04:53 , 1401/4/7
کد خبر: 000013211
بازدید: 1294
10 تغییر رژیم غذایی برای مدیریت کولیت روده

"کولیت اولسراتیو" یا "کلیت روده" که به آن "کولیت زخمی" نیز گفته می‌شود نوعی بیماری به نسبت شایع در روده بزرگ است که شایع‌ترین علامت آن اسهال خونی است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، کولیت اولسراتیو، که معمولا به عنوان UC شناخته می شود، یک بیماری مزمن است که باعث التهاب و ایجاد زخم در پوشش داخلی روده بزرگ می شود. این یک نوع بیماری التهابی روده (IBD) است و بسیاری از افراد مبتلا به این نوع خاص از IBD می توانند با تغییر رژیم غذایی، به مدیریت عوارض جانبی این اختلال کمک کنند.

در ادامه به نقل از "مدیسن نت"به برخی راهکارهای موثر در این زمینه اشاره شده است.

 

کالری

Unless you’re trying to gain weight, you don’t need to significantly increase your calorie intake.

اگر شما هم از افراد مبتلا به این بیماری هستید، تا زمانی که در تلاش برای افزایش وزن نباشید، نیازی به افزایش قابل توجه کالری دریافتی خود ندارید. اگر در نتیجه التهاب و بی اشتهایی دچار کاهش وزن شدید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راه‌حل برای این‌که به سرطان روده بزرگ مبتلا نشوید

پروتئین

Between flareups, you need to restore protein to your body.

در شرایطی که شما به اسهال دچار هستید، شما باید پروتئین را به بدن خود بازگردانید. هر روز باید به تعداد گرم وزن خود بر حسب کیلوگرم غذا بخورید. به عنوان مثال، اگر 120 پوند یا 54.5 کیلوگرم وزن دارید، باید روزانه 54.5 گرم پروتئین بخورید. 

بیشتر بخوانید:  ارتباط مصرف آنتی بیوتیک با بیماری التهابی روده 

مایعات و الکترولیت ها

People with inflammatory bowel disease must hydrate adequately!

افراد مبتلا به بیماری التهابی روده باید به اندازه کافی آب بدن خود را تامین کنند! به طور کلی، شما باید نیمی از وزن بدن خود را بر حسب اونس مصرف کنید و هر روز آن مقدار آب بنوشید. برای مثال، فردی با وزن 120 پوند باید هر روز حداقل 60 اونس آب بنوشد. پس از تشدید بیماری و با ورزش باید مصرف آب خود را افزایش دهید. الکترولیت‌ها که اغلب در نوشیدنی‌های ورزشی یافت می‌شوند، باید پس از حملات اسهال جایگزین شوند.

بیشتر بخوانید: ارتباط بین باکتری های روده و بیماری افسردگی

ویتامین ها و مواد معدنی

People with ulcerative colitis should take a multivitamin each day.

افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو باید هر روز یک مولتی ویتامین مصرف کنند. در مورد خطر کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی، به ویژه آهن، فولات، منیزیم، کلسیم و پتاسیم با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: چه عواملی، خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهند؟

 

غذاهای مشکل ساز

Although there isn’t a set diet that can help you prevent symptoms or treat ulcerative colitis, certain kinds of foods can help or hurt you.

اگرچه رژیم غذایی مشخصی وجود ندارد که بتواند به شما در پیشگیری از علائم یا درمان کولیت اولسراتیو کمک کند، اما انواع خاصی از غذاها می توانند در این زمینه مفید یا مضر واقع شوند. با ثبت غذاهایی که می خورید، تمرکز کنید که چه زمانی علائم شما بدتر می شود، غذاهای مشکل دار را شناسایی کنید. این می تواند به شما در ایجاد الگوهایی کمک کند که منجر به کشف غذاهایی شود که باید از آنها اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر واکسن کرونا در محافظت از مبتلایان به التهاب روده

توصیه هایی برای دوران پیک بیماری

During a UC flareup, you should avoid food that encourages bowel movements like fruits, vegetables, prunes, and caffeine.

در طول تشدید UC، باید از غذاهایی که حرکات روده را تحریک می کنند مانند میوه ها، سبزیجات، آلو خشک و کافئین اجتناب کنید. برای کاهش میزان آب در مدفوع، از الکل و شیرینی های غلیظ مانند آبمیوه، آب نبات و نوشابه فاصله بگیرید. اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری مصرف کنید و سعی کنید وعده های غذایی کوچک و مکرر در طول روز بخورید. هدف از تغییر رژیم غذایی در هنگام تشدید بیماری این است که سیستم گوارش شما را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: باکتری های مهندسی شده از روده در برابر آنتی بیوتیک محافظت می کند

توصیه هایی برای دوران بعد از اوج بیماری

When your ulcerative colitis is in remission, you should keep a diverse diet rich in nutrients.

برای جبران آنچه از دست رفته، زمانی که کولیت اولسراتیو شما رو به بهبودی است، باید رژیم غذایی متنوع و سرشار از مواد مغذی داشته باشید. برای جلوگیری از تحت فشار قرار دادن بدن خود، غذاهای جدید را یکی یکی بیاورید و قبل از ایجاد هر گونه تغییر بزرگ در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. غذاهای غنی از فیبر، پروتئین، میوه ها و سبزیجات، غذاهای غنی از کلسیم و غذاهای حاوی پروبیوتیک زیاد را در دستور کار قرار دهید.

بیشتر بخوانید: باکتری های روده عامل فشارخون بالا

تغذیه بعد از جراحی

Trigger foods can cause cramping, bloating, and diarrhea that can be extremely painful after surgery.

غذاهای محرک می توانند باعث گرفتگی، نفخ و اسهال شوند که می تواند بعد از جراحی بسیار دردناک باشد. روی غذاهایی تمرکز کنید که هضم آنها برای بدن شما آسان تر است و در عین حال مواد مغذی مناسبی به بدن شما می دهد.

بیشتر بخوانید: ورزش با تولید پروتئین ریسک سرطان روده را کاهش می دهد 

نکات غذا و نوشیدنی

Try eating four to six small meals a day.

سعی کنید چهار تا شش وعده غذایی کوچک در روز بخورید. شما می توانید وعده های غذایی را از قبل آماده کنید و غذاهای مناسب UC را در دسترس داشته باشید تا از تشدید بیماری جلوگیری کنید. برای هیدراته ماندن بهتر، سعی کنید آنچه می نوشید را تغییر دهید، مانند آب، آبگوشت، آب گوجه فرنگی و محلول های آبرسانی مجدد. خیلی سریع آب ننوشید و برای جلوگیری از ورود هوا و ایجاد گاز از نی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: علائم و درمان گاز بیش از اندازه روده

درمان و تغذیه

Certain medications used to treat flare-ups can have negative side effects on your nutrition.

برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری می توانند اثرات جانبی منفی بر تغذیه شما داشته باشند. اگر از پردنیزون، کلستیرامین یا سولفاسالازین استفاده می کنید، برای مشاوره با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است برای مقابله با اثرات دارویتان نیاز به افزایش مصرف برخی ویتامین ها یا مواد معدنی داشته باشید.

 

Although you won’t completely cure your ulcerative colitis by altering your diet, you can certainly improve your quality of life.

 

در نهایت اگرچه شما با تغییر رژیم غذایی خود کولیت اولسراتیو خود را به طور کامل درمان نمی کنید،اما مطمئناً می توانید کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید. البته لازم است قبل از ایجاد هرگونه تغییر شدید، با پزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که بهترین انتخاب را برای شرایط خود انجام می دهید.

 

 

 

 

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید