05:00 , 1401/3/25
کد خبر: 000009540
بازدید: 1427

کدام یک بهتر است؟

تفاوت نوشابه‌های رژیمی با نوشابه‌های معمولی

نوشابه چه رژیمی باشد چه معمولی هیچ ارزش غذایی ندارد. نوشابه معمولی دارای قند و کالری بوده و نوشابه رژیمی هم با اینکه قند و کالری کمتری دارد اما باز هم فاقد ارزش غذایی است.

تفاوت نوشابه‌های رژیمی با نوشابه های معمولی چیست؟ نوشابه رژیمی برای بارداری ضرر دارد؟ نوشابه‌ معمولی چیست؟ نوشابه رژیمی چیست؟ چرا نوشابه زیرو شیرین است؟ نوشابه معمولی بخوریم یا نوشابه رژیمی؟ آيا نوشابه برای اسهال خوب است؟ آیا نوشابه رژیمی چاق می‌کند؟ نوشابه چه ضرری برای جنین دارد؟ نوشابه چه ضرری برای معده دارد؟

شاید برایتان جالب باشد که نوشابه چه رژیمی باشد چه معمولی هیچ ارزش غذایی ندارد. نوشابه معمولی دارای قند و کالری بوده و نوشابه رژیمی هم با اینکه قند و کالری کمتری دارد اما باز هم فاقد ارزش غذایی است. نوشیدنی‌ای که سالم باشد مقادیری ویتامین و املاح معدنی به بدن‌مان می‌رساند.

به گزارش ایونا، نوشابه یکی از نوشیدنی های محبوب بوده که استفاده از آن میان مردم بسیار رایج است. برخی افراد به دلیل قند بالای نوشابه معمولی از نوشابه رژیمی استفاده می کنند. برخی افراد بر این باورند که نوشابه رژیمی برای سلامتی خصوصا افراد دیابتی ضرر کمتری دارد. اگر عاشق نوشابه باشید، هرچه از مضرات نوشابه بشنوید گوشتان بدهکار نخواهد بود.

ضرر نوشابه رژیمی در بارداری

یکی از ممنوعیت های رژیمی در دوران بارداری عدم استفاده از نوشابه است. فرقی ندارد که این نوشابه رژیمی باشد یا معمولی؛ چراکه در مواد آن شیرین کننده های مصنوعی اضافه می شود و خطر زایمان زودرس افزایش می‌یابد. از طرفی دیگر مواد ترکیبی آن بر چاقی کودک هم تاثیر می گذارد . باعث افزایش وزن مادر و جنینی می شود.

تفاوت نوشابه‌های رژیمی با نوشابه های معمولی

هر دو نوع نوشابه حاوی کافئین با مقادیر متفاوت هستند.

میزان کافئین در نوشابه معمولی:  9/7 میلی‌ گرم در هر 100 میلی‌لیتر و در نوشابه رژیمی : 12/8 میلی‌ گرم در هر 100 میلی‌لیتر است.

نوشابه رژیمی بهتر است یا نوشابه معمولی؟
نوشابه رژیمی بهتر است یا نوشابه معمولی؟

نوشابه‌ معمولی

نوشابه‌های معمولی با قند طبیعی (مثلا شربت ذرت با فروکتوز بالا) شیرین می‌شوند و طعم دلچسب‌شان هم به همین دلیل است.

استفاده بیش از حد نوشیدنی‌های قندی به‌دلیل کالری بالا موجب افزایش احتمال ابتلا به چاقی و بیماری‌های مرتبط با اضافه‌وزن ازجمله دیابت و سرطان می‌شود. از اضافه‌وزن و چاقی که بگذریم، پای عوارض دیگری هم در میان است. مانند پوسیدگی دندان‌ که باتوجه ‌به هزینه‌های زیاد دندان‌پزشکی جزو پرخرج‌ترین عوارض مصرف دائم نوشابه‌های پرقند به‌شمار می‌رود.

نوشابه رژیمی

نوشابه‌های رژیمی کم‌کالری یا فاقد کالری‌اند. دلیلش هم این است که در نوشابه‌های رژیمی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی نظیر آسپارتام استفاده می‌شود. آسپارتام ۲۰۰ برابر شیرین‌تر از قند معمولی است. یعنی فقط یک قاشق چای‌خوری آسپارتام می‌تواند به اندازه چند ده قاشق چای‌خوری شکر شیرین باشد. شیرین‌کننده‌های مصنوعی درواقع قادرند فرآورده‌های کم‌قندتر و کم‌کالری‌تری بسازند. با این تفاوت که طعم شیرینی شیرین‌کننده‌های مصنوعی همیشه دقیقا شبیه قندهای طبیعی نیست. 

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بی‌خطربودن آسپارتام و تعدادی دیگر از شیرین‌کننده‌های مصنوعی را در مقادیر مجاز تأیید کرده است. با این‌حال هنوز عده‌ای از پژوهشگران هنوز به بی‌خطربودن شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای سلامتی اطمینان ندارند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی را در افزایش احتمال ابتلا به امراضی از قبیل التهاب مفاصل، اختلالات عصبی، سرطان و مشکلات متابولیکی مؤثر می‌دانند.

نوشابه معمولی بخوریم یا نوشابه رژیمی؟

نوشابه چه از نوع معمولی چه رژیمی ارزش غذایی ندارند. نوشابه معمولی تماما قند و کالری است. نوشابه رژیمی هم اگرچه قند و کالری کمتری دارد باز فاقد ارزش غذایی است. نوشیدنی‌ای که سالم باشد مقادیری ویتامین و املاح معدنی به بدن‌مان می‌رسانند.

همان‌طورکه دیدید نه نوشابه معمولی و نه نوشابه رژیمی هیچ‌کدام‌شان انتخاب کاملا مطمئنی برای سلامتی نیستند. به این سؤال هم که نوشابه رژیمی بهتر از نوشابه معمولی است یا نه جواب مشخصی نمی‌توان داد، چراکه بسته به شرایط هر فردی فرق می‌کند. درواقع به‌دلیل شک‌وشبهه‌های فراوان پیرامون اثر شیرین‌کننده‌های مصنوعی روی سلامتی با قطعیت نمی‌توان پاسخ گفت.

آيا نوشابه سیاه برای اسهال خوب است؟

زمانی که که دچار اسهال می‌شوید بدن شما مقداز زیادی نمک، قند و آب را از دست می دهد، که باعث ضعف شما می شود. برخی بر این باورند که نوشیدن نوشابه سیاه می تواند به رفع اسهال کمک کند اما باید ان را در نظر داشت که نوشیدنی های کافئین دار وحاوی قند موجب بدتر شدن اسهال می شود و کافئین باعث تشدید فرآیند از دست دادن آب و نمک می شود. بنابراین نوشیدن نوشابه معمولی یا رژیمی برای رفع اسهال به هیچ وجه توصیه نمی شود.

آیا نوشابه چاق می‌کند؟

بله، یکی از چاق کننده ترین موادغذایی نوشابه است. همانطور که در ابتدا گفته شد نوشیدنی هایی مانند نوشابه هیچ مواد مغذی را وارد بدن نمی‌کنند و مقدار زیادی کالری را وارد بدن شما می کنند. بنابر مطالعات انجام شده افرادی که نوشابه می خورند بیشتر از سایر افراد مستعد افزایش وزن هستند.

آیا نوشابه چاق می‌کند؟
آیا نوشابه چاق می‌کند؟

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی چربی سوز برای بدن

بیشتر بخوانید: ترفندهایی برای افزایش سوخت و ساز چربی

آیا نوشابه فشار خون را بالا میبرد؟

بنابر اعلام دانشمندان، مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های رژیمی و معمولی باعث افزایش خطر بروز فشار خون می شود.

نوشابه چه ضرری برای جنین دارد؟

همانطور که پیشتر گفته شد، نوشابه یکی از مواد غذایی ممنوع سده در دوران بارداری است. چراکه باعث افزایش وزن مادر و جنین می شود و خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد.

نوشابه چه ضرری برای معده دارد؟

برخی بر این باورند که مصرف نوشابه می تواند مشکلات گوارشی را بهبود ببخشد، اما این تصور کاملا غلط است.

غذاهای چرب دیر هضم بوده اما معده شما برای هضم غذای مصرف شده به نوشابه نیازی ندارد. برخی برای سریع تر هضم شدن غذا نوشابه می خورند اما باید این مورد را در نظر داشت که مصرف نوشابه به مشکلات گوارشی دامن میزند. نوشابه باعث رقیق شدن اسیدهای گوارشی شده و هضم غذا را با مشکل روبه رو می کند

بیشتر بخوانید:

همراه غذا نوشابه ننوشید

نوشابه های گازدار و نودل های فوری به سلامت انسان آسیب می رسانند

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید