11:46 , 1401/3/21
کد خبر: 000009283
بازدید: 1327
چند ترفند جالب برای بهتر خوابیدن در تابستان

هرچه به فصل گرما نزدیک تر شوید خوابیدن سخت تر خواهد شد، اما قرار نیست به دلیل گرمای شب های تابستان از کیفیت یک خواب خوبصرف نظر کنید

به گزارش ایونا، فصول گرم سال می‌توانند به دلایل متفاوت به طور کامل خوابیدن را مختل کند. از افزایش دمای هوا گرفته تا سر و صدای همسایگان و صدای جیک جیک پرندگان. 

برای درمان بی‌خوابی به پزشک مراجعه کنیم؟

یک مشاور خواب در بیمارستان لندن می‌گوید: «تجربه خواب بد شبانه طبیعی است. بایدبه این مورد توجه داشت که اگر موج شدید گرما وجود داشته باشد ممکن است برای چند روز بی خواب شوید  و خواب با کیفیتی را تجربه نکنید. البته باید دقت کنید که اگر این بی خوابی برای هفته ها ادامه پیدا کرد ممکن است مشکل از چیز دیگری باشد و بهتر است که به پزشک مراجعه کنید»

در این مطلب چکیده ای از پیشنهادات کارشناسان را برای خواب باکیفیت در فصل گرم سال گرداوری کرده ایم که در ادامه می خوانید.

اختلال در ریتم شبانه روزی خواب

خالق اثر «مغز شبانه» که در زمینه عصب‌شناسی و پزشکی خواب فعالیت دارد گفت:« همه عاشق شب های طولانی هستند اما اگر تا مدت طولانی در معرض نور قرار بگیرید ریتم شبانه روزی تان به عقب برمیگردد و شما وارد فاز خواب تاخیری شده و مجبور می شوید که دیرتر از زمان های عادی بخوابید.»

نور مناسب برای اتاق خواب

اگر اتاق شما بسیار نور گیر است یا در اول صبح نور زیادی دارید، استفاده از پرده می تواند یک راه کار موثر باشد. استفاده از چشم بند هم میتواند جلوی نور مزاحم را بگیرد البته اگر احساس گرمای آن شمارا اذیت نکند. «هار» می‌گوید: «مکانی که در آن میخوابید نباید کاملا به رنگ تیره یا سیاه باشد. برخی افراد در ارتباط با پوشاندن منابع و ذرات نور وسواس به خرج می دهند. کاستن از شدت نورها در آغاز شروع خواب است و تا سطح ملاتونین (هورمومن خواب) زیاد شود. باید این را در نظر داشت که هرچه شدت نور بیشتر شود احتمال کم خوابی شما نیز بیشتر می شود»

این مورد را فراموش نکنید که قرار گرفتن در مقابل نور صفحه نمایش در تمام سال بر چگونگی خواب و بیداری شما تاثیر منفی می گذارد.

بهترین درجه دما برای خوابیدن

16 تا 18 درجه سانتی گراد، بهترین دمای محیط برای اتاق خواب شماست. اگر مقابل موج شدید گرما قرار گرفتید بهتر است، یک پارچه تمیز و مرطوب را روی پنکه قرار دهید. این کار باعث می شود، بادخنکی از پنکه به سمت شما منتقل شود.

دوش بگیرید

استحمام با آب ولرم یا آب گرم آن هم یک ساعت قبل از خواب می تواند باعث شود خواب با کیفیت تری را تجربه کنید.

ارتباط نزدیکی میان شروع خواب و دمای بدن وجود دارد. زمانی که بدن برای خواب آماده می شود دمای بدن کاهش یافته و زمانی که از خواب بیدار می شوید دمای بدن افزایش می یابد

یک دوش آب گرم یا ولرم یک ساعت قبل از خواب باعث باز شدن رگ‌های خونی در پوست شما شده و زمانی که از حمام خارج می شوید بدن شما گرما را به طور جدی از دست می دهید

تعدادی از کارشناسان نیز اعلام کردند که قبل از خواب از استحمام با آب سرد پرهیز کنید چراکه نتیجه آن برای خواب مناسب نیست

مغزتان را خنک کنید

خالق اثر «بیخوابی» می‌گوید: «مغز شما گرم شدن یبش از اندازه را نمی پذیرد به همین دلیل است گونه هایتان سرخ می شود خصوصا زمانی که خسته می شوید؛ چراکه بدن شما گرما را دفع می کند.»

استفاده از پنکه با نسیم ملایم میتواند موثر باشد همانطور که نویسنده کتاب «بیخوابی» می‌گوید:« تازمانی که مغز خود را خنک نگهدارید مهم نیست که بدنتان خیلی گرم شود»

بیشتر بخوانید: نقش خواب در پاکسازی مغز

ترفندی ساده برای خنک کردن بدون کولر

برخی افراد قبل از خواب بالش خود را در یخچال می گذارند تا خنک شود. استفاده از لباس هایی که باعث خارج شدن عرق می شود هم تا حدودی موثر است. مواد طبیعی که برای ملحفه استفاده می شود هم میتواند به این موضوع کمک کند. به یاد داشته باشید که هرچه خنک تر باشید خواب باکیفیت تری خواهید داشت.

به یک برنامه روتین پایبند باشید

ممکن است در فصول گرم سال برنامه هایتان تغییر کند از غذاخورد در ساعات پایانی شب گرفته تا بیرون ماندن با همکاران. زمانی که روز طولانی می شود افراد را به این فکر می اندازد که هنوز زود است و دیرتر برای خوابیدن آماده می شوند. برای تجربه یک خواب باکیفیت یک زمان معین برای خواب مشخص کنید.

الکل نخورید

الکل باعث اختلال در چرخه خواب می شود و شما برای دوباره خوابیدن شدیدا تلاش خواهید کرد.

غذای سنگین نخورید

خوردن یک وعده غذایی سنگین حداقل تا 2 ساعت قبل از خواب شدیدا پرهیز کنید چرا بدن شما نمیتواند همزمان هم غذا را هضم کند هم بخوابد. خوردن یک سالاد لذیذ و سبک گزینه مناسبی است.

شب بخواب، نه روز، چرت نزن

خواب روز به هیچ وجه شبیه خواب شب نیست. خواب باید در شب انجام شود، باید بعد از روشن شدن روز بیدار شد. دو ساعت خوابی که در طول روز می خوابید و دو ساعت خوابی که در شب می خوابید یکسان نیستند، خواب در روز نمی تواند به وضوح به فرد استراحت دهد. در طول روز به مدت طولانی نخوابید. اگر خواب‌آلودگی غیرقابل مقاومتی وجود دارد، یک بار در روز و کمتر از 20 دقیقه بخوابید، این حالت طراوت‌بخش است. چرت های طولانی تر می تواند باعث خواب آلودگی شود.

نزدیک به زمان خواب ورزش نکنید

افرادی که خسته نمی‌شوند یا ورزش نمی‌کنند، ممکن است در شب به سختی به خواب بروند. ورزش منظم به افراد کمک می کند بهتر بخوابند. با این حال، تعیین بهترین زمان برای ورزش ضروری است. حداقل باید دو ساعت بین زمان خواب و ورزش باقی بماند و ورزش باید بعد از ظهر یا اوایل شب انجام شود. 

کدام ورزش در خانه مناسب شماست؟ - موسسه خیریه کرامت کدام ورزش در خانه مناسب  شماست؟

 

بیشتر بخوانید:

کمبود خواب موجب افزایش اندازه دور کمر می شود

تاثیر منفی تغییرات آب‌وهوایی بر میزان خواب

بدخوابی برای بیماران ریوی مضر است

خواب ناکافی ترمیم سلول های بنیادی قرنیه را مختل می کند

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید