13:44 , 1401/11/21
کد خبر: 000020123
بازدید: 1754
شربت اکسپکتورانت برای چی خوبه و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

درباره شربت اکسپکتورانت چه میدانید؟ این شربت چه فواید و عوارضی دارد؟ برای شناخت بیشتر از این دارو ادامه مقاله را دنبال کنید.

آیا می دانید شربت اکسپکتورانت برای چی خوبه و مصرف آن چه عوارضی دارد؟ شربت اکسپکتورانت از جمله شربت های تجویزی در زمان التهاب های سینه و گلو است که هنگامی که شخص بیمار از سرفه شدید رنج می برد تجویز می شود. اما آیا این دارو خطرات و عوارض مصرفی دارد؟ آیا با داروی دیگری تداخل دارد؟ 

مشخصات شربت اکسپکتورانت

شربت اکسپکتورانت در شکل شربت در داروخانه موجود است. نام لاتین این محصول  expectorant است. شما می توانید بدون نسخه دکتر این دارو را برای درمان کنترل سرفه، خلط آور و برای درمان احتقان بینی بکار ببرید. 

شربت اکسپکتورانت برای چی خوبه؟

شربت اکسپکتورانت بیشتر برای التیام درد های ناشی از سرماخوردگی استفاده می شود. هنگام که بیمار آبریزش های غلیظ و حالت چسبناک حلقوی دارد این دارو تجویز می شود. همچنین برای درمان سرفه های شدید و خشک می تواند راه چاره باشد. اگر در زمان سرماخوردگی با پایین آمدن موکوس ریه مواجه شدید و مسیر نفس شما کاهش یافت این دارو راه درمان شما است.

این شربت در رفع عفونت و شل کردن ترشحات غلیظ و در نهایت از بین رفتن آنها موثر می باشد. به بیان ساده شما زمانی که سرفه می کنید این عفونت و ترشحات که بر اثر این دارو حالت چسبندگی خود را از دست داده است به کمک سرفه از دیواره های مجاری هوا جدا شده و از بدن دفع می گردد. در واقع با مصرف منظم این دارو این ترشحات به کمک سرفه ها خارج می گردند اگر میزان عفونت شدید باشد درد های سینه افزایش می یابد. 

یک بیمار با مصرف شربت اکسپکتورانت باید بداند این شربت سبب پیشگیری از سرفه نخواهد شود. چرا که سرفه هایی که ترشحات دارند نباید مانع آن شود. چرا که به کمک همین سرفه ها است که میکروارگانیسم و موکوس های موجود در بدن خارج می شوند.

این دارو علاوه بر درمان سرماخوردگی برای بیماری های تنفسی و بیماری های ناشی از آلرژی نیز می تواند بسیار مفید باشد. همچنین این دارو برای کنترل برونشیت مناسب است. 

این دارو گزینه ای ایده آل برای التهاب های تنفسی می باشد. اگر سرماخوردگی و علائم ناشی از آن اگر شدید تر باشند می توانید این دارو را همراه با دارو های دیگر بکار ببرید و از آنها در درمان سریع بهره مند شوید. این دارو از گایافنزین، فنیرامین، سودوافدرین و ماده دیگری به نام کلر ساخته شده است.

یدید بکار رفته در شربت اکسپکتورانت میزان آب برای شل شدن ترشحات را افزایش می دهد تا بیمارانی که از بیماری هایی چون آلرژی یا آسم و غیره رنج می برند راه تنفس برای آنها باز گردد. همچنین فنیرامین موجود در این شربت مانند قرص آنتی هیستامین عمل می کند. گایافنزین سبب کم شدن میزان چسبندگی عفونت ها می شود و در دفع آن بسیار موثر می باشد. سودوافدرین سبب کاهش درد و زخم های راه تنفسی بیمار می شود.

مصرف شربت اکسپکتورانت چه عوارضی دارد؟

شربت اکسپکتورانت یک محصول شیمیایی است و طی فرایند داروسازی ساخته شده است. اگر بگوییم یک داروی کاملا بی عارضه می باشد کاملا اینگونه نیست. ان دارو نیز مانند تمام دارو های شیمیایی دیگر دارای عوارض جانبی می باشد که قابل انکار نیست. در برخی حالات مشاهده شده است شخص بیمار با مصرف آن دچار حالت استفراغ شده است. یک شخص مصرف کننده این شربت باید از عوارض آلرژیک این دارو که به شرح زیر هستند آگاه باشد. هر چند امکان دارد بیمار با مصرف این دارو علاوه بر دچار نشدن هیچ کدام از این عوارض در جهت تسریع بهبود بیماری او نیز بسیار مفید باشد. اما دانستن آنها خالی از لطف نیستند.

  1. شربت اکسپکتورانت سبب صدمه دیدن مجاری تنفسی و ریه می شود.
  2. گاهی با مصرف این دارو احساس خارش را احساس خواهید کرد. 
  3. اگر روی پوست خود جوش یا رنگ سرخی را مشاهده کردید بدانید احتمالا دلیل حساسیت شما به این دارو باشد.
  4. باد کردن صورت، متورم شدن گلو یا زبان شما بافت های آن متورم شود از عوارض دیگر مصرف این شربت می باشد.
  5. اگر احساس خفگی کردید یا سرگیجه بسیار شدید در زمان مصرف دارو داشتید بدانید به این دارو آلرژیک دارید.
  6. کهیر و درد در ناحیه معده نیز می تواند عارضه مصرف این شربت باشد.

 گاهی عوارض جانبی این دارو پس از زمانی نسبتا کوتاه از بین خواهند رفت. اما یک بیمار باید آگاه باشد در صورت مشاهده  هر یک از این عوارض باید به پزشک مراجعه نماید.

آنچه یک بیمار در زمان مصرفی باید بدانید بیاد آوردن دوره مصرف قبلی شربت اکسپکتورانت است. اگر قبلا برای او مشخص شده است به این دارو آلرژیک دارد نباید مجددا این دارو را مصرف کند و از خوردن آن اجتناب کند. همچنین اگر عمل جراحی در پیش دارد نباید آن را مصرف نماید در صورت مصرف آن پزشک جراح را مطلع سازد. این شربت برای کودکان زیر ۶ سال ممنوع می باشد و به هیچ عنوان برای آنها آن را مصرف نکنید.

نکات بسیار مهم از شربت اکسپکتورانت که باید بدانید

اصطلاح Expectorant یا همان تاریخ انقضای شربت اکسپکتورانت است که باید یک بیمار قبل از خرید یا مصرف آن حتما به آن توجه نماید و از مصرف این دارو که تاریخ آن به پایان رسیده است شدیدا خودداری کند.

هرگز شخص بیماری که علایم بیماری شما را دارد از او نخواهید آن را مصرف کند. بلکه یک پزشک باید آن را به بیمار تجویز نماید.

در زمان مصرف حتما به دستور مصرف پزشک دقت کنید و از مصرف خودسرانه آن اجتناب کنید.

بدون تجویز یا نسخه پزشک می توان این محصول را از داروخانه خریداری کرد. اما در صورت نداشتن آگاهی از شیوه و دستور العمل مصرف حتما از داروساز داروخانه مشورت اتخاذ نمایید.

 این دارو دارای عارضه خواب آلودگی دارد. بنابراین برای رانندگی در مسافت طولانی یا برای حضور در یک امتحان مهم از خوردن آن اجتناب کنید. 

اگر یکی از شرایط زیر را دارید حتما قبل از نوشتن این دارو در نسخه شما پزشک معالج خود را آگاه دار کنید:

  1. دوران بارداری را طی می کنید.
  2. داشتن تومور مغزی.
  3. مشکلات روانی چون افسردگی.
  4. دوران شیر دهی را طی می کنید.
  5. اگر از تشنج رنج می برید.
  6. داشتن آسم یا هر گونه مشکلات تنفسی دیگر.
  7. داشتن خلط های خونی
  8. مشکلات کبدی یا کلیوی.
  9. داشتن مشکل اسهال یا یبوست یا هر گونه بیماری دستگاه گوارشی.
  10. داشتن بیماری دفع ادرار
  11. داشتن دیابت، پروستات، کیسه صفرا و داشتن اعتیاد.

تداخل دارویی شربت اکسپکتورانت

  1. افراد مسن به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف احتمالا در برابر عوارض جانبی ناشی از شربت اکسپکتورانت بدن آنها بیشتر از دیگر افراد از خود واکنش نشان دهند.
  2. قبل از انجام عمل جراحی یا بعد از انجام عمل جراحی یا درمان های اضطراری پزشک معالج خود را از مصرف این دارو مطلع کنید.
  3. در هنگام مصرف این دارو بهتر است در زمانی که به صورت یکباره از حالت استراحت بلند می شوید بسیار محتاط باشید.
  4. هرگز از مصرف الکل در زمان دوره مصرف این دارو استفاده نکنید.

این دارو امکان دارد با دارو های زیر تداخل داشته باشد در نتیجه حتما در زمان مصرف از این موضوع اطلاع کسب کنید.

  1. دارو های درمانی چون افسردگی
  2. داروهای مربوط به قلب.
  3. ایزو کار بوکسازید
  4. سلژیلین
  5. سافینامید
  6. پردکاربازین
  7. متاکسالون
  8. فنلزین
  9. متیلن بلو

برای کسب اطلاعات بیشتر از دارو های دیگری که با این دارو تداخل دارد می توانید از پزشک معالج خود کمک بگیرید.

نحوه مصرف شربت اکسپکتورانت و میزان استاندارد مصرف آن

شما برای مصرف داروی شربت اکسپکتورانت می توانید از بروشور داخل کارتن کمک بگیرید. این بروشور به شما کمک می کند که با عوارض جانبی و تداخل دارویی این شربت اطلاعات جامعی کسب کنید. در صورت داشتن سوالی که بروشور نتوانسته است جواب آن را به شما بدهد می توانید از پزشک معالج یا پزشک داروساز داروخانه کمک بگیرید.‌

میزان و دوزی که باید مصرف کنید را باید پزشک به شما بگوید. چرا که میزان مصرف این دارو برای هر بیمار امکان دارد متفاوت باشد. سعی نماید دوزی که پزشک معالج برای شما تجویز کرده است مصرف کنید نه بیشتر نه کمتر مصرف نکنید. همچنین دوره مصرف را به صورت کامل طی نمایید.

در زمان مصرف سعی نمایید وسایل و ابزاری که برای مصرف شربت اکسپکتورانت بکار می برید دارای شماره اندازه گیری باشد تا بدانید دوز مصرفی را رعایت کرده اید یا خیر.

مصرف این شربت می تواند همراه غذا صورت گیرد. همچنین می توان بدون میل کردن غذا نیز دوز درمانی را میل کنید. اما اگر سیستم عصبی معده‌‌ی شما بسیار حساس است سعی کنید دارو را با معده خالی نخورید آن را همراه شیر، آب و غذا میل کنید.

سعی نمایید بعد از هر بار دوز مصرفی مقدار آب زیادی را میل کنید تا اگر این دارو مجاری تنفسی شما را تنگ کرد آب سبب رفع آن گردد.

در مصرف این شربت امکان دارد طعم تلخی را تجربه کنید که این طعم به دلیل وجود گایافنزین موجود در این شربت است. اما گاهی پزشکان بجای شربت قرص این دارو را تجویز می کنند. اما در این حالت هرگز یک قرص را نصف نکنید و نصفی از آن را نخورید. زمانی قرصی نصف می شود که بر روی آن خط کشی شده باشد. قرص این دارو باید یکباره و بدون خرد کردن در دهان بلعیده شود.

با مصرف این دارو طی ۵ روز دوره درمان باید حال شما رو به بهبودی باشد. در غیر این صورت اگر بهبودی حاصل نگردید و یا با عوارض جانبی مواجه شدید بهتر است با پزشک معالج خود تماس حاصل نمایید.

در صورت فراموشی دوز مصرفی شربت اکسپکتورانت

اگر در هنگام مصرف شربت اکسپکتورانت وعده ای از این دارو را فراموش کردید می توانید یکی از اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. اگر تا دوز مصرفی مرحله بعد داروی شما فاصله زمانی زیادی وجود دارد در اولین زمان آن را بخورید.
  2. اگر تا دوز مصرفی مرحله بعد داروی شما فاصله زمانی زیادی نمانده است از خوردن آنی آن اجتناب کنید و طبق دستور پزشک به مصرف آن ادامه دهید.

یک بیمار باید دقت کند برنامه مصرف را به درستی اجرا کند. چرا که یک مصرف نامنظم در بهبودی هیچ تاثیری نخواهد گذاشت تنها درمان را به طول می اندازد. حتی امکان دارد بیمار با  مشکل ریه ای نیز دچار شود.

آیا شربت اکسپکتورانت کاربر دیگری غیر از برچسب خود دارد؟

آیا تا کنون کاربرد آف – لیبل را برای شربت اکسپکتورانت شنیده اید؟ در حقیقت گاهی یک پزشک برای درمان برخی از بیماری ها از داروهایی استفاده می کند که اصلا در دستور مصرف این دارو نوشته نشده است. در واقع از این دارو نیز گاهی پزشکان برای بیماری هایی چون آمفیزم یا انسداد ریه استفاده می کنند. اما اگر شما با مشکل تنفسی مواجه هستید تنها از این دارو می توانید با مجوز دکتر استفاده کنید. در غیر اینصورت به صورت خودسرانه آن را مصرف نکنید.

گاهی اوقات شربت اکسپکتورانت را برای کنترل فیبرومیالژیا نیز تجویز می کنند. هر چند تا کنون پزشکان به این نتیجه نرسیده اند که آیا امکان دارد این دارو برای بیماری گایافنزین مفید باشد یا خیر.

شربت اکسپکتورانت در چه بازده زمانی جواب خواهد داد؟

با مصرف شربت اکسپکتورانت باید علایم بهبودی را در مدت نیم ساعت بعد از مصرف آن بتوانید در بدن خود احساس کنید. یک بیمار با وجود احساس بهبودی باید دوره درمان را طی کنید. با مصرف منظم این شربت می تواند تاثیرات و بهبودی خود را در ظرف ۴۸ ساعت در خود بینید.

شاید برای شما جای سوال باشد چرا بیشتر به طی کردن دوره مصرف این دارو تاکید می شود؟ یک بیمار که بدن او مملو از باکتری های مضر است نیاز به دفع کامل این باکتری ها دارد تا بتواند به دوره قبل از بیماری خود باز گردد. در نتیجه این دارو تنها در بازده زمانی ۴ تا ۶ ساعت اثر ان در بدن باقی می ماند. اگر بخواهید به طور کامل از بیماری رهایی یابید لازم است دوره درمان را کامل کنید.

شربت اکسپکتورانت در چه شرایطی باید نگهداری شود؟

  1. شربت اکسپکتورانت را باید در دمای عادی و بدور از یخچال نگهداری شود.
  2. این دارو را نباید جلوی آفتاب یا در برابر حرارت و دمای زیاد قرار دهید. 
  3. سعی کنید این دارو و همه دارو های مصرفی خود را از فضای نزدیک به توالت و حمام به دور باشند. چرا که این مکان ها فضایی چندان تمیز نیستند و امکان آلوده شدن آنها زیاد هستند. 
  4. اگر تاریخ این دارو به اتمام رسید یا دوره درمان خود را سپری کرده اید هرگز آن را دیگر نگهداری نکنید و آن را دور بیندازید.
  5. از دسترسی کودکان به این دارو اجتناب کنید.
  6. مکانی خشک و خنک و دور از رطوبت را برای نگهداری این دارو انتخاب کنید.

ترکیبات کاربردی در شربت اکسپکتورانت 

در شربت اکسپکتورانت سه ترکیب بسیار مهم در آن دخیل هستند که هر کدام تاثیر منحصر به فردی در بیمار به جای می گذارد.

  • وجود گایافنزین برای خارج شدن ترشحات بسیار مفید است و سبب رقیق شدن انها می شود.
  • کلرفنیرامین دومین ترکیب اثربخش این شربت است.
  • سودوافدرین ترکیب سوم می باشد که برای درمان تدریجی خلط در این دارو استفاده می شود و در نهایت می توان برای ضد احتقانی نیز از آن استفاده کرد.

این دارو در دو حالت معمولی و کدئین تولید می شود که محصول کدئین این دارو از میزان دوز آرامش بخش بیشتری استفاده شده است.‌ اگر می خواهید برای درمان سرفه از این محصول استفاده کنید باید موارد زیر را رعایت نمایید.

بیمارانی که بالغ هستند و سرما خورده اند می توانند ۵ الی ۱۰ سی سی از این شربت را در فاصله زمانی هر ۶ ساعت یکبار آن را مصرف کنند. اما برای کودکانی که در رده سنی ۶ سال تا ۱۲ سال هستند مصرف ۲و نیم الی ۵ سی سی می تواند در درمان بیماری، آنها را یاری رساند. این کودکان باید دوز مصرفی خود را در فاصله زمانی ۶ تا ۸ ساعت مصرف کنند. هر چند مصرف این دارو برای کودکان زیر ۶ سال زیاد مناسب نیست. اما اگر پزشک معالج شما این دارو را تجویز نمود بهتر است ۱و نیم تا ۲ و نیم سی سی از این دارو را در طول شبانه روز دو بار به کودک خود بدهید. 

به دلیل اینکه این دارو را می توان بدون نسخه پزشک تهیه کرد نباید با هر سرفه اقدام به مصرف آن نمایید. شاید این سرفه ها دلایل و نشانه از بیماری های دیگری داشته باشند. در نتیجه مصرف آن بدون تجویز یک پزشک کاملا اشتباه است و امکان دارد عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

چرا مصرف شربت اکسپکتورانت برای کودکان تجویز نمی شود؟

والدین باید آگاه باشند بسیاری از مراکز درمانی چون فارماکو کانادا از بکار بردن داروهایی که برای سرماخوردگی و سرفه مناسب هستند از جمله شربت اکسپکتورانت برای کودکان تجویز نکرده اند. حتی اگر والدین در بروشور مصرف این شربت دقت کرده باشند شرکت های سازنده به صراحت منع مصرف ان را برای کودکان زیر ۶ سال اعلام نموده اند. یک پزشک باید تمام جوانب احتیاط را در نظر داشته باشد سپس برای کودکان زیر ۶ سال آن را تجویز نماید.

در ایران نیز به صراحت عدم مصرف شربت اکسپکتورانت و دارو های ضد سرفه را با بیان اسم آنها برای مصرف کودکان منع کرده است. مگر در صورتی که یک پزشک با در نظر گرفتن شرایط خاص اجازه تجویز آن را دارد. امکان مصرف چند داروی سرما خوردگی به صورت همزمان احتمال مسمومیت در کودکان را افزایش می دهد. هرگز به صورت خودسرانه و بدون مشورت پزشک دوز مصرفی بیش از حدی را به کودکان خود ندهید چرا که با جان او بازی کرده اید. حتما از قاشق های مخصوص برای مصرف دارو به کودکان استفاده کنید.

دلیل منع مصرف شربت اکسپکتورانت در دوران بارداری و شیردهی

 منع مصرف شربت اکسپکتورانت در دوران بارداری دلایل خاص خود را دارد. چرا که طی پژوهش صورت گرفته شده بر روی جانوران باردار دریافتند که این دارو و حتی نوع کدئین ان می تواند تاثیر منفی بر روی جنین داشته باشد. هر چند به دلیل خطرات جانی جنین انسان تا کنون پژوهشی در این باره بر روی انسان صورت نگرفته است. اما با تحقیق صورت گرفته شده بر روی حیوانات توصیه گردیده تا حد امکان در دوران بارداری و شیردهی این دارو مصرف نشود.

یک مادر باردار زمانی که با حالت سرفه شدید یا سرما خوردگی دچار می شود قبل از نوشتن نسخه توسط پزشک معالج حتما او را از جریان بارداری بودنش مطلع نماید.

اما امکان دارد یک پزشک با دیدن علایم زیر این دارو را تجویز نماید:

  1. داشتن سرفه شدید
  2. برای برطرف شدن احتقان ناحیه تنفسی 
  3. برای از بین رفتن باکتری های موجود در مجرای تنفسی و رفع آلرژی

آیا شربت اکسپکتورانت می تواند اعتیاد آور باشد؟

در واقع نوع شربت اکسپکتورانت کدئین این محصول احتمال اعتیاد آور بودن آن زیاد است. در نتیجه هرگز یک پزشک بیشتر از ۵ روز یک دوره درمانی را برای بیمار خود تجویز نمی کند.

با سرد شدن آب و هوا افراد زیادی به سرفه یا سرماخوردگی دچار می شوند. بی شک افراد زیادی اولویت مصرف دارو آنها دارو های ضد سرفه می باشند. مصرف این دارو می تواند تسکین دهنده عالی سرفه باشد. اما به دلیل وجود عوارضی تنفسی برای افراد زیر ۱۸ سال این دارو کمتر توصیه می شود و از آنها خواسته می شوند از راه کار های دیگر برای درمان استفاده کنند. شما می توانید برای دریافت دارو های ح۷سرما خوردگی یا سرفه مجاز افراد زیر ۱۸ سال از پزشکان و داروسازان کمک بگیرید که عوارضی مانند این شربت ندارند.

سخن آخر

شربت اکسپکتورانت برای رفع و درمان سرفه و سرماخوردگی های عادی استفاده می شود. هنگامی که از خلط های غلیظ رنج می برید و راه تنفسی شما گرفته است این شربت می تواند در نرم کردن ترشحات و باز شدن راه تنفس به شما کمک شایانی کند. 

یک بیمار باید قبل از مصرف این دارو عوارض ناشی از مصرف را بداند. اگر بیمار یک خانم باردار است یا شیرده یا غیره به دلیل وجود عوارض زیان بار آن از مصرف این شربت اجتناب کند. چرا که گاهی تنها یک تداخل کوچک یا آلرژیک می تواند عواقب جبران ناپذیری را به بار بیاورد.

تا حد امکان از مصرف این دارو به صورت خودسرانه پرهیز کنید. در صورت امکان و با جایگزین کردن روش های سنتی برای کودکان و جوانان زیر ۱۸ سال از مصرف این دارو امتناع کنید. 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید