09:52 , 1401/8/2
کد خبر: 000016142
بازدید: 1329
چه چیزی برای دندان درد خوب است؟ (روش‌های خانگی و تضمینی)

همه افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار دندان درد را تجربه کرده اند. بسیاری از ما تا زمانی که درد آن غیر قابل تحمل نشود برای درمان آن اقدام نمی کنیم. در ادامه به مواردی می پردازیم که می تواند برای دندان درد شما مفید باشد.

دندان درد چیست؟ چگونه دندان درد را با روش های خانگی درمان کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، دندان درد، دردی است که در داخل یا اطراف دندان ایجاد می شود. دندان درد چیزی است که هر فردی یک بار در طول زندگی خود با آن مواجه می شود. با این حال، بسیاری از افراد تا زمانی که این دردها غیرقابل تحمل نمی شوند یا به روش خود به دنبال راه حل های موقتی می گردند و اهمیتی به آنها نمی دهند. این محلول ها فقط درد را در مدت کوتاهی تسکین می دهند. با این حال، علل دندان درد باید قبل از اینکه به این شکل از بین برود، بررسی شود. "چه چیزی برای دندان درد مفید است؟" بدون فکر باید بر علت این درد تمرکز کرد. زیرا اگر مقداری درد ناشی از سوزش ساده دندان باشد، با چند پیشنهاد می توان آن را در خانه درمان کرد. اما منبع برخی از دردها ممکن است مشکلات دهان و دندان مانند عفونت باشد.

بیشتر بخوانید: درمان سه سوته دندان درد

چه چیزی باعث دندان درد می شود؟

پالپ که به عنوان پالپ دندان شناخته می شود، ماده ای نرم است که از اعصاب، بافت ها و رگ های خونی پر شده است. این اعصاب پالپ به عنوان یکی از حساس ترین اعصاب بدن شناخته می شوند. بنابراین دندان درد زمانی احساس می شود که این اعصاب توسط باکتری مورد هجوم قرار گیرند یا عفونتی به نام آبسه ایجاد شود.

علل دندان درد متفاوت است. شایع ترین علت دندان درد، پوسیدگی دندان است. پوسیدگی دندان معمولاً به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ناکافی و ناخودآگاه ایجاد می شود. باکتری هایی که در دهان می نشینند، مینای دندان را که محافظ بیرونی دندان است، بعد از مدتی ضعیف و پوسیده می کنند. پوسیدگی دندان نیز می تواند ارثی باشد. علل دندان درد را می توان به شرح زیر برشمرد:

بیماری های لثه

فرسایش مینای دندان

پوسیدگی دندان و آبسه دندان (عفونت باکتریایی در پالپ دندان)

دندان نهفته

سینوزیت

حرکات تکراری مانند فشردن، آسیاب کردن یا جویدن آدامس

شکستگی دندان

پر کردن دندان آسیب دیده

رویش دندان (درآمدن دندان از لثه) و رویش دندان در سن 20 سالگی

بریس ها

علل دندان درد در نوزادان

نوزادان نیز در دوران درآمدن دندان درد دارند. این دردها ممکن است چند روز طول بکشد. چند ماه طول می کشد تا دندان ها به طور کامل بیرون بیایند. مشکلات زیر در دوره دندان درآوردن در نوزادان دیده می شود:

آب دهان

تورم لثه ها

تحریک پذیری

مشکلات خواب

کاهش میل به مکیدن و میل به گاز گرفتن همه چیز

بی اشتهایی

استفراغ

اسهال

تب

دندان درد در کودکان اغلب به دلیل پوسیدگی دندان ایجاد می شود. در اثر پوسیدگی دندان می شکند و سپس آبسه ایجاد می شود. بهداشت نامناسب دندان باعث ایجاد این حفره می شود. قند و نشاسته مصرف شده توسط کودکان زمینه را برای آسیب باکتری های موجود در دهان به دندان ها فراهم می کند. زیرا باکتری ها از این مواد مغذی تغذیه می کنند و یک باکتری تشکیل می دهند. اینها همچنین باعث پوسیدگی دندان می شوند.

بیشتر بخوانید: درمان دندان درد با زردچوبه

علائم ممکن است در هر کودک متفاوت باشد. اما شایع ترین علائم دندان درد در کودکان عبارتند از:

دندان درد مداوم و ضربان دار

دردی که با لمس دندان بدتر می شود

دردی که با مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم بدتر یا کاهش پیدا کند

فک دردناک و حساس

تب

خستگی و ضعف

کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر عفونت های دندانی هستند. اگر دندان درد کودکتان برطرف نشد، اگر درد بیش از 24 ساعت ادامه داشت، در اسرع وقت کودک را نزد دندانپزشک ببرید. حتی اگر دندان درد برطرف شود، پوسیدگی دندان می تواند به آبسه تبدیل شود. بنابراین، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

علائم دندان درد چگونه است؟

آیا می دانید که درد دندان شما بیشتر از شب شروع می شود؟ این به این دلیل است که فشار خون در حالت خوابیده به پشت به سر ضربه می زند. در این صورت باید بدون اتلاف وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

ممکن است یک دندان درد ضربان دار یا یک دندان درد مداوم احساس شود. برخی افراد ممکن است تنها زمانی درد را تجربه کنند که به دندان فشار وارد شود (مثل گاز گرفتن چیزی). دندان های پوسیده ممکن است به صورت لکه های قهوه ای یا سفید ظاهر شوند.

اولین علامت پوسیدگی دندان درد هنگام مصرف غذاهای شیرین، خیلی گرم یا سرد است.

دندان درد می تواند شدید و خفیف باشد. ممکن است ناگهان شروع شود. شب ها بدتر می شود. پرکردگی های افتاده و دندان های شکسته می توانند باعث درد شوند. گاهی اوقات تشخیص اینکه درد در دندان های بالایی یا پایینی است دشوار است. اگر مربوط به دندان های پایین باشد، درد اغلب به گونه ای احساس می شود که گویی از گوش می آید. درد در دندان های بالایی ممکن است از سینوس ها، استخوان های گونه و حفره های کوچک پر از هوا در پیشانی احساس شود. اگر عفونت نزدیک به دندان در حال رشد باشد، ممکن است درد در فک بیشتر احساس شود و به لمس حساس تر است.

این مشکلات ممکن است با دندان درد همراه باشد:

تورم در صورت یا داخل دهان

خونریزی لثه

حساسیت به سرما یا گرما

کاهش درد با سرما یا گرما

محدودیت در باز شدن دهان

تب

سردرد

در صورت وجود مشکل در بلع یا تنفس همراه با دندان درد، باید بلافاصله با دندانپزشک مشورت شود.

بیشتر بخوانید: چگونه بهداشت دهان و دندان مانع مرگ می شود؟

اگر عفونت دندان دارید…

در برخی موارد، دندان درد ممکن است نشانه عفونت منتشر شده دندان باشد. در این موارد، علائم زیر با دندان درد دیده می شود:

تب

تورم در دهان یا صورت

درد هنگام تماس دندان ها با یکدیگر

بوی بد در دهان

اگر دندان درد بیش از دو روز طول کشید و، بدتر شد، با باز کردن دهان گوش درد و درد داشت، اگر در دهان و صورت ورم داشت، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. توانایی تشخیص و درمان صحیح عفونت های دندانی برای جلوگیری از گسترش عفونت ها به جریان خون و همچنین جمجمه و صورت مفید است.

بیشتر بخوانید: 9 روش موثر و قطعی برای سلامت دندان

چه چیزی برای دندان درد خوب است؟

"چه چیزی برای دندان درد تپنده خوب است؟" بدانید که خودتان نمی توانید این درد را در خانه تسکین دهید. زیرا اگر دندان درد به صورت ضربانی باشد، درد دندان است و بدون مراجعه به دندانپزشک در منزل قابل درمان نیست.

درد ناشی از تحریک لثه (که با قرمزی علامت دارد) ممکن است ظرف چند روز از بین برود. سعی کنید در این مدت با آن دندان غذا نجوید. در واقع در صورت امکان از غذاهای نرم تری مانند تخم مرغ و ماست استفاده کنید. از مصرف غذاهای شیرین، خیلی سرد و خیلی گرم که باعث حساسیت دندان می شود خودداری کنید و سیگار هم نکشید.

مطلقا از الکل، ادکلن و غیره یا محصولات اینچنین برای تسکین درد دندان استفاده نکنید. زیرا چنین محصولاتی می توانند باعث تحریک لثه یا باعث سوختگی در آن ناحیه از دهان شوند. شب را با یک مسکن ساده بگذرانید و روز بعد به دندانپزشک بروید. برای جلوگیری از پوسیدگی که می تواند باعث دندان درد شود، حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و با رعایت بهداشت دهان و دندان به طور مرتب دندان های خود را مسواک بزنید. نخ دندان و یک برس رابط به از بین بردن بقایای مواد غذایی و پلاک (باکتری های شکل چسبنده روی سطوح دندان تشکیل می شوند) کمک می کند. دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان های خانگی دندان درد چیست؟

برای تسکین دندان درد در خانه می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

با آب نمک یا آب اکسیژنه غرغره کنید

آب نمک می تواند باقی مانده بین دندان ها را شل کند و نوعی تمیز کردن را انجام دهد. ممکن است التهاب نیز کاهش یابد. نصف قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و مخلوط کنید. دهان خود را با این مخلوط کاملاً بشویید. "چه چیزی برای دندان درد التهابی خوب است؟" یکی از پاسخ های سوال ممکن است آب اکسیژنه باشد. آب اکسیژنه نیز می تواند به تسکین التهاب و درد کمک کند. پس از غرغره کردن با آب اکسیژنه، دهان خود را کاملا بشویید و آب اکسیژنه را قورت ندهید.

یخ را روی ناحیه درد قرار دهید

"چه چیزی برای دندان درد در خانه مفید است؟" وقتی به آن فکر می کنید، اولین پیشنهادی که به ذهن می رسد این است که در صورت وجود، یخ را روی ناحیه ای که درد و تورم وجود دارد، بمالید. می توانید یک کمپرس سرد به مدت 15 تا 20 دقیقه با یک کیسه یخ پیچیده شده در حوله درست کنید. این کار را هر چند ساعت یکبار تکرار کنید.

هنگام دراز کشیدن از بالش استفاده کنید

قرار دادن یک بالش کمی بلند هنگام دراز کشیدن یا خوابیدن می تواند تسکین دهنده باشد. زیرا فشار خون در حالت خوابیده به سر برخورد می کند و دندان درد شدیدتر احساس می شود. یک بالش می تواند کمی این مشکل را کاهش دهد.

می توانید مسکن مصرف کنید

"برای دندان درد شدید چه چیزی خوب است؟" اولین پاسخی که به ذهن می رسد بدون شک مسکن است. بسیاری از ما بلافاصله برای دندان درد و لثه به مسکن ها روی می آوریم. اما اگر مشکل ریشه دندان باشد، این روش موقتی است و پس از از بین رفتن اثر دارو، درد دوباره شروع می شود.

روغن میخک را بمالید

"چه چیزی برای دندان درد مفید است؟" تصور می شود که ممکن است راه حل های طبیعی نیز وجود داشته باشد. روغن میخک یک ضد عفونی کننده است که می تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند. مقداری روغن میخک را روی یک پنبه بریزید و آن را روی دندان دردناک خود بمالید. می توانید یک قطره روغن میخک را در یک لیوان کوچک آب بچکانید و دهان خود را با آن بشویید.

از عصاره وانیل بهره مند شوید

عصاره وانیل همچنین به عنوان یک مسکن موقت درد عمل می کند. آنتی اکسیدان های موجود در عصاره وانیل می توانند بهبود را تسریع کنند.

خمیر سیر درست کنید

با قرار دادن یک حبه سیر پوست کنده و له شده روی ناحیه دردناک می توان درد را تسکین داد. سیر حاوی آلیسین است که به از بین بردن باکتری ها و تسکین درد کمک می کند.

چای کیسه ای نعناع 

خاصیتی مانند اثر تسکین دهنده نعناع بر حالت تهوع نیز در دندان درد صادق است. می توانید یک چای کیسه ای نعناع را در یخچال بگذارید و آن را روی ناحیه دردناک قرار دهید. مطمئن شوید که کیسه خنک است.

دندان درد چگونه درمان می شود؟

برای درمان دندان درد باید به پزشک مراجعه کنید. مهم است که بفهمیم چه چیزی باعث درد می شود. دندانپزشک معاینه انجام می دهد. دهان، دندان ها، لثه ها، فک، زبان، گلو، سینوس ها، گوش ها، بینی و گردن در طول معاینه بررسی می شود. به این ترتیب می توان علت درد را راحت تر تشخیص داد. همچنین ممکن است درخواست عکس برداری از دهان شود.

اگر علت دندان درد پوسیدگی باشد، درمان با پر کردن آن با مواد اعمال می شود.

در صورت وجود عفونت عصب دندان ممکن است نیاز به درمان ریشه دندان باشد. باکتری هایی که به ریشه دندان فرو می روند باعث عفونت می شوند.

درمان آنتی بیوتیکی را می توان در مواردی مانند تب و تورم فک شروع کرد. در صورت لزوم، پس از درمان لثه می توان دهان و دندان ها را تمیز کرد. عفونت ها می توانند پیشرفت کنند و تهدید کننده زندگی شوند. بنابراین باید درمان شود.

بیشتر بخوانید: روش های معجزه‌ آسا برای سفیدکردن دندان ها

*توجه* اطلاعات موجود در این مطلب برای راهنمایی افراد به تشخیص و درمان نیست. تمام مراحل تشخیص و درمان را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید