17:20 , 1401/11/8
کد خبر: 000019407
بازدید: 1524
برای درمان معده درد چه غذایی بخوریم؟ (معرفی غذاهای خوب برای درد معده)

برای درمان معده درد چه غذاهایی مناسب هستند؟ در این مطلب به بررسی این موارد پرداخته ایم.

برای درمان معده درد چه چیزی باید بخوریم؟ اغلب که با خوراکی های خوشمزه برخورد می کنیم و معمولا تلاش می کنیم که رژیم غذایی یا مشکلات گوارشی خود را از یاد برده و غذا را تا پایان میل نماییم. ولی گاهی زیاد طول نمی کشد درد معده و حالت تهوع بعد از پرخوری به سراغ ما بیاید و مزه دلچسب غذا را از یادمان ببرد. معده درد یک تجربه ناخوشایندی است که امکان دارد هر کسی برای یک بار هم که شده آن را تجربه کرده باشد. سوالی که امکان دارد برای هر کسی پیش آید این است چه چیزی برای معده درد خوب است؟ برای درد معده چه باید میل نمود؟ احتمالا بتوان در میان مواد غذایی، خوراکی هایی را یافت که پس از پرخوری یا درد معده عصبی به ما یاری رساند. خوراکی های سودمند جهت درمان معده درد معمولا زیاد هستند.

جهت معالجه معده درد ضروری است به دلیل بروز معده درد رجوع نمایید. در بسیاری از موارد کسانی که از برنامه غذایی غلط پیروی می کنند یا اینکه عادات غذایی نادرستی دارند به معده درد مبتلا می شوند. در این صورت می توان مهم ترین دلیل ایجاد درد و ناراحتی های گوارشی را تغذیه غلط دانست. داشتن دستگاه گوارشی تندرست به بهسازی کارکرد کلی بدن کمک بسزایی می نماید.

چه غذاهایی برای درمان معده درد مفید هستند؟

چنانچه شما در پی غذا های سبک برای معد درد حاد هستید در این مبحث می خواهیم مناسب ترین غذا ها را به شما معرفی نماییم. فهرستی از بهترین غذا های سودمند جهت معالجه معده درد در ادامه آورده شده است پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

برنج بهترین گزینه جهت درمان معده درد

جهت درمان معده درد و کم کردن درد آن مخصوصا زمانی که با اسهال همراه است برنج کته شده یکی از مناسب ترین انتخاب ها از غذا های سودمند برای معده درد به حساب می آید. این مسئله به علت دارا بودن فیبر سودمند می باشد. افزون بر فیبر، بعضی از اقسام ویتامین های گروه B هم در برنج یافت می شوند که درد های معده و روده را خیلی زود تسکین می دهد.

ماست از بهترین گزینه های جهت درمان معده درد

یکی از مواد غذایی که خیلی زود به درمان معده درد کمک می کند ماست می باشد. ماست کفیر یا یونانی مناسب ترین انتخاب ها می باشند. جهت دستیابی به برآیند بهتر توصیه می شود کمی پودر زنجبیل، نعناع خشک، پونه خشک و اندکی دانه چیا به آن بیفزایید تا نتیجه خیلی اثربخش آن را شاهد باشید.

نان تست جهت درمان معده درد

نان تست جهت درمان معده درد مناسب می باشد؟ به جای بکارگیری نان های غلات پیشنهاد می شود از نان تست استفاده نمایید. غلات سبوس دار همانطور که می دانید برای بدن سودمند می باشند ولی پیشنهاد می شود در زمان معده درد نان تست مصرف نمایید. نان تست معمولا از هضم سریعی برخوردار است و احتیاج به تراوش اسیدی بسیاری جهت هضم آن نیست. این مسئله سبب می شود تا نیروی کمی به معده شما وارد شود.

آبگوشت یا سوپ ساده جهت درمان معده درد

از انواع غذاهای مفید جهت درمان معده درد می توان به آبگوشت یا سوپ اشاره نمود. کسی که معمولا روز طاقت فرسا و پر مشغله ای را گذرانده است و معده آن کارایی بسیاری در مقابل تحمل مواد غذایی متنوع را ندارد، لازم است غذا خوردن را با یک ظرف آبگوشت ساده آغاز نمایید. در این وضعیت معده می تواند به راحتی این غذا را هضم نماید. این تلفیقات سبب استقامت بدن در برابر پاتوژن و سموم می شوند. افزون بر این میل نمودن یک کاسه سوپ ساده برعکس سوپ های خامه ای، آب هدر رفته بدن را مجدد تامین می کند. همچنین آب بدن را هیدراته نگه می دارد.

سیب زمینی شیرین جهت درمان معده درد

سیب زمینی شیرین معمولا به درمان معده درد کمک بسزایی می کند. این محصول چنانچه دستخوش نفخ یا گرفتگی معده شده اید به شما در هضم و دفع غذا کمک می کند. چرا که این نوع سیب زمینی شامل پتاسیم و منیزیم می باشد. شاخص گلیسمی کمی دارد که با تلفیق پتاسیم و منیزیم می تواند به تسکین و معالجه معده درد عصبی کمک زیادی نماید.

جو دو سر گزینه ای مطلوب برای درمان معده درد

زمانی که درد زیادی حس کردید یک کاسه جو دوسر می تواند به درمان معده درد کمک نماید. بدن شما جهت عملکرد مناسب به کربوهیدرات ها نیاز دارد. در این صورت داشتن کمی کربوهیدرات با شتاب کم در دستگاه گوارشی به شما در افزایش توان عمومی بدن کمک بسزایی می نماید. مناسب ترین جواب برای پرسش چه غذاهایی جهت درمان معده درد مناسب است؟ تلفیق جو دوسر، عسل و دارچین می باشد که سبب تسکین معده درد و درمان یبوست می شود.

مرغ مواد خوراکی مفید جهت درمان معده درد

مرغ می تواند یکی از غذا های پر کاربرد جهت درمان معده درد باشد. مرغ همانطور که می دانید منبع پروتئین می باشد و به بدن یاری رسانده تا خود را بازسازی نماید. مرغ حتی دامنه وسیعی از مواد معدنی و ویتامین های گروه B را برای بدن فراهم می سازد. مرغ شامل فیبر نیست و به آسانی هضم می شود و برای کسانی که دچار ناراحتی های گوارشی چون IBS هستند گزینه مناسبی است.

ماهی آزاد جهت درمان معده درد

از دیگر انواع غذاهای مفید جهت درمان معده درد ماهی آزاد می باشد. این نوع ماهی شامل پروتئین، اسید های چرب امگا 3 و دامنه وسیعی از مواد معدنی و ویتامین های مجموعه B می باشد. پختن ماهی آزاد بدون افزودن چربی یا روغن به هضم سریع و راحت آن کمک بسزایی می کند. ماهی های روغنی بزرگ شامل مقدار بسیاری جیوه هستند و معمولا برای زنان باردار سودمند نیستند. ولی ماهی سالمون همواره شامل جیوه کمی است.

تخم مرغ برای درمان معده درد

تخم مرغ آب پز، مزه دار یا خرد شده به آسانی هضم می شود. تخم مرغ معمولا برای درمان معده درد، تسکین آن یا درمان حالت تهوع مناسب می باشد. سفیده تخم مرغ دارای چربی اندکی است و هضم آن راحت تر است. ولی خیلی از اشخاص که دستخوش ناراحتی گوارشی هستند می توانند زرده تخم مرغ را هم تحمل کنند.

موز بهترین گزینه جهت درمان معده درد

موز نخستین پیشنهاد برای درمان معده درد می باشد. چنانچه معده درد با حالت تهوع یا استفراغ همراه باشد، موز می تواند به منزله مناسب ترین دارو کار کند. چرا که هم به آسانی هضم می شود، معده را دستخوش آسیب نمی کند و هم اینکه دارای پتاسیم می باشد. پتاسیم یک ماده مقوی است که بدن شخص بیمار به دلیل اسهال و استفراغ آن را از دست می دهد. موز همچنین شامل پکتین می باشد که چنانچه شخص دستخوش اسهال است به تقویت مدفوع یاری رسانده و او را در مسیر التیام قرار می دهد.

ادویه ها و گیاهان دارویی سودمند جهت درمان معده درد

یکی از مناسب ترین گروهی که می توان جهت کاهش و درمان معده درد از آن بهره برد و در طبخ غذا استفاده نمود ادویه ها می باشند. بهترین انتخاب که می توان بکار برد حاوی موارد زیر می باشند:

استفاده از زنجبیل

زنجبیل تازه همانند یک ادویه خیلی اثربخش جهت برطرف نمودن التهابات معده و کم کردن درد آن به حساب می آید. از زنجبیل به شکل دم کردنی و از پودر آن می توان به همراه برنج یا روی ماست یا داخل چای استفاده نمود تا ناظر برآیند اثربخش آن باشید.

شیرین بیان راهکار فوری جهت درمان معده درد

شیرین بیان جهت معالجه زخم معده، نفخ و تعادل سازی میزان اسید معده خیلی سودمند می باشد. جهت بکارگیری شیرین بیان به اسم یکی از غذا های سودمند جهت معده درد می توانید اندکی از چوب آن را دم نمایید یا از عصاره آن در ساخت چاشنی های مواد غذایی بهره برد.

مصرف دمنوش بابونه

بابونه به برطرف نمودن درد معده و تسکین آن منتهی می شود. چرا که استفاده از آن به کم کردن نفخ و آرام کردن درد معده کمک بسزایی می نماید.

چای دارچین

لازم است قبل از استفاده از غذا، کمی دارچین را دم نموده و میل نمایید. با این عمل از ایجاد اسپاسم های معده پیشگیری خواهد شد. حتی از پودر دارچین می توانید به منزله یکی از گزینه ها به همراه غذا های سودمند برای معالجه معده درد بهره برد.

استفاده از دانه های زیره از دیگر راهکار فوری جهت درمان معده درد

جهت آرام نمودن گرفتگی های معده به جهت برطرف نمودن درد آن لازم است از دم کردن دانه زیره بهره برد. از پودر آن هم داخل مواد غذایی لازم است بهره ببرید. می توانید این ماده کاربردی را به شکل های متنوعی استفاده نمایید.

جویدن رازیانه

جویدن رازیانه به شکل خام، هضم غذا را راحت نموده و جهت برطرف نمودن نفخ خیلی اثربخش می باشد. بسیاری از افراد جهت اخذ خواص رازیانه، اقسام نان تهیه شده با دانه های آن را خریداری می نمایند.

نعنا و پونه

دم نمودن این مواد انتخاب مطلوبی است ولی مناسب است خشک شده آنها را روی یک پیاله ماست بریزید و در زمانی که مشکل معده دارد میل نمایید. این راه حل خیلی زود به درمان معده درد کمک می کند.

انواع غذا های مفید جهت درمان معده درد

غذا های مفید برای تسکین و درمان معده درد کدامند؟ مواد غذایی که استفاده می کنید، رابطه خیلی زیادی با عارضه هایی که به آن دچار می شوید دارند. با ملاحظه به این که معده به صورت مستقیم با مواد خوراکی در ارتباط است، بکارگیری غذا های سودمند برای درمان و تسکین معده درد می تواند به کم کردن درد معده و پیشگیری از ابتلا به آن اثربخش باشد. چنانچه از ما سوال کنند که جهت ممانعت از معده درد چه چیزی مصرف کنیم؟ موارد زیر را به شما حتما توصیه می کنیم:

غذا های ضد التهابی

یکی از مفید ترین غذا ها جهت درمان معده درد غذا های ضد التهابی است. همانطور که می دانید التهاب رابطه مستقیمی با درد معده دارد. در این صورت استفاده از غذا های ضد التهابی اثربخشی قابل ملاحظه ای بر التیام درد معده یا جلوگیری از ایجاد آن دارد. امور تغذیه ای که می توانند به مهار التهاب کمک کنند شامل موارد زیر می باشند:

  • در رژیم غذایی خود حتما اقسام متنوع توت را قرار دهید.
  • استفاده فیبر که در غذا هایی چون عدس و دیگر حبوبات پیدا می شوند را فراموش نکنید.
  • کربوهیدرات مورد نظر بدنتان را از کربوهیدرات هایی که شاخص گلیسمی کمی دارند نظیر غلات، میوه ها و سبزیجات فراهم نمایید.
  • استفاده از چربی های اشباع شده را کم نکنید. چربی های سودمند تری چون امگا ۳ را که در ماهی ها، آجیل ها و مغز ها پیدا می شود را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • سبزیجات سبز رنگ چون کلم پیچ، کلم، اسفناج و... افزون بر اینکه خواص ضد التهابی دارند من جمله سبزیجات سودمند برای درمان معده درد به حساب می آیند.
  • ماهی های چرب چون سالمون و ساردین
  • اقسام آجیل چون بادام، گردو و فندق
  • میوه هایی چون توت فرنگی، زغال اخته، گیلاس، تمشک، موز، سیب. در مجموع میوه های غیر اسیدی برای معده درد بسیار سودمند می باشند
  • روغن زیتون
  • سیر، زنجبیل و زردچوبه

غذا های پروبیوتیک

یکی دیگر از مفید ترین غذا ها جهت درمان معده درد، غذا های پروبیوتیک می باشد. نتایج برخی پژوهشات و ارزیابی ها حاکی از آن است که استفاده غذا های پروبیوتیک افزون بر التیام زخم معده به برطرف نمودن باکتری هلیکوباکترپیلوری از روده کمک بسزایی می کنند. در مجموع استفاده از این نوع غذا ها با التیام تندرستی کلی روده، به اشخاص دچار به معده درد، سود می رساند. ماست خانگی، کلم ترش و کفیر من جمله غذا های شامل باکتری های پروبیوتیک می باشند.

چه کمپوتی برای درمان معده درد خوب است؟

از بهترین و مناسب ترین غذا های سودمند برای درمان معده درد بایستی، کمپوت ها را نام برد. جهت دریافت اقسام ویتامین ها و فیبر مناسب ترین روش استفاده از میوه و سبزیجات می باشد. ولی برای کسانی که از درد معده زجر می کشند مصرف میوه و سبزی اندکی سخت می باشد. در حقیقت هضم و دفع آن برای معده مقداری دشوار است و انرژی بسیاری از شخص می گیرد.

بدین علت همواره پیشنهاد می شود مواد غذایی نیم پز یا پخته شده را مصرف نمایید. مناسب ترین روش مصرف میوه برای این گونه اشخاص کمپوت کردن میوه ها می باشد. ولی جهت التیام هر چه زودتر، ضروری است کمپوت هایی را مصرف کنید که اثربخشی سودمند تری را برای معده به دنبال داشته باشد. من جمله کمپوت های اثربخش جهت درمان درد معده می توان کمپوت سیب، کمپوت به و کمپوت گلابی را نام برد.

غذا های نامناسب برای درمان معده درد

همانگونه که بیان شد درمان معده درد وابسته به باید ها و نباید های غذایی دارد. بایستی دانست که چه غذاهایی برای معده مفید و چه چیزی مفید نیست و سبب تشدید درد می شود. تا اینجای مبحث در خصوص مواد غذایی که به درمان درد معده عصبی و حالت تهوع یاری می رساند صحبت شد. ما بایستی بدانیم چه چیزهایی سبب معده درد می شوند. در ادامه به نباید های مصرف مواد غذایی می پردازیم. چنانچه به هر علتی از معده درد و حالت تهوع رنج بردید و این مشکل خیلی خسته کننده و طولانی شد لازم است در برنامه غذایی خود به موارد زیر توجه نمود:

غذا های چرب

مواد غذایی سرخ شده و در حقیقت چربی ها می توانند هضم و دفع معده را به تعویق بیاندازند که سبب سوء هاضمه در شخص می شود. افزون بر این غذا های سرخ شده و چرب دارای فیبر اندکی هستند که هضم و تخلیه آنها دشوارتر می باشد. در این صورت نخستین گام در درمان معده درد حذف غذاهای سرخ کردنی و چرب می باشد.

غذا های اسیدی

غذا هایی چون گوجه فرنگی، نوشابه و مرکبات می توانند به راحتی معده را تحریک نمایند.

فلفل و غذا های تند

فلفل و مواد غذایی تند می توانند دستگاه گوارش را تحریک نمایند و سبب ایجاد درد معده و حالت تهوع شدید در فرد شوند. در این صورت بکارگیری تندیجات نظیر ترشی را از رژیم غذایی خود حذف نمایید.

نوشیدنی ها و خوراکی های دارای کافئین

مواد خوراکی چون شکلات، بعضی از اقسام چای، نوشابه و قهوه هم می تواند سیستم گوارش را دستخوش مشکل نماید یا اینکه آن را حادتر نماید. بهتر است دمنوش های مخصوص نظیر دمنوش بابونه و نعناع را جهت برطرف نمودن خستگی میل نمایید.

خوردن و نوشیدن غذا های ذکر شده احتمالا برای همه زیان بخش نباشد. ولی افرادی که شامل اقسام درد معده هستند بایستی از استفاده آن ها اجتناب نمایند.

درمان معده درد با راهکارهای خانگی

به منظور اینکه بتوانید به درمان معده درد بپردازید بایستی به دلیل آن دقت نمایید. چنانچه دلیل آن بیماری زمینه ای نباشد می توانید از راه حل های خانگی بهره ببرید.

چنانچه مسائل جدی و حاد وجود نداشته باشند، تحولاتی در عادات غذایی می تواند نقش بسزایی در درمان درد معده داشته باشد. راهکار های خانگی مناسب عبارتند از:

آب ولرم و لیمو تازه

به منظور اینکه بتوانید به معالجه معده درد بپردازید لازم است به صورت ناشتا مخلوطی از یک لیوان آب و چند قطره آب لیمو تازه مصرف نمایید. این مخلوط به تحریک کارکرد کبد منتهی شده و بهسازی کارکرد سیستم گوارش را هم در پی دارد.

به معده خود استراحت دهید

یکی از راهکارهای خانگی جهت درمان معده درد، استراحت دادن به معده خود است. لازم است شام را حدودا ساعت ۷ عصر صرف کنید تا معده تقریبا ۱۲ تا ۱۴ ساعت، فرصت جهت استراحت داشته باشد. این مدت زمان میان دو وعده غذایی، مهلتی مناسب جهت استراحت معده را فراهم می نماید. حتی به تقویت دستگاه ایمنی و کم کردن التهابات بدنی هم کمک بسزایی می کند.

نوشیدن چای

به جای مصرف نوشیدنی های زیان بخش چون نوشابه لازم است انتخاب های بهتری داشته باشید. میل نمودن چای زنجبیل یا چای با گیاه قاصدک راه حلی مطلوب جهت درمان درد معده می باشد. چنانچه استرس سبب درد معده شده است این نوع نوشیدنی ها سبب برطرف نمودن و کم کردن آن نیز می شود.

 دریافت فیبر جهت درمان معده درد

فیبری که در مواد غذایی طبیعی موجود است به بهسازی کارکرد سیستم گوارش کمک بسزایی می کند. فیبر به بهبود تحرک روده ها نیز کمک می کند. در نهایت مواد اضافی از روده ها حرکت می کنند و سم ها به آسانی از بین می روند.

آرامش و مراقبه

همانطور که استرس یک فاکتور عمده جهت اقسام ناراحتی های بدنی است، لازم است راه حل هایی را جهت مهار و مدیریت آن انجام داد. مراقبه و تمرکز یکی از نمونه هایی می باشند که در این مسئله کمک بسزایی می کنند.

جدی گرفتن ممنوعیت ها

بعضی از مواد خوراکی، برای هر نوع معده ای امکان دارد مشکل ساز باشد. اگرچه در استفاده برخی از آنها زیاده روی شود ممکن است صدمه زننده باشند. به عنوان مثال استفاده از قند و شکر، نوشیدنی های الکل دار، غذا های فرآوری شده امکان دارد التهاب و درد معده را به مرور شدیدتر کند. در این صورت تا سلامتی و بهبود کامل درد معده از استفاده این موارد اجتناب نمایید.

 فعالیت بدنی و ورزش

ورزش و فعالیت های فیزیکی مرتب سبب تحریک سیستم گوارش جهت کارکرد مناسب تر می شود. حتی به ساماندهی ذهن هم یاری می رساند. بدین جهت می توانید از امور کوچک نظیر پیاده روی، یوگا و دویدن آرام و آهسته آغاز نمایید.

مصرف غذاهای خانگی

از دیگر راهکارهای خانگی جهت درمان معده درد، مصرف غذا های خانگی می باشد. غذا های بیرون و آماده به علت داشتن مواد نگهدارنده زیاد، می توانند سبب ایجاد ناراحتی های گوارشی شوند. پخت غذای خانگی به تنظیم کالری دریافتی و بکارگیری مواد غذایی تازه منتهی می شود.

 انتخاب غذا های سودمند جهت درمان معده درد

جهت معالجه معده درد مناسب ترین گرینه، مواد خوراکی سالم و سودمند می باشند. از جمله مواد غذایی سودمند جهت معالجه درد معده می توان موارد زیر نام برد:

  • بکارگیری انجیر تازه و حتی خشک
  • تهیه و استفاده از غلات کامل و غنی سازی شده به جای غلات تصفیه شده
  • بکارگیری زردچوبه در طبخ مواد غذایی
  • مصرف پروبیوتیک
  • استفاده از سیر به شکل خام یا پخته
  • بکارگیری پودر یا دمنوش زنجبیل
  • استفاده سبزیجات گوناگون چون کلم، کلم بروکلی و...
  • مصرف ماست
  • مصرف کته ماست با مقداری شوید تازه یا خشک

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید