12:19 , 1401/4/8
کد خبر: 000013507
بازدید: 1225
اصولی درباره انتخاب شغل

امروزه وضعیت بیکاری در کشور شاید نسبت به هر زمان دیگری بدتر باشد اما در همین بحبوحه بیکاری هم احتمالا شما در شرکت یا سازمان خود یا شرکت هایی که سراغ دارید به خوبی در جریان این امر قرار گرفته اید که ممکن است برای جذب یک نیروی متخصص مدتها زمان صرف کنند یا چندین ماه به دنبال فردی مناسب برای انجام برخی امور باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا، اینکه باید چگونه برخورد کرد تا در طول سالهای کار همواره بتوان شانس اشتغال در محیطی مناسب را داشت موضوعی است که شاید یکی از مهم ترین اصول موفقیت فردی تلقی شود.

اینکه شما در سالهای جوانی یا حتی گاه پس از آن چه شغلی را انتخاب می کنید و در آن شغل چگونه مهارت های خود را ارتقاء می دهید موضوعی است که تمام زنذگی شما را تحت الشعاع قرار می دهد.

این روزها بر پایه همین نیاز موسسات متعددی به ارائه خدمات مشاوره در زمینه انتخاب شغل می پردازند. در این گزارش سعی کرده ایم برخی نکات مهم و تاثیرگذار در انتخاب شغل را مورد بررسی قرار دهیم.

چرا انتخاب شغل سخت شده است؟

در این سالها با توجه به گسترش فراوانی شغل ها انتخاب گزینه مناسب از میان آنها سخت تر شده است. از سوی دیگر با افزایش تعداد افراد تحصیل کرده سطح توقعات نیز افزایش یافته و گاه حتی افراد بدون توجه به رشته تحصیلی خود تنها به دنبال یافتن شغلی پردرآمد هستند. ازسوی دیگر میان نیازهای بازارکار و آنچه در محیط آکادمیک به افراد آموزش داده می شود فاصله زیادی وجود دارد و در بسیاری موارد فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد توان رفع نیازهای بازار کار هستند.

بیشتر بخوانید: نرخ «بیکاری زنان» ۲ برابر مردان

اصولی برای انتخاب شغل

در چنین شرایطی پیشنهاد ما آن است که قبل از انتخاب شغل مورد نظر خود برخی اصول را مورد بررسی قرار دهید. برخی از این موارد عبارتند از:

-ارزش های شخصی شما(آنچه برایتان مهم و قابل توجه است)

-تجربه و تخصصی که دارید

-مهارت و استعدادهایتان

-اولویت ها

-تعهد

-توانایی ایجاد تغییر و انعطاف پذیری

بیشتر بخوانید: سامانه «جستجوی شغل» با بارگذاری ۲۰۰ هزار فرصت شغلی رونمایی شد

چگونه از فرسودگی شغلی خلاص شویم؟

انتخاب شغل مناسب با شخصیت

نکته دیگری که در این مسیر به شما کمک می کند انتخاب شغلی منطبق با روحیات و شخصیت شماست. برخی از تیپهای شخصیتی و شغل مناسب آنها در ادامه آمده است:

1-تیپ جستجوگر

این افراد اغلب جویای مشاغلی آرام و منطقی هستند.توانایی رهبری کمتری داشته و معمولا افرادی روشنفکر و تحلیلگر و دقیق هستند.

2-تیپ هنری

افرادی که علاقمند به فعالیت های خلاقانه هستند و دید زیبایی شناسانه داشته و اغلب از کارهای خشک و جدی فراری اند.

3تیپ واقع گرا

این افراد اغلب برای شغل هایی مناسب هستند که با خصوصیات فیزیکی و مکانیکی ارتباط دارد. آنها معمولا کمتر اجتماعی بوده و تا حدی رک و انعطاف ناپذیر هستند.

4- قراردادی ها

این افراد کاملا منعطف بوده و حاضرند برای سالیان سال کاری یکنواخت و تکراری را انجام دهند. شغل هایی مانند کارمندی و حسابداری که ممکن است تغییر چندانی در شیوه انجام کار حاصل نشود.

5- تیپ اجتماعی

افرادی که در این دسته جا دارند اغلب مایل به ارتباط با دیگران و درک آنها هستند. شاید مهمترین ویژگی آنها مهربانی شان باشد و توانایی تدریس بالایی داشته باشند.

6-افراد متهور

این افراد اغلب به دنبال ریسک و هیجان هستند و ماجراحو و اهل خطر و البته تا حدی سلطه جو هستند.

بیشتر بخوانید: تمرین مصاحبه شغلی با هوش مصنوعی گوگل

چگونه شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنم؟

شاید یکی از موارد مهمی که به انتخاب شغل ارتباط دارد رشته تحصیلی شماست اما گاه به هر دلیل افراد علاقه ای ندارند در رشته تخصصی خود فعالیت کنند که در این موارد میتوان از مشاوره های شغلی کمک گرفت که کمک می کنند فرد به خودشناسی بیشتری رسیده و با راحتی بیشتری بتواند انتخاب کند.

عوامل موثر بر انتخاب شغل

نکته مهم دیگری که در انتخاب شغل و موفقیت در آن تاثیر بسیار دارد واقع بینی افراد است. در اصل شما باید بدانید که همیشه شرایط به گونه ای نیست که تمام امور بطور کامل طبق میل و خواسته شما پیش رود. در انتخاب شغل هم شما باید به واقعیت های موجود توجه داشته باشید و در نظر داشته باشید سه عامل در زندگی شما می توانند بیشترین تاثیر را داشته باشند. این سه عامل عبارتند از:

-نیاز بازار

-مهارت فرد

-علاقه فرد

بیشتر بخوانید: این شغل عجیب در ایران حقوق پنج میلیونی دارد!

انتخاب شغلهای پر درآمد

همواره داشتن درآمد بالا یکی از مهمترین فاکتورهای افراد برای انتخاب شغل است و بر همین اساس بطور مرتب لیست مشاغل پردرآمد در هر کشور و در سطح جهان منتشر می شود که اگر برای شما هم این موضوع مهم است قطعا می توانید از لیست های منتشر شده کمک بگیرید.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید