06:00 , 1401/4/16
کد خبر: 000014458
بازدید: 1634
اعتیاد به لوازم آرایشی/ جدال سرسخت سرخاب سفیداب و زیبایی طبیعی

رازهایی برای رهایی زنان در برابر سیستمی که زنان را به لوازم آرایشی و زیبایی معتاد می کند.

اعتیاد به لوازم آرایشی چیست؟ آیا ایرانی ها به لوازم آرایشی اعتیاد دارند؟ آیا آرایش کردن اعتماد به نفس را افزایش می دهد؟ آیا مصرف لوازم آرایش باعث ایجاد سرطان می شود؟ 

آرایش کردن از چه زمانی آغاز شد؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی به مصر برمی گردد. حتی در آن زمان مردم خط چشم می زدند و حمام شیر می کردند. امروزه صنعت لوازم آرایشی دارای شبکه بسیار گسترده ای است. برای چندین دهه ، زنان برای دستیابی به استانداردهای زیبایی آرایش می کنند. لوازم آرایشی به صورت استراتژیک برای افزایش برخی ویژگی ها و پنهان کردن برخی ویژگی های دیگر استفاده می شود. از منظر تکاملی، ویژگی هایی که ما آنها را زیبا می نامیم با سیگنال های تناسب تولید مثل مانند تمایلات جنسی، سلامتی و جوانی مرتبط هستند. آرایشی که به خانم ها لب های قرمز، پوستی بی عیب، چشمانی جذاب و کمی رژگونه می بخشد، جذابیت را حداقل از نظر بیولوژیکی و فرهنگی بالا می برد.

 اعتیاد به لوازم آرایشی/ جدال سرسخت سرخاب سفیداب و زیبایی طبیعی
 اعتیاد به لوازم آرایشی/ جدال سرسخت سرخاب سفیداب و زیبایی طبیعی

علم درباره آرایش چه می گوید؟

مطالعات نشان می دهد که آرایش می تواند به طور قابل توجهی تصور زنان را تغییر دهد. دانشمندان مطالعه‌ای را انجام دادند که در آن زنان و مردان به عکس‌های زنان بدون آرایش یا همان زنان با آرایش یکسان امتیاز دادند. زنانی که لوازم آرایشی اسفاده می‌کردند، سالم‌تر و ایمن‌تر از زنانی بودند که از لوازم آرایشی استفاده نمی‌کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه همچنین به زنان با پتانسیل درآمد بیشتر - پتانسیل آرایش بالا - نسبت به سایر شرکت کنندگان اعتبار بیشتری دادند. 

بیشتر بخوانید: فناوری‌ نانو کارایی محصولات آرایشی و بهداشتی را افزایش داد

آرایش برابر است با اعتماد به نفس 

امروزه، افراد مشهور بیشتری با پذیرش روند "زندگی بدون آرایش" در استانداردهای جهانی زیبایی پیشرفت می کنند. اما این روند به طور کلی چه تاثیری بر زنان دارد؟

واضح است که انگیزه های قوی برای زنان برای آرایش در محل کار وجود دارد. از نظر اجتماعی، آرایش نه تنها جذابیت درک شده را افزایش می دهد، بلکه اعتماد به نفس زنان را نیز افزایش می دهد. اگر خانم ها معتقد باشند که آرایش جذابیت آنها را افزایش می دهد، خود به خود علاقه آنها به آرایش بیشتر می شود. ظاهر تأثیر زیادی بر عزت نفس دارد. بر اساس گزارشی در مورد وضعیت عزت نفس توسط صندوق عزت نفس (dove) حدود 78 درصد از زنان با عزت نفس پایین، برای موفقیت در کار به مشکل برمیخورند.

بیشتر بخوانید: انواع رژ لب کدامند؟

بسیاری از زنان وقتی آرایش نمی‌کنند احساس امنیت کمتری می‌کنند. 

 اعتیاد به لوازم آرایشی/ جدال سرسخت سرخاب سفیداب و زیبایی طبیعی
 اعتیاد به لوازم آرایشی/ جدال سرسخت سرخاب سفیداب و زیبایی طبیعی

بنابر یک نظرسنجی انجام شده مشخص حدود 44 درصد زنان زمانی که آرایش نمی کنند احساس ناراحتی بیشتری می کنند. این نظرسنجی مشخص کرد که تنها 3 درصد از زنان بدون آرایش احساس جذابیت بیشتری داشته و 16 درصد افراد شرکت کننده اعلام کردند زمانی که آرایش نمی کنند، احساس خوشایندی ندارند.

آرایش نکردن باعث اعتماد به نفس می شود/ اعتیاد به لوازم آرایشی را کنار بگذارید

با این حال، مطالعات متعددی نیز در مورد فواید آرایش نکردن وجود دارد. مطالعه ای که در سال 2008 منتشر شد نشان داد که ارتباط مستقیمی بین استفاده مکرر از لوازم آرایشی و اضطراب وجود دارد. طبق این مطالعه، زنانی که کمتر آرایش می کنند، اعتماد اجتماعی، ثبات عاطفی و اعتماد به نفس بالاتری دارند. مطالعه دیگری گزارش می دهد که زنانی که به ظاهر خود اهمیت می دهند، بیشتر آرایش می کنند. محققان فکر می‌کردند که این ممکن است یک پیش‌گویی خودسازنده باشد: زنانی که بیش از حد آرایش می‌کنند، خودشان را قضاوت می‌کنند زیرا وقتی آرایش می‌کنند جذاب‌تر هستند. با این حال، این می تواند بر عزت نفس آنها تأثیر منفی بگذارد.

 اعتیاد به لوازم آرایشی/ جدال سرسخت سرخاب سفیداب و زیبایی طبیعی
 اعتیاد به لوازم آرایشی/ جدال سرسخت سرخاب سفیداب و زیبایی طبیعی

عوارض اعتیاد به لوازم آرایشی

اعتیاد به مصرف لوازم آرایشی می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در ادامه به صورت موردی به مضرات اعتیاد به لوازم آرایشی اشاره می کنیم.

  • کاهش اعتماد به نفس
  • افزایش اضطراب
  • بثورات پوستی
  • سرطان
  • چروکیدگی پوست
  • افسردگی

زندگی بدون آرایش چگونه ممکن است؟

واضح است که زنان از مزایای آرایش کردن لذت می برند. این می تواند جذابیت درک شده آنها را افزایش، به آنها اعتماد به نفس بیشتری داده و در موقعیت های کاری و اجتماعی تأثیر مثبتی ایجاد کند. اگر ظاهر بدون آرایش را دوست دارید سعی کنید روزانه تنها 5 دقیقه به چهره بدون آرایش خود نگاه کنید و به اجزا متفاوت صورت خود دقت کنید. اگر این روش را به مدت 20 روز انجام دهید خواهید دید که به چهره بدون آرایش خود عادت کرده و زیبایی های بدون آرایش خود را یافته اید.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید