07:57 , 1401/5/12
کد خبر: 000014708
بازدید: 1302
6 اصل مهم در تربیت کودک

تربیت صحیح فرزند موضوع مهمی است که به آموزش های متعددی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا، تربیت کودک شاید حساس ترین وظیفه ای باشد که انسان ها در طول عمر خود با آن مواجه می شوند. در واقع وقتی شما دارای فرزند می شوید تمام زندگی او به نحوه تربیت شما گره می خورد و به نوعی شما هستید که به مسیر زندگی فرزندتان جهت می دهید. بر همین اساس است که در سراسر جهان مطالعات بسیاری در زمینه تربیت کودک صورت می گیرد و علاوه بر صدها جلد کتاب که در این زمینه نوشته شده، کارگاه های مختلفی نیز برای آموزش اصول تربیت فرزند برگزار می شود.

در این میان راه ها و شیوه های بسیاری وجود دارد که شاید در هر کدام از آنها تمرکز بر موضوعی خاص است. البته تربیت کودک در سنین مختلف باید و نبایدهای خاص خود را دارد اما برخی اصول کلی هم هستند که برای تربیت صحیح فرزند باید آنها را فرا گرفت. در این گزارش سعی کرده ایم چند شیوه موثر در تربیت فرزند را مطرح کنیم.

انواع والدین

پدر و مادرها در برخورد با فرزند خود ممکن است به شیوه های متعددی عمل کنند اما همه آنها را می توان در یکی از سه گروه زیر طبقه بندی کرد:

والدین آسان گیر

بسیار رایج است که والدین در تربیت کودک تنها حس خوب و خوشایند او را درنظر بگیرند. این دسته از والدین علاوه بر اینکه ممکن است باعث آزار دیگران شوند این موقعیت را هم فراهم می کنند که فردی غیر از خودشان به فرزندشان تذکر بدهد. در واقع این شیوه مدل درستی در تربیت محسوب نمی شود.

والدین مستبد

برخلاف دسته اول دسته دیگری نیز هستند که وقتی برای کودک خود قانونی می گذارند به شدت بر پایبندی به آن نظارت دارند و در این راه از سیاست هایی مانند تنبیه و خشونت نیز بهره می گیرند. طبیعی است که این شیوه هم نمی تواند خیلی اثرگذار باشد هرچند که ممکن است موجب شود در نهایت فرزندتان خواسته شما را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: در سه روز کودک خود را از پوشک بگیرید

والدین مقتدر

شاید این دسته از والدین درست ترین شیوه را بکار گرفته باشند. این افراد در حالیکه به کودک خود محبت کرده و احترام می گذارند اصول و خط مشی هایی را هم برای او تعیین کرده و بر رعایت آن نظارت می کنند. مشارکت گرفتن از خود فرزند برای حل مسائل از دیگر ویژگی های این دسته از والدین است.

6 اصل مهم در تربیت کودک

اما رعایت برخی اصول در تربیت فرزندان ممکن است شما را به نتایج بهتری برساند. در ادامه برخی از این موارد را مرور کرده ایم:

1-سختگیری زیاد ممنوع

در تربیت سنتی بسیاری از ما شاهد سختگیری زیاد والدین بودیم و حتی امروز هم این شیوه طرفداران بسیاری دارد اما باید بدانید که سختگیری و محدودیت زیاد یا به عبارتی تربیت دیکتاتورگونه همیشه هم موفق نیست. اما اگر سختگیری همراه با محبت و احترام باشد می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد چراکه در نظر نگرفتن محدودیت برای کودکان می تواند شخصیت آنها را با مشکلاتی مواجه کند. خوب نیست فرزندتان را مجبور به کاری کنید اما بی تفاوت بودن نسبت به رفتارهای او یا به عبارتی زیرسیبیلی رد کردن کارهای او نتیجه خوبی برجا نخواهد گذاشت. شما باید در عین داشتن محبت برای فرزند خود حد و مرزهای اصولی تعیین کرده و بر رعایت این حد و مرزها نظارت کنید. 

2-عزت نفس بدهید

شاید در طول حیات هر انسان هیچ چیزی به اندازه عزت نفس اهمیت نداشته باشد. این مولفه بر بسیاری از تصمیمات و رفتارهای افراد اثرگذار است و چه بهتر که از همان کودکی روی عزت نفس فرزندتان کار کنید.

بیشتر بخوانید: نقش والدین در امور تحصیلی فرزندان

3-الگوی خوبی باشید

کودک شما بیش از اینکه به باید و نبایدها یا نصایح شما توجه کند، رفتار شما را می بیند پس سعی کنید الگوی خوبی باشید.حتی برای اینکه کودک احترام گذاشتن به والدین را بیاموزد لازم است پدر و مادر با احترام با هم برخورد کنند.

4-این موارد را از فرزندتان مخفی کنید

یادتان نرود دوره کودکی فرزندان باید به دور از ترس ها و اضطراب ها باشد پس بهتر است سعی کنید برخی امور را از فرزند خود مخفی نگه دارید تا دنیای کودکانه او دستخوش آسیب نشود. برخی از مواردی که بهتر است از فرزندتان مخفی نگه دارید عبارتند از:

-اختلاف و مشکل با همسر

-مشکلات مالی

-ترس ها و استرس ها

-راحت تر بودن زندگی تان در دوران نبود کودک

بیشتر بخوانید: ارتباط خشونت خانگی والدین با بروز بیماری روانی کودکان در بزرگسالی 

والدین در خصوص تربیت جنسی فرزندان اطلاعات کمی دارند

5-حواستان به مسائل مهم باشد

کودکان نمی توانند با حجم زیادی از باید و نبایدها و قوانین کنار بیایند. این شیوه آنها را بی تفاوت می کند. پس بهتر است جای موضوعات ریز و پیش پا افتاده ای مثل انتخاب لباس به موضوعات اساسی مثل نوع رفتار او یا مسائلی مانند دروغ نگفتن او بگذارید.

6- ریشه رفتارهای کودکتان را بشناسید

زمانی که کودک شما رفتار اشتباهی انجام می دهد شناخت ریشه و علت آن بسیار مهم است. 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید