14:14 , 1401/9/16
کد خبر: 000017019
بازدید: 1558
شبکه همراه هک شد/ هشدار زلزله روی موبایل ها جدی است؟

طی ساعات گذشته برخی کاربران تلفن همراه هشداری روی تلفن همراه خود دریافت کردند که خبر از وقوع زلزله می داد.

به گزارش خبرنگار فناوری ایونا، به دنبال این اتفاق برخی منابع خبری از جمله صدا و سیما چنین اعلام کردند که این موضوع به مواردی مانندهک شبکه همراه مربوط می شود و هشدار مربوطه فاقد صحت است.

ماجرای آلارم امروز زلزله چه بود؟

در این هشدار از مردم خواسته شده از منازل خود خارج شوند اما این خبر در صدا و سیما تکذیب شده و در گفتگویی با بایرام نژاد، رئیس مرکز لرزه نگاری کشور چنین اعلام شد که مراکز لرزه نگاری در حال حاضر چنین نشانه هایی مشاهده نکرده اند و بطور کلی وقوع زلزله قابل پیش بینی نخواهد بود.

بر این اساس از مردم خواسته شده منازل خود را ترک نکنند چرا که اتفاق رخ داده جای هیچگونه نگرانی نداشته و زلزله به هیچ عنوان قابل پیش بینی نبوده و این اتفاق در نهایت حاصل نوعی شیطنت و اقدام مانند عملیات هکری بوده است.

طبق گفته های کارشناسان این موضوع ارتباطی با شبکه تلفن همراه مشترکان نداشته و اینگونه نبوده که مشترکان برخی اپراتورها مثل همراه اول، ایرانسل یا رایتل چنین پیامی دریافت کنند و بیشتر به نظر می رسد در یک محدوده جغرافیایی خاص مشترکان تلفن همراه این پیام را دریافت کرده اند.

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز تاکید کرده که چنین پیامی صحت ندارد و شهروندان نگرانی بابت وقوع زلزله نداشته باشند.

ظاهرا این پیام نوعی بدافزار بوده که روی برخی گوشی های اندرویدی دریافت شده است.

در ارتباط با پیام هشدار زلزله که حوالی ظهر امروز روی برخی گوشی های تلفن همراه ارسال شد تاکنون اطلاعات متعددی داده شده که در برخی موارد این اطلاعات یکدیگر را نقض می کنند. پیش از این برخی کارشناسان ارسال این پیام را به دلیل هک شبکه همراه اعلام کرده بودند.

در ادامه توضیح برخی نهادها درباره این هشدار آمده است:

سازمان مدیریت بحران: اختلال سیستمی بوده است

محمد حسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هشدار زلزله بر روی تلفن همراه را نوعی اختلال سیستمی دانست و از مردم خواست نگران نباشند زیرا هیچگونه زلزله‌ای رخ نداده است.

مرکز لرزه نگاری: هیچ زلزله ای در کار نیست

مرکز لرزه نگاری نیز درباره هشدار زلزله اعلام کرد: نظر به اینکه بنا بر اطلاع واصله، امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ پیامی تحت عنوان هشدار زلزله از طریق خطوط موبایلی برای برخی از مشترکان ارسال شده است.مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تکذیب این پیام اعلام می‌کند هیچ‌گونه وضعیت غیرعادی درباره وقوع زمین‌لرزه در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.

هرگونه هک شبکه همراه را تکذیب می کنیم

روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز با اشاره به اینکه از دقایقی پیش، تصویری از آلارم زلزله در تلفن های همراه در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، چنین اعلام کرده که در این پیام ادعا شده این اتفاق به دلیل هک شبکه تلفن همراه کشور رخ داده است.

این سازمان هر گونه هک شبکه تلفن همراه کشور را تکذیب و اعلام کرده است: وضعیت شبکه تلفن همراه کشور به صورت دائم توسط مراکز پایش امنیت اپراتورها و وزارت ارتباطات مورد پایش قرار می گیرد و هیچ گونه شواهدی مبنی بر هک این شبکه وجود ندارد و ادعاهای مطرح شده در حال بررسی است.

منشع ارسال پیام زلزله

محمدی، کارشناس آی‌تی وزارت ارتباطات نیز چنین اعلام کرده که این نوع پیام ها می‌توانند چند منبع داشته باشند. گوگل که صاحب  سیستم عامل اندروید است می تواند بر اساس اینکه گوشی‌های زیادی در حال تکان خوردن هستند، چنین هشداری ارسال کند. اپراتورهای تلفن همراه( همراه اول، ایرانسل و رایتل) و اپلیکیشن ها هم می‌توانند چنین هشدارهایی ارسال کنند. گوگل این سرویس را دارد که بتواند زلزله را هشدار دهد، اما این سرویس می تواند اشتباه هم بکند.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید