسب و کار که با هزار امید و انگیزه سرمایه خود را وارد این حوزه می کند وجود داشته باشد. اما متاسفانه فیلترینگ های گاه و بیگاه، عدم ثبات و امنیت مجازی بسیاری از جوانانی را که به ایجاد اشتغال و کسب درآمد در این حوزه امید بسته اند با دلسردی و بی انگیزگی مواجه کرده و این چشم اندازی بسیار بسیار اسف بار برای ایجاد اشتغال که نیاز اصلی کشور در شرایط فعلی است، رقم میزند. چشم اندازی که یک آسیب جدی برای آینده اقتصاد کشور محسوب می شود.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید