12:50 , 1401/9/11
کد خبر: 000016903
بازدید: 1232
سرطان چه علائمی دارد؟ چگونه تشخیص دهیم؟

اگرچه انواع مختلفی از سرطان وجود دارد، اما با توجه به علائم رایج و انجام آزمایشات منظم می توانید سرطان را زود تشخیص دهید

آزمایش تشخیص سرطان چیست؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، مصرف دخانیات و الکل، فعالیت بدنی کم، چاقی، اشعه های مضر خورشید... اجتناب از همه اینها تا حد امکان خطر ابتلا به سرطان، یکی از ترسناک ترین مشکلات سلامتی زمان ما را تا 3 درصد کاهش می دهد. سرطان ریه در مردان و سرطان سینه در زنان شایع است. در این مطلب اطلاعات مهمی در مورد مراحل تشخیص و درمان سرطان ارائه شده است.

امروزه، اگرچه علت سرطان به طور قطعی شناخته نشده است، می توان اطلاعاتی در مورد عوامل محرک به دست آورد. سرطان که در نتیجه آسیب به بافت‌های طبیعی توسط تومورهای بدخیم ایجاد می‌شود، در اثر تجمع سلول‌هایی که به سرعت تکثیر می‌شوند با تقسیم کنترل‌نشده تشکیل می‌شوند، می‌تواند زندگی مردان و زنان، کودکان و افراد مسن در هر سنی و طبقات مختلف را تهدید کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده؛ 3 سرطان شایع در مردان سرطان ریه، پروستات و مثانه ذکر شده است، این رتبه بندی به عنوان سرطان پروستات و سپس سرطان ریه در جهان مشاهده می شود. در حالی که 3 سرطان اول مشاهده شده در زنان سرطان سینه، روده بزرگ و ریه مشاهده شده است.

سرطان چه علائمی دارد؟

هر نوع سرطانی را نمی توان با علائم آشکار مشاهده کرد. با این حال، برخی از سیگنال هایی که بدن ارسال می کند باید مورد توجه قرار گیرند. این سیگنال ها شامل گرفتگی صدا، سرفه مداوم، مشکل در بلع، سوء هاضمه، کاهش وزن غیرقابل توضیح، تب، ضعف و درد، تغییر در عادات روده یا مثانه، زخم های التیام نیافته، خونریزی یا ترشح غیر معمول، توده قابل لمس در قسمت هایی از بدن، خال یا زگیل، می باشد. در صورت مشاهده هر یک از آنها در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید.

چگونه سرطان را تشخیص دهیم؟

تشخیص زودهنگام برای همه انواع سرطان بسیار مهم است. آزمایش‌های تشخیصی برای انواع مختلف سرطان و تعداد دفعات انجام آن‌ها به شرح زیر است:

تشخیص سرطان سینه چگونه است؟

برای سرطان سینه: بعد از 40 سالگی سالی یکبار انجام ماموگرافی ضروری است. مهم است که سالی یک بار معاینه پستان انجام شود و در صورت وجود سابقه سرطان پستان در بستگان درجه یک، تعداد دفعات یا نوع این معاینات تغییر کند.

تشخیص سرطان روده چگونه است؟

برای سرطان روده: توصیه می شود که مردان و زنان از سن 50 سالگی یک بار در سال یک آزمایش خون مخفی در مدفوع انجام دهند، یک فیلم روده با وارد کردن باریم به روده هر 5 سال، یک کولونوسکوپی هر 10 سال.

تشخیص سرطان رحم چگونه است؟

برای سرطان رحم: توصیه می شود تا سن 30 سالگی هر سال به طور مرتب آزمایش پاپ اسمیر انجام شود و در صورت طبیعی بودن نتایج به 2 سال یک بار افزایش یابد. در صورت بروز هر گونه خونریزی غیرطبیعی، بدون اتلاف وقت با پزشک مشورت کنید.

تشخیص سرطان پروستات چگونه است؟

برای سرطان پروستات: از سن 50 سالگی، هر مردی باید سالی یک بار آزمایش PSA (مولکول مخصوص پروستات موجود در خون) و ضربه رکتوم را انجام دهد. در صورت وجود سابقه خانوادگی قوی، شروع آزمایش از سن 45 سالگی توصیه می شود.

درمان سرطان چگونه است؟

روش های درمانی مختلفی برای از بین بردن سلول های سرطانی وجود دارد. عواملی مانند مرحله بیماری، یافته های هیستوپاتولوژیک (بررسی بافت بیمار)، وضعیت عمومی و سن بیمار باید در تعیین روش های درمانی در نظر گرفته شود. در حالی که سلول های سرطانی با روش های جراحی از بدن خارج می شوند، سلول های سرطانی با دارو در شیمی درمانی از بین می روند. رادیوتراپی از پرتوهای پرانرژی برای سلول های سرطانی استفاده می کند. بر اساس یافته های هیستوپاتولوژیک، رویکرد اولیه در درمان سرطان، جراحی است. شیمی درمانی بیشتر قبل یا بعد از جراحی استفاده می شود. در مواردی که فرآیند متاستاتیک دارند، شیمی درمانی یا رادیوتراپی به تنهایی می تواند ترجیح داده شود.

روش های درمان حمایتی سرطان چگونه است؟

علاوه بر این درمان ها از روش های هورمون درمانی و ایمونوتراپی نیز در درمان سرطان استفاده می شود. هورمون درمانی می تواند به تنهایی یا در کنار درمان های اصلی برای جلوگیری از عود بیماری به ویژه در سرطان پروستات و سینه مورد استفاده قرار گیرد. در مبارزه با سرطان به غیر از رادیوتراپی و شیمی درمانی می توان از سیستم ایمنی بدن خود نیز برای درمان استفاده کرد. ایمونوتراپی به عنوان درمانی تعریف می شود که با حمایت از مقاومت بدن به تخریب سلول های سرطانی کمک می کند. امروزه ایمونوتراپی که به عنوان یک درمان حمایتی برای درمان سرطان در پزشکی استفاده می شود، به عنوان روشی در درمان سرطان پلور، ملانوم و سرطان های نوع لنفوم نیز شناخته می شود.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید