14:44 , 1401/11/20
کد خبر: 000020101
بازدید: 3145
بهترین قرص برای درمان عفونت ریه بدون عارضه

درباره عفونت ریه چه میدانید؟ عفونت ریه چگونه و با چه قرصی درمان می شود؟ تمام جزئیات را در این مطلب بخوانید.

بهترین دارو جهت درمان عفونت ریه کدام می باشد؟ آیا می توان از هر نوع قرصی جهت معالجه ریه بهره برد؟ در پاسخ به این پرسش بایستی عنوان کرد که دارو ها طبقه بندی ویژه ای دارند. هر گروه از این دارو ها جهت مقابله با عوامل عفونی ویژه ای نظیر باکتری ها، انگل ها و... مطلوب می باشند. بدین علت بایستی بیان کرد که گروه ویژه ای از دارو ها برای عفونت های باکتریایی مطلوب هستند.

در این صورت این دارو ها جهت معالجه عفونت های ویروسی مطلوب نمی باشند. پیش از مصرف هر دارویی بایستی حتما با پزشک معالج خود مشورت نمود. چرا که استفاده سرخود دارو عوارضی به دنبال خواهد داشت. پس در این صورت بایستی برای درمان عفونت ریه حتما داروهایی را مصرف کنید که با تجویز دکتر باشد. وگرنه نه اینکه سلامتی شما بهبود نمی یابد بلکه دچار عفونت های ریوی حادتر می شوید.

بهترین قرص برای درمان عفونت ریه در بزرگسالان

برای درمان عفونت ریه معمولا دکتر ها قرص هایی را تجویز می کنند که به شرح زیر می باشند:

سفیکسیم

 این قرص یک داروی عفونت ریه به حساب می آید. این دارو زیر مجموعه آنتی بیوتیک می باشد. در این صورت جهت درمان آن گروه از عفونت هایی ریوی که علت باکتریایی دارند، تجویز می شود. همچنین جهت عفونت های ویروسی ریه کارایی ندارد. این قرص جهت کم کردن التهابات گلو و لوزه هم بکار برده می شود.

نکته: بکارگیری این دارو برای نوزادان زیر ۶ ماه مطلوب نیست. حتی آن گروه از کسانی که به پنی سیلین آلرژی دارند بایستی به صورت کنترل شده این دارو را استفاده نمایند.

آزیترومایسین

 از بهترین قرص ها برای درمان عفونت ریه در بزرگسالان آزیترومایسین می باشد. این دارو هم زیر مجموعه آنتی بیوتیک ها می باشد. در این صورت در درمان عفونت ریه اثربخش خواهد بود. این دارو افزون بر اینکه به شکل قرص وجود دارد به اشکال متنوع دیگری چون کپسول، شربت، سوسپانسیون، تزریقی و قطره چشمی بکار برده می شوند. میزان دوز آن با ملاحظه به وضعیت بیمار و تشخیص متخصص مشخص می شود. در خصوص این نوع دارو فردی که با عارضه های کلیوی، کبدی یا قلبی دست و پنجه نرم می کند بایستی پیش از مصرف این دارو حتما با متخصص خود مشورت نماید.

سفالکسین

یکی دیگر از بهترین قرص ها برای درمان عفونت ریه در بزرگسالان سفالکسین می باشد. این دارو هم همانند دارو های بالا جزء آنتی بیوتیک ها می باشد. در این صورت برای درمان عفونت های باکتریایی سودمند می باشد. این دارو علاوه بر قرص در اشکال متنوع دیگری چون کپسول و پودر بکار برده می شود. بکارگیری سفالکسین پیش از وعده غذایی پیشنهاد می شود تا بدین صورت جذب مناسب تری در سیستم گوارش داشته باشد.

مترونیدازول بهترین قرص و آمپول جهت درمان عفونت ریه

مترونیدازول گونه ای آنتی بیوتیک جهت درمان عفونت ریه می باشد. افزون بر این، این دارو را جهت درمان عارضه هایی چون عفونت باکتریایی واژن، معده، پوست، مفاصل، مغز و نخاع، قلب و جریان خون بکار می برند. این دارو معمولا با ملاحظه به نوع و شدت عفونت بیمار به وسیله پزشک متخصص تجویز می شود.

قرص تاوانکس جهت درمان عفونت ریه

قرص تاوانکس زیر مجموعه آنتی بیوتیک می باشد و از خانواده کینولون ها به شمار می آید. این دارو جهت درمان عفونت ریه و مقابله با باکتری های عامل عفونت مطلوب می باشند. بهتر است بدانید این قرص در درمان عفونت های ویروسیی کاربردی ندارد. افزون بر مقابله با عفونت ریه ای این قرص در درمان موارد زیر نیز کارایی دارد:

  • عفونت ادراری
  • سیاه زخم و طاعون
  • عفونت سینوس ها
  • عفونت کلیه
  • ریه و مجاری هوایی
  • گوش
  • استخوان و مفاصل

داکسی سایکلین بهترین قرص آنتی بیوتیک جهت درمان عفونت ریه

داکسی سایکلین جهت معالجه خیلی از عفونت های باکتریایی مخصوصا درمان عفونت ریه بکار برده می شود. این دارو با توقف نمو باکتری ها در معالجه عفونت های باکتریایی به صورت مناسبی کار می کند. حتی گمان می رود این داروی کاربردی تاثیرات ضد التهابی هم دارد.

استفاده از این دارو همواره ۱ الی ۲ نوبت در روز پیشنهاد می شود. در هر مرتبه استفاده بایستی یک لیوان آب مصرف نمایید. چنانچه در زمان استفاده دستخوش معده درد می شوید لازم است دارو را همراه غذا یا با شیر استفاده کنید. زمانی که این قرص را با غذا یا شیر استفاده می کنید جذب آن در معده کمتر می شود. استفاده از داکسی سایکلین بایستی براساس دستورالعمل متخصص باشد. به هیچ وجه دوز مصرفی این دارو را بدون تجویز پزشک کم یا زیاد نکنید. شیوه مصرف درست این دارو سبب کم شدن ناراحتی های معده می شود.

آیا آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت ریه مطلوب می باشند؟

سوالی که امکان دارد برای هر کسی پیش آید این است که آیا آنتی بیوتیک ها جهت درمان عفونت ریه مناسب می باشند؟ چنانچه عفونت ریه علت باکتریایی داشته باشد، در وهله نخست از آنتی بیوتیک ها به منزله یکی از اثربخش ترین اقسام داروی عفونت ریه جهت مهار و معالجه بیماری بهره برده می شود. در وضعیت شدید عفونت ریه امکان دارد از شیوه های دیگر چون دستگاه اکسیژن و یا کاتتر هم بهره برده شود. در موارد خیلی کمیاب امکان دارد عمل جراحی صورت گیرد. اگر عفونت ریوی علت ویروسی داشته باشد همواره بعد از یک بازه زمانی مشخص بدون استفاده از آنتی بیوتیک درمان خواهد شد.

تجویز قرص برای درمان عفونت ریه به چه صورتی است؟

اقسام متنوعی از قرص های آنتی بیوتیک را می توان جهت درمان عفونت ریه مصرف نمود. متخصص بهترین آنتی بیوتیک را مطابق فاکتور های زیر برای شخص بیمار تجویز می نماید:

  • نوع و مقدار عفونت
  • وضعیت پزشکی شخص بیمار
  • الگو های استقامت آنتی بیوتیک
  • هزینه معالجه
  • دیگر خصوصیات ویژه بیمار نظیر سن، وزن و درمان قبلی آنتی بیوتیکی

درمان عفونت ریه در کودکان

درمان عفونت ریه در کودکان به صورت سرپایی می توان از آنتی بیوتیک های خوراکی به تجویز پزشک استفاده نمود. اما اگر کودک را بستری نمایند بایستی از دارو های تزریقی بهره برده شود. از دیگر شیوه های درمانی این نوع بیماری می توان به فیزیوتراپی قفسه سینه، بخور، بکارگیری دارو های برم هگزین یا گایافنزین، دارو های مسکن و تب بر و استفاده از اکسیژن اشاره نمود. بکارگیری دارو های گیاهی نظیر سیر، پیاز، آب هویج، آویشن، کدو حلوایی و... هم جهت کمک به درمان عفونت ریه پیشنهاد می شوند.

واکسیناسیون در کم شدن ظهور دلایل قابل پیشگیری اثربخشی بسزایی دارد در این صورت واکسینه نمودن کودکان بیشتر پیشنهاد می شود. چنانچه کودک دستخوش سرماخوردگی یا دیگ عفونت های تنفسی شد بایستی نکات بهداشتی رعایت شود تا از انتقال آن به اشخاص مستعد جلوگیری شود.

  • در طی مدت زمان بیماری و پس از آن با افزایش شمار وعده های غذایی از عقب ماندن نمو فرزند خود پیشگیری نمایید. لازم است از غذا هایی چون آش، فرنی، سوپ و... که نیاز به جویدن ندارند بهره ببرید.
  • در طی درمان عفونت ریه کودکان و تا دستیابی کامل از دادن مواد خوراکی نظیر موز، شیرینی، شکلات، آجیل، دانه های روغنی، آبمیوه های صنعتی که سبب افزایش سرفه و درد در ناحیه قفسه سینه می شوند اجتناب نمایید.
  • از استفاده غذا های سرخ کرده، ادویه دار و محرک برای فرزند خود اجتناب نمایید.
  • از مایعات بسیاری در طی درمان عفونت بایستی استفاده نماید.
  • امور و فعالیت فرزند شما بایستی هماهنگ با میزان تحمل و سن او باشد به صورتی که با استراحت کودک کنتاکت نداشته باشد.
  • با بکارگیری یک سیستم مرطوب کننده هوا با بخار و بخور گرم، رطوبت لازم را جهت نفس کشیدن آسان کودک خود فراهم سازید.
  • امکان دارد فرزند شما به مدت چند هفته بعد از درمان عفونت ریه، حس کسالت، کوتاهی نفس، سرفه های عفونی و دراز مدت را داشته باشد که نرمال است.
  • برای کاهش درد قفسه سینه می توان از یک بالشتک ساده یا کمپرس گرم روی سینه بهره ببرید.
  • برای فرزند خود در زمان خارج شدن از خانه بهتر است از ماسک بهره ببرید.
  • برای درمان عفونت ریه کودکان به هیچ وجه بدون تجویز پزشک معالج به کودک خود دارو مخصوصا آنتی بیوتیک و دارو های کورتون دار ندهید.

بهترین شربت جهت درمان عفونت ریه کودکان

جهت درمان عفونت ریه بهتر است ریشه اصلی بیماری را بیابید تا بهترین دارو را برای آن انتخاب نمایید.

  • شربت پکتوگل

یکی از بهترین شربت ها برای درمان عفونت ریه کودکان پکتوگل می باشد. این شربت به جهت داشتن عصاره گیاه عشقه به اسم یک داروی خلط آور، کاهش دهنده مخاط مجرای تنفسی و رقیق کننده خلط بکار برده می شود. این شربت باعث کم شدن و شدت سرفه ها می شود. از دیگر فواید بکارگیری این شربت، رقیق نمودن ترشحات خلط به وسیله تحریک عصب واگ می شود. وجود هدراکوزید C و فالکارینول در این شربت شامل تاثیرات ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی می شود. این شربت گیاهی می تواند روی برونشیت های عفونی هم نقش داشته باشد.

  • شربت زوفا فراطب

یکی دیگر از بهترین شربت ها برای درمان عفونت ریه کودکان شربت زوفا فراطب می باشد. زوفا همانطور که می دانید یک گیاه دارویی خیلی سودمند می باشد. تلفیقات آنتی اکسیدان قوی حاضر در این گیاه جهت باز نمودن ریه ها و برطرف نمودن عارضه های تنفسی خیلی سودمند می باشد. این شربت در معالجه تنگی نفس و آسم اثربخش بوده و سرفه های مزمن خلط دار را معالجه می نماید. این شربت گیاهی کاربردی، عفونت و ترشحات حلق و بینی و مجرای تنفسی و ریه را خارج نموده و آن را پاکسازی می نماید. این شربت افزون بر گیاه زوفا شامل تلفیقات گیاهی دیگری هم می باشد شامل گیاهانی چون پرسیاوشان، عناب، بنفشه، سپستان و.. می باشد که خاصیت های زیادی جهت سیستم تنفسی دارد.

درمان عفونت ریه در افراد مسن

روش های درمان عفونت ریه با ملاحظه به علل بروز عفونت، سن و خصوصیات فیزیکی اشخاص متمایز می باشد. همچنین پزشک متخصص مشخص می کند که چه دارویی را با ملاحظه به کلیه جنبه ها تجویز کند. ولی درمان اساسی عفونت ها توسط آنتی بیوتیک ها می باشد. از دیگر موارد اساسی جهت معالجه عفونت ریه استراحت در خانه می باشد که وضعیت عمومی شخص را بهتر می کند.

چنانچه افراد دستخوش اقسام حادتری از بیماری شوند بایستی حتما در بیمارستان بستری شوند تا میزان اکسیژن خون آنها زیر نظر متخصص باشد. حتی مایعات به شیوه مستمر توسط سرم به آنها تزریق شود. علی رغم این که اکثر اشخاص در روال درمان وضعیت عمومی بهتری پیدا می کنند، چنانچه عفونت در بدن این اشخاص خیلی حاد باشد حتی با بهترین روش های درمانی هم امکان دارد این بیماری سبب مرگ افراد شود.

تاثیر فیزیوتراپی در درمان عفونت ریه

توانبخشی ریه یکی از شیوه های درمانی است ‌که باعث بهسازی پروسه تنفسی و بالا بردن سرعت درمان عفونت ریه می شود. این روش به وسیله متخصص فیزیوتراپی صورت می گیرد. توانبخشی ریه برای کلیه سنین قابل بکارگیری است. با بکارگیری این شیوه ها با گذشت زمان ماهیچه های تنفسی هم تقویت می شوند. در این شیوه ها، نحوه درست ایستادن و نشستن جهت نفس کشیدن مطلوب، مهار سرفه و تقویت ماهیچه های تنفسی تعلیم داده می شود. به عنوان مثال جهت پاکسازی مسیر تنفسی و آلوئول ها از خلط از شیوه CPT استفاده می شود. در این شیوه، با بکارگیری ضربات مستمر به قفسه سینه می توان به کسانی که دچار فیبروز کیستیک برونشکتازی، آبسه ریه، مشکلات عصبی ماهیچه ای و عفونت ریوی هستند کمک بسزایی نماید. از دیگر شیوه ها جهت درمان عفونت ریه می توان AD را نام برد. AD یک شیوه پاکسازی مسیر هوایی است که از تنفس مهار شده با بالا بردن حجم ریه جهت شل شدن و منتقل نمودن مخاط به بالا و بیرون از ریه بهره برده می شود.

درمان عفونت ریه به روش خانگی

درمان عفونت ریه به روش خانگی عبارتند از:

  • بکارگیری آویشن

گیاه آویشن به منزله داروی گیاهی جهت معالجه عفونت ریه، سیاه سرفه، سرماخوردگی، برونشیت و... بکار برده می شود. جهت مصرف این گیاه لازم است کمی از آن را داخل یک لیوان آب جوشیده بگذارید و صاف نمایید. پس از آن ۲۵۰ گرم عسل طبیعی را به آن بیفزایید و روزانه نصف فنجان از آن را مصرف نمایید.

  • سیر

سیر این گیاه دارویی یک ضد عفونی کننده قوی جهت مجرای ریه می باشد و با بکارگیری آن خیلی فوری خلط سینه را کاهش می دهد. سوپ سیر در فصل سرد زمستان سبب توانبخشی مجرای تنفسی می شود و جهت بیماری برونشیت سودمند می باشد.

  • جوشانده عناب

جوشانده عناب یکی از روش های درمان عفونت ریه به روش خانگی است. این جوشانده افزون براین جهت معالجه عفونت برونشیت، روده ها ومجاری ادرار نیز کارایی دارد. بدین شیوه که ۳۰ الی ۶۰ گرم عناب خشک را در یک لیتر آب به مدت زمان ۳۰ دقیقه می جوشانند و پس از آن می توان این جوشانده را مصرف نمود.

بخور بابونه، آویشن، اسطوخودوس به تمیز نمودن ریه کمک بسزایی می کند که ضروری است بیمار پیش از انجام توصیه های سنتی با پزشک معالج خود صحبت نماید.

روش های درمان عفونت ریه

نوع درمان عفونت ریه همانطور که می دانید به نوع عفونت، عامل بیماری زا، میزان درگیری و شرایط عمومی شخص و... متمایز خواهد بود. روش های معالجه این نوع عارضه به شرح زیر می باشد:

  • تجویز دارو

یکی از روش های درمان عفونت ریه تجویز دارو توسط پزشک معالج می باشد. پزشک معالج امکان دارد جهت یاری به معالجه عفونت ریه برای شما دارو تجویز نماید. اینکه به صورت دقیق چه دارویی بایستی مصرف نمایید بستگی به نوع عفونت دارد.

آنتی بیوتیک های خوراکی می توانند اکثر موارد ذات الریه باکتریایی را معالجه نمایند. فراموش نکنید که همواره طول دوره درمان خود را با آنتی بیوتیک کامل نمایید حتی چنانچه احساس بهبودی کامل داشته باشید. توجه نکردن به این مسئله، از پاکسازی کامل عفونت پیشگیری می نماید و این امکان وجود دارد که در روز های آتی معالجه آن خیلی چالش برانگیز و سخت باشد. دارو های آنتی بیوتیک روی ویروس ها اثری ندارند. در بعضی موارد امکان دارد متخصص برای شخص دارو های آنتی ویروس تجویز نماید. در هر صورت در خیلی از موارد این نوع عفونت ویروسی با مواظبت هایی در منزل به خودی خود قابل رفع خواهند بود.

  • مراقبت های خانگی جهت درمان عفونت ریه

متخصصان امکان دارد کمی داروی بدون نسخه جهت کاهش درد و تب در صورت لزوم تجویز نمایند. دارو های زیر من جمله این دارو ها می باشند:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • استامینوفن

حتی گاهی جهت تسکین و کاهش سرفه و کمک رسانی به استراحت بیمار، دارو های ضد سرفه پیشنهاد می شود. هر چند بایستی فراموش نکنید که سرفه سبب بیرون آمدن و برطرف نمودن خلط و مایعات از ریه می شود. در این صورت نباید تلاش کنید آن را به صورت کامل رفع نمایید.

جهت یاری رسانی به بهبود سلامتی و جلوگیری از بازگشت عوارض بیماری و نشانه های عفونت ریه همیشه استراحت دراز مدت و کافی و حتی نوشیدن مایعات بسیار را در نظر بگیرید.

  • بستری در بیمارستان

از دیگر روش های درمان عفونت ریه، بستری در بیمارستان می باشد. چنانچه نشانه های شما خیلی حاد باشند یا شامل مشکلات تندرستی و سایر بیماری های زمینه ای باشید امکان دارد احتیاج به بستری شدن را داشته باشید. در این مراکز، پرسنل و پزشکان می توانند ضربان قلب، درجه حرارت بدن و شرایط تنفس شما را زیر نظر بگیرند. عملکرد های بیمارستانی درمان عفونت ریه امکان دارد دربردارنده موارد زیر باشد:

 آنتی بیوتیک های تزریقی که داخل ورید تزریق می شوند.

شیوه های تنفسی معالجه این عارضه که دربردارنده مواردی چون داروهایی که به صورت مستقیم به ریه وارد می شوند، یا آموزش نفس کشیدن به نوعی که حداکثر مقدار اکسیژن به دستگاه گردش خون برسد، می باشد.

اکسیژن درمانی جهت افزایش میزان اکسیژن خون که با توجه به میزان بیماری توسط لوله درون بینی، ماسک اکسیژن و... انجام می گیرد.

طول دوره درمان عفونت ریه چقدر است؟

اگرچه می توان دست به درمان عفونت ریه نمود خیلی از افراد از این عارضه نجات پیدا می کنند ولی این عفونت ها می توانند خیلی خطرساز هم باشند. مخصوصا در خصوص کودکان و افراد مسن و اشخاص دچار به بیماری ریوی و... احتیاج به مواظبت و مراقبت هرچه بیشتری دارند.

عارضه تنفسی یکی موارد عمده مرگ و میر و عارضه های ناشی از فیبروز کیستیک می باشد. زنده مانده اشخاص دچار به این عارضه طی چند دهه اخیر به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. یکی از علل عمده این افزایش، بکارگیری روزانه آنتی بیوتیک ها جهت درمان حاد قفسه سینه حاصل از عفونت های باکتریایی می باشد.

بازه زمانی مناسب درمان آنتی بیوتیک درون وریدی به صورت شفافی تعریف نشده است. اشخاص همواره به مدت ۲ هفته آنتی بیوتیک های داخل وریدی اخذ می کنند ولی درمان امکان دارد میان ۱۰ تا ۲۱ روز باشد. مدت زمان اندک جهت این نوع درمان و پاکسازی نامناسب، عفونت را به همراه دارد که می تواند سبب صدمه هر چه بیشتر به ریه شود.

بازه زمانی طولانی استفاده از آنتی بیوتیک های درون وریدی معمولا گران و ناگوار می باشد و ایجاد واکنش های حساسیت به این دارو ها هم در طولانی مدت افزایش می یابد. در هر صورت بهتر است دوره درمان شما را پزشک متخصص مشخص نماید و تا پایان دوره آن را بکار ببرید.

زمان مراجعه به پزشک جهت درمان عفونت ریه

سوالی که امکان دارد برای هر شخصی پیش آید این است که چه زمانی بایستی جهت درمان عفونت ریه به پزشک مراجعه نمود؟ اگر عارضه های زیر را در خود احساس کردید حتما بایستی به پزشک متخصص ریه و سیستم تنفسی رجوع نمایید:

  • زمانی که شخص در قفسه سینه خود احساس درد و ناراحتی کرد.
  • چنانچه وضعیت خوبی نداشتید و نشانه های عفونت ریه در بدن شما به شیوه مستمر حاد تر شد.
  • اگر سرفه های خونی داشتید یا اینکه در مخاط سینه خود خون مشاهده نمودید.
  • چنانچه بیشتر از ۲۱ روز به صورت مستمر سرفه کنید.
  • شخص بیشتر از ۶۵ سال سن داشته باشد.
  • سیستم ایمنی بدن شخص به علت مواردی چون شیمی درمانی، دیابت ضعیف شده باشد.
  • چنانچه شرایط ویژه ای در خصوص با قلب و کلیه داشته باشید و این مسئله در دراز مدت با او همراه باشد.

چنانچه به سرطان ریه دچار شده اید می توانید با متخصص صحبت کنید و راهنمایی های ضروری را دریافت کنید. افراد می توانند به شیوه آنلاین از متخصص ریه یا پزشک عفونی نوبت بگیرند و در خصوص این عارضه با آنها مشورت نمایند.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید