12:58 , 1401/3/22
کد خبر: 000009289
بازدید: 1324
اگر زخم معده دارید بخوانید

افرادی که دچار زخم معده هستند باید بیشتر از افراد دیگر مراقب رژیم غذایی و سبک زندگی خود باشند زیرا داشتن یک روتین غذایی و سبک زندگی سالم می‌تواند به خوبی در کنترل این بیماری کمک کننده باشد.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، معده در حالی که وظایف خود را در هضم انجام می دهد، از طریق سیستم های دفاعی مخاطی نیز از خود محافظت می کند و از آسیب دیدن آن جلوگیری می کند. در نتیجه برخی عدم تعادل، ریفلاکس، گاستریت، زخم معده و حتی سرطان معده ممکن است رخ دهد. 

چگونه از ایجاد زخم معده پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ایجاد زخم معده می توان چند کار موثر انجام داد. محافظت فرد از عفونت های باکتریایی، شستن مکرر دست ها با آب و صابون و مصرف تنها غذای کاملا پخته می تواند از زخم های ناشی از هلیکوباکتر پیلوری جلوگیری کند. افرادی که به طور منظم از مسکن ها و داروهایی که خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می دهند استفاده می کنند، باید اقداماتی را برای کاهش خطر مشکلات معده انجام دهند، مانند مصرف دارو با غذا.

فرد باید با پزشک یا متخصص پزشکی خود برای یافتن کمترین دوز ممکن برای تسکین درد خود مشورت کند، همچنین از نوشیدن الکل همزمان با مصرف دارو خودداری کند. ترکیب دارو و الکل خطر ناراحتی معده را افزایش می دهد.

چگونه از زخم معده پیشگیری کنیم؟

نکاتی که می‌بایست در رژیم غذایی و سبک زندگی خود در نظر بگیریم تا کمتر درگیر عوارض ناخوشایند بیماری زخم معده شویم:

خداحافظی با دود

مصرف هرگونه مواد مخدر مانند؛ سیگار و قلیان علاوه بر اینکه دشمن سلامتی شماست با تحریک باکتری هلیکوباکترپیلوری، موجب ابتلا به زخم معده یا تشدید علائم آن می‌شود.

برای زخم معده چی بخوریم؟

برای زخم معده چی بخوریم؟

نوشیدنی الکلی نخورید

نوشیدنی‌های الکلی علاوه بر اینکه خود باعث ایجاد بیماری زخم معده می‌شوند، باعث تشدید علائم و اوج گرفتن سطح این بیماری نیز می‌شوند.

دوری از غذا‌های تند

مواد غذایی تند موجب ترشح بیشتر اسید معده شده و مشکلات زخم معده شما را تشدید می‌کنند.

غذای تندباعث زخم معده می‌شود

نوشیدنی کافئین‌دار نخورید

خود کافئین منجر به ایجاد زخم معده نمی‌شود، اما اگرمبتلا به این بیماری هستید می‌تواند علائم دردناک آن مانند درد معده را افزایش دهد.

پرهیز از مصرف غذا‌های چرب

اگر دچار مشکلات گوارشی هم نباشید خوردن غذاهای چرب بدلیل هضم دشوار آن می‌تواند شما را دچار مشکلات معده کند. پس اگر دچار زخم معده هستید، تا جای ممکن از مصرف مواد غذایی دیرهضم مانند غذاهای چرب و فست‌فودها خودداری کنید.

چه میوه هایی برای زخم معده مفید است؟

از جمله میوه های مفید برای زخم و عفونت های معده کرفس، نخودفرنگی، بروکلی، سیب‌زمینی شیرین، آووکادو، سیب، انبه، لیمو، اسفناج، هویج، انار، موز، آناناس، هلو، کیوی، موز، انگور هستند. 

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی مبتلایان به زخم معده:غذاهایی که باید بخورید و غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

زخم معده تا چه زمانی درمان می‌شود؟

اگر تشخیص این بیماری در مراحل اولیه صورت بگیرد، مدت درمان چیزی حدود 2 تا 3 ماه به طول می‌انجامد. هرچه زمان تشخیص دیرتر باشد زخم کهنه می‌شود. باید این مورد را در نظرداشت که این افراد حتی پس از درمان کامل نیز باید به محافظت از سیستم گوارشی خود دقت کنند چراکه خطر بروز مجدد بیماری وجود دارد.

زخم معده تا چه زمانی درمان می‌شود؟

درمان قطعی زخم معده

روش‌های درمان زخم معده به علائم و شدت زخم بستگی دارد. سابقه پزشکی بیمار و داروهای مصرف شده باید توسط پزشک برای تشخیص بیماری مورد استفاده قرار بگیرد. ممکن است پزشک از شما بخواهد آزمایش مدفوع یا خون بدهید. در آخر بعد از تشخیص شدت و نوع آن نسبت به درمان دارویی اقدام می شود. در برخی موارد نیز باید جراحی صورت بگیرد.

در موارد زیر نیاز به جراحی زخم معده وجود دارد:

اگر زخم همراه با خونریزی باشد

بیماری عود و بهبودی حاصل نشود

غذا از معده به روده باریک ورود پیدا نکند

زخم معده باعث سرطان می‌شود؟

یکی از عوامل تاثیرگذار در ایجاد اثني عشر و زخم معده عفونت «هليكوباكتر پيلوري» است. حدود 10 درصد افراد مبتلا به این عفونت دچار زخم معده و زخم اثني عشر می شوند، درصد کمی نیز دچار سرطان معده میشوند. 

بیشتر بخوانید: چه كنيم تا سرطان معده نگيريم؟

ابتلا به این عفونت در کشور ما از کودکی آغاز می شود. درست زمانی که در کوچه خاک بازی می‌کنیم. حدودا بیش از 80 درصد افراد مسن (بالای 50 سال) مبتلا به این عفونت هستند. اما باید این مورد را در نظر داشت که نیازی نیست همه افراد این میکروب را در بدن خود از بین ببرند. اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان یا زخم معده وجود دارد با مراجعه به پزشک این مسئله را پیگیری کنید. در دنیای امروز با توجه به افزایش سطح بهداشت در کشور، شیوع زخم های اثني عشر و معده هر روز کمتر از روز قبل می‌شود.

زخم معده باعث سرطان می‌شود؟

مواردی که باید برای یک فرد مبتلا به زخم در نظر گرفت

  1. افراد مبتلا به زخم باید به طور منظم استراحت کنند و بخوابند.
  2. مصرف الکل به شدت توصیه نمی شود.
  3. مصرف سیگار کاملا محدود شود.
  4. برنامه تغذیه قطعا باید کافی و متعادل باشد، اختلاف زمانی بین دو وعده غذایی نباید از ۲ تا ۳ ساعت بیشتر شود.
  5. سبزیجات و میوه های سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر باید در رژیم غذایی گنجانده شود.
  6. مصرف غذاهای تند و بسیار تند باید به حداقل برسد.
  7. غذاهای شور و ترشی باید به نسبت های معمولی مصرف شوند زیرا ممکن است بر مخاط معده تأثیر منفی بگذارند و از افزودن نمک اضافی به وعده های غذایی خودداری شود.
  8. نوشیدنی های اسیدی باید با احتیاط مصرف شوند.
  9. مصرف قهوه و چای باید در حد طبیعی نگه داشته شود. قهوه نباید بیش از 1-2 فنجان در روز مصرف شود و چای نیز نباید بیش از 3-4 فنجان مصرف شود.
  10. قطعا خوردن محصولات لذیذ مانند گوشت سرخ شده، سوسیس، بیکن، سالامی و سوسیس توصیه نمی شود.
  11. غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد نخورید.
  12. آهسته غذا بخورید و غذایتان را خیلی خوب بجوید.

بیشتر بخوانید:

توصیه هایی برای کاهش مشکلات معده

غذاهای محرک سوزش معده

بهترین و بدترین مواد غذایی برای معده و گوارش

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید