05:39 , 1401/4/13
کد خبر: 000014244
بازدید: 1494
عید قربان ۱۴۰۱ چه روزی است؟

بر اساس داستانی که در قرآن درباره حضرت ابراهیم و پسرش اسماعیل ذکر شده است، مفهوم قربانی بیانگر ارادت بسیار عام تری است، یعنی توانایی فرد در فدا کردن همه چیز برای خدا، تسلیم شدن در برابر خدا و شکرگزاری برای اوست

عید قربان ۱۴۰۱ چه روزی است؟ کلیپ عید قربان چه روزی است؟ شعر درباره عید قربان فردا عید قربان است در عید قربان چه کارهایی انجام میدهیم فضیلت عید قربان

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna،  بر اساس داستانی که در قرآن درباره حضرت ابراهیم و پسرش اسماعیل ذکر شده است، مفهوم قربانی بیانگر ارادت بسیار عام تری است، یعنی توانایی فرد در فدا کردن همه چیز برای خدا، تسلیم شدن در برابر خدا و شکرگزاری برای اوست.

عید قربان ۱۴۰۱  چه روزی است ؟

اعیاد مذهبی در اسلام جایگاه ویژه ای دارند. در حالی که مسلمانان به شدت از دستورات خداوند پیروی می کنند، روزهایی را که به عنوان عید تعیین شده با شادی، هیبت و تفکر جشن می گیرند. مسلمانان در سال چندین جشن دارند. یکی از این اعیاد، اعیاد رمضان و دیگری عید قربان است.

عید قربان چیست؟

  عید قربان که با شادی و همبستگی فراوان در جهان اسلام جشن گرفته می شود، از روز دهم ذی الحجه بر اساس تقویم هجری قمری به مدت یک روز جشن گرفته می شود. به عبارت دیگر عید قربان که بر اساس تقویم هجری قمری از روز دهم ذی الحجه شروع می شود، روز نهم ذی الحجه را «روز عرفه» می نامند. روز قبل از تعطیلات است. روز دهم، یازدهم و دوازدهم ذی الحجه را «ایام نهر» می گویند.

عید قربان نیز زمانی است که مسلمانان همه ساله به فرایض «حج» خود می پردازند. حج نوعی عبادت است که شامل رفتن به مکه و طواف کعبه می شود. مسلمانانی که زیارت می کنند قربانیان خود را نیز در مکه ذبح می کنند. عید قربان توسط مسلمانان ساکن در سراسر جهان به طور همزمان با شور و شوق برگزار می شود.

می توان روایات مربوط به جشن قربانی را به شرح زیر برشمرد:

  1. نماز عید قربان همراه با جماعت خوانده می شود.
  2. قربانی توسط مسلمانانی قربانی می شود که با شرایط دینی مناسب هستند.
  3. این قربانیان ذبح شده می توانند بز، گوسفند، گوساله و غیره باشند. مقدار معینی از این قربانی ها بین فقرا تقسیم می شود.
  4. عید روزی پاک است و در صورت امکان لباس نو بپوشید.
  5. مرسوم است که در روز عید قربان به کودکان کمک هزینه می دهند.
  6. دید و بازدید عید در روز عید قربان انجام می شود و افراد به دیدن بزرگسالان و عزیزان خود می روند.
  7. عیادت مردم در اماکنی مانند مهدکودک و سرای سالمندان در اعیاد مذهبی، یعنی هم در ماه رمضان و هم در عید قربان، رفتار بسیار زیبا و پسندیده ای است.

معنی و اهمیت عید سعید قربان

 عید قربان در زمان حضرت محمد با همین شور و شعف جشن گرفته می شد. 

فداکاری در اصطلاح اسلامی به معنای تقرب به خدا، جلب رضایت خداوند است. این دقیقاً همان چیزی است که قبلاً در داستان ابراهیم گفته شده است. این تسلیم شدن بنده در برابر خدا و توانایی او برای فدا کردن چیزی در راه آن بدون تردید است.

عید قربان ۱۴۰۱ چه روزی است ؟

عید قربان در تقویم هجری شمسی مصادف با روز یکشنبه 19 تیر ماه سال 1401 و 10 ذی الحجه در تقویم قمری است.

در عید قربان چه کارهایی باید انجام دهیم؟

در روز صبح روز عید قربان، وضو گرفته و نماز عیدبه صورت جماعت خوانده می شود. پس از آن جشنی با خانواده، اقوام و دوستان برپا می شود، کوچکترها شادی میکنند و دست بزرگترها می بوسند. قربانی معمولاً در روز اول دهم ذی الحجه ذبح می شود. گوشت حاصل به سه قسمت مساوی تقسیم می شود. یک سوم به بستگان و یک سوم به فقرا تقسیم می شود و با یک سوم باقی مانده غذااهای تهیه شده از گوشت قربانی در طول جشن برای مهمانان سرو می شود. پس از مراسم خانوادگی، اهدای گوشت به فقرا و یتیمان اهدا می شود.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید