15:55 , 1402/12/26
کد خبر: 000043493
بازدید: 1183
رونمایی از بزرگترین فرش گنجینه موزه فرش

آثاری از بزرگترین فرش موجود در موزه فرش با طرح «تخت جمشید و سنگ‌نگاره‌های باستانی ایران» به نمایش گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایونا به نقل از ایسنا، این فرش، همزمان با برگزاری نمایشگاه "بافته‌های تصویری" به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان و در استقبال از نوروز باستانی، به نمایش گذاشته می‌شود.

این فرش بزرگ‌پارچه، با نقشه‌ای از فرصت‌الدوله شیرازی، طراح و نقاش برجسته ایران در عصر قاجار، با مساحت تقریبی ۳۰ متر مربع و با گره‌نامتقارن، توسط بافنده مشهور "قره‌چه‌داغی" در شهر کرمان بافته شده است.

طرح‌های موجود روی این فرش نفیس از کتاب "آثار عجم" اقتباس شده‌اند که نخستین بار در سال ۱۳۱۴ قمری در بمبئی هند چاپ شد. این کتاب با تمرکز بر احیا و ثبت مضامین باستان‌گرایانه در هنر ایران، تمامی نقش‌برجسته‌ها و ابنیه باستانی ایران را نقشه‌برداری و تصویرگری کرد.

این فرش به سفارش اسدالله‌خان نایب ایالت فارس (پسر حسینعلی میرزا فرمانفرمائیان) در شیراز تولید شده و شامل تصاویری از کاخ‌ها و نقش‌برجسته‌های تخت جمشید در متن و تصاویری از سنگ‌نگاره‌های ساسانی و آرامگاه کوروش در پاسارگاد در حاشیه فرش است.

این اثر ارزشمند برای نخستین‌بار به مناسبت نمایشگاه "بافته‌های تصویری" و همزمان با نوروز ۱۴۰۳ در فضای نمایشگاه موقت موزه فرش ایران به نمایش درآمده است.

این اثر منحصربه‌فرد از شنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ به مدت یک ماه در موزه فرش ایران به نمایش عموم گذاشته می‌شود.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید