07:36 , 1401/4/14
کد خبر: 000014438
بازدید: 1317
همه چیز درباره آبله میمون؛ همه گیری جدید در راه است؟

یکی از بیماری های ویروسی که پس از همه گیری کووید-19 در نقاط مختلف جهان شیوع و باعث نگرانی مردم شده، ویروس آبله میمون است که اخیراً ظهور کرده است.

ویروس آبله میمون چیست؟ علائم ویروس آبله میمون چیست؟ آیا ویروس آبله میمون مسری است؟ راه های جلوگیری از ویروس آبله میمون چیست؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، یکی از بیماری های ویروسی که پس از همه گیری کووید-19 در نقاط مختلف جهان شیوع و باعث نگرانی مردم شده، ویروس آبله میمون است که اخیراً ظهور کرده است. این ویروس در سال های گذشته شناخته شده و بیشتر در بخش های غربی و مرکزی قاره آفریقا دیده می شد، اخیراً شروع به تأثیرگذاری بر جمعیت های مختلف انسانی به روش های مختلف کرده است. 

بیشتر بخوانید: آبله میمونی، بیماری ناشناخته با علائمی خفیف

ویروس آبله میمون که در جوندگان و بدن حیوانات وحشی دیده می شود با انتقال از حیوانات آلوده به انسان بین انسان ها سرایت می کند. در گذشته از آنجایی که انتقال از حیوانات وحشی به انسان محدود بود و انتقال از انسان به انسان مستلزم تماس شدید و طولانی مدت بود، فقط در مناطق خاصی مشاهده و موارد در خانواده محدود می شود. این در حالی است که اخیراً بروز مواردی با علائم شدید در بیش از ده کشور در افرادی که به قاره آفریقا، منطقه ای که این ویروس در آن مشاهده می شود، ارتباط ندارند، منجر به تشدید تحقیقات در مورد این ویروس شده است.

همه چیز درباره آبله میمون؛ همه گیری جدید در راه است؟

ویروس آبله میمون چیست؟

آبله میمون یک بیماری ناشی از ویروس آبله میمون است که از خانواده ویروس‌های Poxviridae و جنس Orthopoxvirus است. سایر ویروس های خانواده Poxviridae، ویروس Variola باعث آبله، ویروس آبله گاوی باعث آبله گاوی می شود، در حالی که ویروس Vaccinia در تولید واکسن آبله استفاده می شود. اگرچه نام این بیماری آبله میمون است، اما این ویروس در واقع از جوندگان منشأ می گیرد. این ویروس که در سال 1958 در نتیجه دو اپیدمی مختلف با علائم آبله مانند در مستعمرات میمون ها برای مطالعه شناسایی شد، به همین دلیل آبله میمون نامیده شد. در انسان، عفونت ویروس آبله میمون برای اولین بار در سال 1970 مشاهده شد. از این سال ها تا به امروز، آبله میمون به طور مرتب در قاره آفریقا به عنوان موارد گزارش شده پراکنده دیده می شود. آبله میمون که سال هاست در غرب و مرکز آفریقا که جنگل های بارانی استوایی فراوان و محدود به این منطقه است دیده می شود، به ندرت می تواند با آلودگی ناشی از حیوانات صادر شده از این منطقه به نقاط مختلف جهان برسد. اما اخیراً این بیماری نسبت به گذشته شیوع بیشتری یافته و در افراد مختلف از مناطق مختلف تشخیص داده شده است. آبله میمون که به دلیل اثرات مخرب همه‌گیری کووید-19 در سراسر جهان به عنوان احتمال شیوع ویروس جدید تلقی می‌شود، شروع به پیگیری با جزئیات کرده است، اگرچه هنوز در این مرحله گسترش نیافته است.

بیشتر بخوانید: آبله میمون پاندمی بعدی در جهان نیست

بیشتر بخوانید: آیا آبله میمونی به عنوان وضعیت اضطرار بهداشت جهانی اعلام می شود

علائم ویروس آبله میمون چیست؟

آبله میمون می تواند از حیوان آلوده به این ویروس یا از انسان دیگری که به آبله میمون آلوده است به انسان منتقل شود. مانند هر ویروس دیگری، در آبله میمون پس از تماس با عامل عفونی یک دوره نهفتگی وجود دارد. اولین علائم ممکن است بین 5 تا 21 روز ظاهر شوند. شایع ترین شروع علائم 6-13 است. به عنوان یک فرآیند بین روز شناسایی شده است. اگرچه علائم مشابه آبله است که در گذشته باعث اپیدمی های بزرگ می شد، اما به روشی متفاوت پیشرفت می کند. 

از جمله اساسی ترین علائم عبارتند از:

  1. تب شدید
  2. درد سر، کمر و عضلات
  3. تورم در غدد لنفاوی
  4. حالت خستگی
  5. تب و لرز
  6. بثورات روی پوست، شبیه آبله مرغان، که به صورت تاول های کوچک پر از آب ظاهر می شود

بثورات در آبله میمون در محدوده 1-5 روز از شروع اولین علائم دیده می شود. اغلب اولین بثورات در ناحیه صورت مشاهده می شود. سپس به سایر قسمت های بدن سرایت می کند. در برخی از بیماران، ضایعات در ناحیه تناسلی، چشم ها و مخاط دهان نیز دیده می شود. این بیماری را می توان با آبله مرغان به دلیل شباهت جوش ها اشتباه گرفت. در حالی که بثورات در ابتدا تاول های پر از آب هستند، با گذشت زمان این تاول ها تبدیل به لکه های پوستی می شوند و شروع به بهبود می کنند. 

همه چیز درباره آبله میمون؛ همه گیری جدید در راه است؟
همه چیز درباره آبله میمون؛ همه گیری جدید در راه است؟

در برخی بیماران، ضایعات حاوی صدها برآمدگی هستند که در سراسر بدن پخش می شوند، در حالی که در برخی بیماران تاول های کمتری ایجاد می شود. در موارد شدید، ضایعات به هم می پیوندند و باعث ایجاد بثورات گسترده در سطح پوست می شوند. بسته به شدت بیماری، بثورات در عرض 2 تا 4 هفته به طور کامل از بین می روند و بیماری بهبود می یابد. میزان مرگ و میر در آبله میمون 3 تا 6 درصد است. بخش بزرگی از آنها را گروه بیماران جوان مبتلا به بیماری های ثانویه تشکیل می دهند.

آیا ویروس آبله میمون مسری است؟

عفونت ناشی از ویروس آبله میمون مسری است. این بیماری معمولاً از جوندگانی مانند موش و سنجاب منتقل می شود. حیوانات وحشی به عنوان مهمترین وسیله انتقال ویروس به انسان تلقی می شوند. بسیاری از موارد مانند گاز گرفتن توسط حیوان آلوده به ویروس، دست زدن به مایعات بدن این حیوانات، پوست آنها یا بثورات ناشی از بیماری، مصرف گوشت نیم پز حیوان آلوده، استفاده از خز آن را می توان از جمله راه های این بیماری برشمرد. انتقال بیماری ویروس آبله میمون که از این طریق به انسان منتقل می شود در بین انسان ها سرایت می کند و خطر تبدیل شدن به یک بیماری همه گیر را ایجاد می کند. بثورات روی بدن فرد بیمار و مایعات موجود در این حباب ها حاوی عامل بیماری هستند. بنابراین شرایطی مانند دست زدن به جوش‌های فرد بیمار، به اشتراک گذاشتن لباس‌ها، ملحفه‌ها، حوله‌ها و موارد مشابه آلوده به این جوش‌ها به راحتی می‌تواند باعث انتقال بیماری شود. علاوه بر این، انتقال بیماری از طریق قطرات منتشر شده توسط سرفه یا عطسه فرد بیمار امکان پذیر است. به همین دلیل افراد مبتلا به ضایعات پوستی مشابه آبله میمون باید سریعا با رعایت نکات بهداشتی به مراکز درمانی منتقل شوند. تماس با افراد مبتلا به این بیماری باید به حداقل برسد و در صورت امکان شرایط قرنطینه اعمال شود.

همه چیز درباره آبله میمون؛ همه گیری جدید در راه است؟
همه چیز درباره آبله میمون؛ همه گیری جدید در راه است؟

راه های جلوگیری از ویروس آبله میمون

آبله میمون یک بیماری بسیار نادر است. بنابراین امروزه احتمال ابتلا به این بیماری در شرایط کشور ما بسیار کم است. اما با توجه به افزایش موارد گزارش شده اخیرا و ظهور بیماری در کشورها و مردم غیرمنتظره، توجه به قوانین بهداشتی در برابر این ویروس مفید است. توجه به قوانین بهداشتی که به محافظت در برابر همه بیماری ها کمک می کند مهمترین مرحله محافظت است. برای این منظور باید دست ها را به طور مرتب با آب و صابون شست و پس از تماس با سطوح کثیف، هرگز تا زمانی که دست ها تمیز نشده اند، صورت یا اندام های تنفسی را لمس نکنید. از آنجایی که گوشت حیوان راه مهمی برای انتقال است، فقط باید گوشت پخته شده مصرف شود. جدا از این، افرادی که وقت خود را در طبیعت می گذرانند نیز باید مراقب باشند. به حیوانات ولگرد و وحشی از جمله حیوانات مرده نباید نزدیک شد. حیواناتی که در طبیعت دیده می شوند و سالم به نظر نمی رسند هرگز نباید آنها را لمس کرد. از آنجایی که جوندگان راه مهمی برای انتقال بیماری هستند، در صورت وجود حیواناتی مانند موش، باید به طور دقیق تمیز و ضدعفونی شوند. اگر مواد غذایی در چنین مناطقی نگهداری می شود، باید آنها را نیز معدوم کرد. افرادی که دارای تاول های پوستی مشابه آبله مرغان هستند و علائم عفونت مانند تب، لرز، را نشان می دهند، حتما باید با مراجعه به مراکز درمانی معاینه شوند. محصولاتی مانند لباس، حوله و روتختی مورد استفاده این افراد را نباید لمس کرد و یا در صورت استفاده متداول، فوراً قطع شود.

بیشتر بخوانید: پروسه آبله میمونی غیر عادی است/ افزایش کشورهای درگیر بیماری

این ویروس تاکنون در تعداد محدودی از افراد دیده شده است و هیچ اپیدمی ایجاد نکرده است. با این حال، از آنجایی که تعداد موارد بیش از حد انتظار در کشورهای مختلف در کوتاه مدت گزارش شده است، مراقبت در مورد این ویروس مفید است. به همین دلیل، اگر دچار بثورات پوستی شبیه آبله هستید و علائم عفونت را نشان می‌دهید، می‌توانید با مراجعه به یک موسسه بهداشتی تحت کنترل پزشک قرار بگیرید. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که بیماری های احتمالی شما قبل از ابتلا به بستگان شما به موقع شناسایی شده و تحت درمان قرار می گیرند.

محتوای این صفحه فقط جهت اطلاع رسانی گردآوری شده است. محتوای صفحه شامل موارد اطلاعات مراقبت های بهداشتی درمانی نمی شود. برای تشخیص و درمان هر نوع بیماری با پزشک خود مشورت کنید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید