17:12 , 1401/9/9
کد خبر: 000016888
بازدید: 1518
فواید ماست چیست؟ در یک کاسه ماست چه خبر است؟

فواید ماست که تقریباً در یک کاسه حدود 9 تا 10 گرم کربوهیدرات، 6 گرم پروتئین و 6 گرم چربی است، به شمارش ختم نمی شود.

همه چیز درباره فواید ماست

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، ماست حاوی تمام اجزایی است که باکتری های اسید لاکتیک اجزای شیر را به محصولات متابولیکی مفید در تغذیه انسان تبدیل می کنند. به خصوص افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند محصولات مشابه ماست را راحت تر به جای شیر مصرف کنند. عدم تحمل لاکتوز؛ در کمبود آنزیمی که لاکتوز را در بدن انسان تجزیه می کند، دیده می شود. کمبود آنزیم مشکلی ایجاد نمی کند، زیرا لاکتوز موجود در ماست به اسید لاکتیک تبدیل می شود.

باکتری های مفیدی که در نتیجه تخمیر در هنگام تولید ماست پدیدار می شوند، حرکت روده را افزایش می دهند، عملکرد روده ها را تسریع می کنند و مواد سمی تشکیل شده در روده بزرگ را جذب کرده و از دفع آنها اطمینان می دهند. همچنین سطح کلسترول را کاهش می دهد و سطح قند خون را حفظ می کند.

فواید ماست برای پوست

ماست حاوی بسیاری از باکتری های مفید است. این باکتری های مفید در برابر بثورات پوستی بسیار موثر هستند. یکی دیگر از مزایای این باکتری ها این است که برای آکنه مفید هستند. ساختار پروتئینی بالای ماست نیز کمک های مهمی به سلامت پوست می کند. پروتئین موجود در ماست به بازسازی پوست کمک می کند. اسید لاکتیک موجود در ماست ظاهر پوست شما را جوان می کند و به آن نرمی می بخشد. بنابراین شما جوان تر به نظر می رسید.

ارزش غذایی ماست 

ماست به دلیل داشتن پروتئین بالا و مفید بودن بیولوژیکی بالای پروتئین ها، ارزش غذایی و اهمیت تغذیه ای ماست افزایش می یابد.

کالری ماست چقدر است؟

ماست که در یک کاسه متوسط ​​حدود 120 کالری دارد را می توان جزو غذاهای کم کالری به حساب آورد. به همین دلیل، اگر به طور مرتب ماست مصرف کنید، هم از فواید ماست در سطح بالایی بهره مند می شوید و هم کالری زیادی دریافت نمی کنید. از سوی دیگر، توجه به این نکته مفید است، ماستی که مصرف می کنید، خانگی است، زیرا ماست خانگی بسیار سالم تر و مفیدتر از ماست های صنعتی شده است.

فواید ماست چرب/ ماست چرب بخورید!

اگرچه تصور می‌شود چربی می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی عروقی شود، اما برای داشتن یک رژیم متعادل، ماست چرب باید به مقدار مشخصی در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. بخشی از انرژی مورد نیاز کودکان و نوجوانان از طریق چربی شیر تامین می شود.

اگرچه رابطه بین مصرف ماست و تشکیل سلول های سرطانی به طور کامل مشخص نشده است، اما مطالعات نشان داده است که مصرف منظم ماست می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه و رحم را کاهش دهد.

فواید ماست برای مو

مصرف منظم ماست به دلیل ترکیبات آن برای سلامت مو نیز فوایدی دارد. ویتامین B5 موجود در ماست برای سلامت مو بسیار مهم است. ویتامین B5 مو را در برابر مشکل رایج ریزش مو مقاوم می کند. یکی دیگر از کمک های ویتامین B5 به سلامت مو این است که در برابر نازک شدن مو موثر است. اسید لاکتیک موجود در ماست پوست سر را تمیز کرده و از آن محافظت می کند و مو را سالم تر می کند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم شیر و محصولات لبنی خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد.

ماست با محتوای پروتئین بالا انتخاب خوبی پس از ورزش شدید است. پروتئین برای بازیابی عضلات ضروری است.

ماست ضد پوکی استخوان

کلسیم برای استخوان های قوی و دندان های سالم ضروری است. ماست منبع بسیار خوبی از کلسیم است. زمانی که بدن کلسیم کافی دریافت کند، این کلسیم مستقیماً برای استخوان ها استفاده می شود. از این نظر اهمیت آن در پیشگیری از پوکی استخوان نمایان می شود. به لطف ترکیب کلسیم و ویتامین D موجود در ماست باعث تقویت استخوان ها می شود. علاوه بر این، ویتامین D به ذخیره کلسیم کمک می کند.

ماست نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. 3-4 وعده ماست در هفته در مبارزه با بیماری و عفونت نقش دارد و از تشکیل یک سیستم دفاعی قوی‌تر حمایت می‌کند.

مصرف ماست در چه سنی اهمیت دارد؟

مصرف ماست در کودکان، نوجوانان و افراد میانسال بسیار مهم است. دوران کودکی و نوجوانی دوره هایی هستند که رشد و تکامل سریع ترین است. در این دوره ها ماست نقش مهمی در رشد قد، رشد استخوان ها و به ویژه در ساخت بافت های جدید دارد. همچنین جایگاه بسیار مهمی در رشد دندان های کودکان دارد. کلسیم موجود در آن ضروری ترین ماده معدنی برای رشد استخوان و رشد قد است. فسفر بزرگترین کمک کننده در این کار است. در دوران کودکی و نوجوانی ماست باید متناسب با نیاز مصرف شود. علاوه بر این، برای جلوگیری از خطر پوکی استخوان (از دست دادن استخوان) و سلامت استخوان ها، با افزایش سن باید به مصرف ماست توجه شود. به طور خلاصه، مصرف ماست در هر دوره ای از زندگی بسیار مهم است.

چه مقدار ماست باید در روز مصرف شود؟

شیر، ماست، پنیر و دوغ غذاهای گروه لبنیات را تشکیل می دهند. مقداری که باید روزانه مصرف شود ممکن است بسته به مصرف سایر لبنیات متفاوت باشد. در صورت عدم مصرف شیر و پنیر، باید ماست را به مقدار زیاد افزایش داد. علاوه بر این، مقدار مصرف روزانه ممکن است با توجه به نیاز انرژی افراد متفاوت باشد. با توجه به اینکه پنیر در وعده صبحانه مصرف می شود و روزانه 1 لیوان شیر مصرف می شود. مصرف 1 کاسه ماست یا 1 لیوان دوغ در ناهار یا شام کاملا ضروری است. اما در صورت عدم مصرف شیر و پنیر، باید روزانه 3 تا 4 کاسه ماست مصرف شود.

مضرات مصرف زیاد ماست

ماست یک منبع غذایی مهم با محتوای کلسیم بالاست که حاوی کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها به صورت بسیار متعادل است. اگر وضعیت خاصی برای بزرگسالان وجود نداشته باشد، مقدار کلسیم مصرفی روزانه 1000-1200 میلی گرم است. باید مراقب بود که کلسیم دریافتی روزانه 1500 میلی گرم بیشتر نشود.

مصرف بیش از حد کلسیم چه ضررهایی دارد؟

می تواند در استخوان ها تجمع کند و خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد.

می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود.

ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش دهد.

ممکن است باعث لخته شدن خون شود.

می تواند منجر به بدتر شدن نسبت با سایر مواد معدنی و اختلال در جذب سایر مواد معدنی شود.

مصرف بیش از حد پروتئین چه ضررهایی دارد؟

مصرف بیش از حد پروتئین باعث می شود نیتروژن موجود در پروتئین به ماده زائدی به نام اوره در کبد تبدیل شود. این باقیمانده از طریق ادرار از کلیه ها دفع می شود. به همین دلیل است که پروتئین زیاد باعث می شود کبد و کلیه ها بیش از حد کار کنند.

سطح کلسترول و اسید اوریک خون را افزایش می دهد. از نظر بیماری های کبدی، کلیوی، قلبی عروقی و نقرس خطرناک است.

بیشتر بخوانید:شیر محلی بهتر است یا صنعتی؟

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید