10:02 , 1401/3/21
کد خبر: 000009282
بازدید: 1457
راهکارهایی برای درمان یبوست

یک پزشک متخصص تغذیه بالینی تاکید دارد: بهتر است یبوست را پیش از آنکه جدی تر شود و به هموروئید یا شقاق منجر شود، درمان کنیم.

دکتر آریو موحدی در گفتگو با خبرنگار سلامت ایونا، در ارتباط با ابتلاء به یبوست گفت: برای ابتلاء به این بیماری میتوان چند حالت را در نظر گرفت. در حالت اول فرد ممکن است دو تا سه روز این مشکل را داشته باشد که شاید این حالت خیلی مزمن و سخت نباشد هرچند که بر اساس طب سنتی حتی اگر یک روز هم چنین مسئله ای وجود داشته باشد مهم است.
وی ادامه داد: اما اگر مدت زمان ابتلاء به یبوست بیش از سه روز باشد مشکل حادتر خواهد بود.

برای درمان یبوست چه بخوریم؟

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تاکید کرد: هرچه مصرف آب و فیبر بالاتر باشد احتمال بروز یبوست کمتر می شود زیرا وظیفه روده جذب آب است و زمانی که آب کمتری مصرف شود، ادرار غلیظ خواهد شد و ریسک یبوست افزایش می یابد.
موحدی افزود: البته در مصرف آب هم آب ولرم تاثیر بیشتری دارد زیرا خود گرمی هم نوعی محرک محسوب می شود که به دفع کمک می کند.
این پزشک تغذیه به افرادی که دچار یبوست هستند، توصیه کرد: خوردن موادی مانند آلو، انجیر خشک، قیسی استفاده کنند و شب آنها را خیس کرده و صبح مصرف کنند. البته استفاده از آب ولرم همراه با تخم شربتی و تخم ریحان نیز مفید است.
وی ادامه داد: برای بسیاری افراد استفاده از روغن زیتون هم موثر است اما این مورد برای برخی افراد هم بدون تاثیر است که می توان این مسئله را بصورت تجربی امتحان کرد.
 

چه زمانی یبوست خطرناک است؟

موحدی افزود: بهتر است تا حد ممکن از این راهکارها استفاده شود تا یبوست مزمن نشده و تبدیل به هموروئید و شقاق نشود چرا که در این صورت قضیه نگران کننده می شود و باید تا جایی که امکان دارد تلاش کرد که از رسیدن به این مراحل پیشگیری شود.

درمان یبوست در خانه

این پزشک تغذیه در ارتباط با درمان دارویی یبوست هم گفت: داروها ممکن است در دراز مدت باعث تنبلی روده شوند که اصلا اتفاق خوبی نیست بر همین اساس در استفاده از داروها هم باید روند ملایمی را دنبال کرد. از سوی دیگر بهتر است با ایجاد تغییراتی در غذا یا ورزش و بویژه ورزش های شکمی سعی شود یبوست را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در صورت استمرار مشکل نیز توصیه اول استفاده از داروهای گیاهی و گیاهان مختلف است. مثلا استفاده از تمبر هندی، شربت های مختلفی مثل گل محمدی و غیره میتواند تاثیر خوبی در رفع یبوست داشته باشند.

این دکتر تغذیه بالینی افزود: اما اگر یبوست با این موارد حل نشد می توان به سراغ برگ سنا رفت که از مهمترین درمان های یبوست به شمار می رود و حتی در صنایع دارویی نیز اکثر قرص ها و شربت های مرتبط با یبوست از این گیاه استفاده کرده اند. اما با توجه به اینکه برای استفاده از این گیاه حتما باید حجم مناسبی در نظر گرفته شود شاید بهتر باشد آن را به صورت شربت، دمنوش یا قرص استفاده کنیم.

دکتر موحدی همچنین اظهار کرد: از دیگر مواردی که استفاده از آن در کشورهای مختلف بسیار رایج است، می توان به روغن کرچک اشاره کرد یا داروهایی دیگری مانند منیزیم و بیزاکودیل که البته باید این داروها را بر اساس نظر پزشک مصرف کرد.

وی در پایان گفت: استفاده از سبوس گندم،سبوس جو یا سبوس برنج(شلتوک) به میزان یک تا دو قاشق در روز می تواند مفید واقع شود یا میوه هایی مانند گلابی، سیب، هویج خام هم اثرگذار هستند البته هویج باید به شکل میوه تازه استفاده شود و آب هویج خود قابض است. از سوی دیگر، مصرف میوه ها و سبزیجات می تواند تا حد قابل توجهی مشکل را برطرف کند هرچند که مصرف نعناع به تنهایی قابض است اما استفاده از آن هم در سبزی خوردن مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید