14:49 , 1401/9/7
کد خبر: 000016829
بازدید: 4449
بازگشایی مجدد حج عمره به کجا رسید؟ /شش میلیون ایرانی در صف

حدود هفت سال از توقف اعزام حجاج ایرانی به حج عمره می گذرد و در این مدت نزدیک شش میلیون نفر در انتظار فرا رسیدن زمان از سرگیری حج عمره هستند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایونا، اگرچه طی سال های گذشته به مدت حدود دو سال حج عمره به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده بود اما حتی چندین سال قبل ازاین اتفاق هم زائران ایرانی نتوانسته اند برای شرکت در این رویداد حضور یابند.

درباره چرایی توقف حج عمره نیز باید به اتفاقاتی اشاره کرد که در سال 1394 در حج عمره رخ داد و از آن پس به دنبال تعرضی که در فرودگاه جده نسبت به حجاج ایرانی رخ داده بود اعزام افراد متوقف شد. پس از آن نیز در سال 1395 روابط دو کشور به سردی گرایید و بر این اساس سفارتخانه و کنسولگری های ایران و عربستان تعطیل شد.

در این میان برای از سرگیری اعزام حجاج ایرانی برای حج عمره ایران شرطی برای عربستان در نظر گرفت و چنین اعلام کرد که لازم است فرد خاطی با اشد مجازات مواجه شود، این اتفاق نیز رخ داد و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت چنین اعلام کرد که نمایندگان خاطی فرودگاه عربستان با اجرای حکم مواجه شده اند اما این بار برای از سرگیری اعزام حجاج شرطی جدید نیز پیش راه بود و آن بحث بازگشایی کنسولگری ایران در عربستان.

اما درباره ارتباط این بحث سیاسی با یک آئین مذهبی نیز باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به مدت چند ماهه و طولانی برگزاری حج عمره، برای پیگیری وضعیت زائران و رسیدگی به مشکلات احتمالی آنها لازم است حتما کنسولگری کشورمان در عربستان فعال باشد. حتی همین امسال و در حج تمتع نیز شاهد بودیم که مشکلی برای زائران ایرانی ایجاد شد و در نهایت برای پیگیری وضعیت این فرد با توجه به شرایط موجود ایران مجبور شد پیگیری ها را از طریق کنسولگری دو کشور عمان و عراق انجام دهد.

این مشکلات در حالی وجود دارد که ایران به طور تقریبی سالانه حدود 800 تا 900 هزار زائر به خانه خدا اعزام می کرده و حال با شرایط ایجاد شده طی این سالها حدود پنج میلیون و 800 هزار زائر در نوبت حج عمره مانده اند. حال نیز همچنان زمان از سرگیری اعزام حجاج مشخص نبوده و مقامات سازمان حج و زیارت در انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات دیپلماتیک دو کشور هستند.

قیمت حج عمره 1401

در حال حاضر باتوجه به توقف اعزام زوار ایرانی به حج عمره مدتی است بازار خرید و فروش فیش های عمره رونق سابق را ندارد اما با این حال در موعد حج تمتع امسال برخی رسانه ها چنین اعلام کرده بودند که فیش های حج عمره با قیمتی حدود هفت میلیون تومان به فروش می رسد.

حج عمره چیست؟

درباره کلیت و ماهیت حج عمره نیز باید گفت که عمره را می توان مجموعه ای از اعمال دانست که در زیارت کعبه انجام می شود. طبق آموزه های دینی انجام یک حج عمره در طول عمر واجب بوده و در صورت داشتن توان مالی انجام آن برای بیش از یک بار مستحب است.
حج عمره دارای دونوع عمره تمتع و عمره مفرده است که نوع تمتع آن در ماه های حج صورت می گیرد.

حج عمره چند روز است؟

معمولا اعزام حجاج برای حج عمره زمانی 14 روزه دارد اما پیش از توقف این سفرها در سال 1394 در دوره ای نیز چنین اعلام شد که مدت زمان این سفر معنوی از 14 به 12 روز کاهش یافته است.

 

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید