15:34 , 1402/12/23
کد خبر: 000043334
بازدید: 1189
کشف شگفت انگیز تاریخی در شهر مذهبی

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان اعلام کرد که ردپای پرندگان در رسوباتی (کشف شگفت انگیز تاریخی در شهر مذهبی) با سن ۲۷ تا ۳۳ میلیون سال پیش در ناحیه قم کشف شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایونا به نقل از ایسنا، در طول اجرای پروژه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه قم-مرکزی و در حین برداشت صحرایی برگه زمین‌شناسی یک‌پنجاه‌هزارم حسین‌آباد، مهندس علی رشیدی اعلام کرد که موفق به کشف ردپای پرندگان در رسوبات این ناحیه شده‌ایم.

وی افزود: رد پای پرندگان (کشف شگفت انگیز تاریخی) با سن احتمالی الیگوسن زیرین (سازند قرمز زیرین) مربوط به ۳۳ تا ۲۷ میلیون سال پیش است که توسط دکتر محمد صالحی تینونی و مهدی قربانی ده­نوی از اداره‌کل زمین‌شناسی کرمان و دکتر رضا کهنسال از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حوالی آبادی ده­نار کشف شد.

رشیدی اظهار کرد: ردپاها (کشف شگفت انگیز تاریخی)در قاعده سازند قرمز زیرین و روی سطح زیرین لایه ماسه‌­سنگ قرمز رنگ ریزدانه که در تناوب با لایه­‌های سیلتستون نهشته شده، به جای مانده‌­اند.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کرمان خاطرنشان کرد: طول بزرگ رد پاها (کشف شگفت انگیز تاریخی) حدود ۳ سانتی­‌متر  است و جدای از اثرات ردپای پرندگان، آثار فراوانی از موجودات حفار، فلوت­کست، ریپل مارک و ترک‌­های گلی از دیگر شواهد رسوب­‌شناسی این افق است.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کرمان ادامه داد: مطالعات تکمیلی این رخداد بسیار زیبای دیرینه‌­شناسی (کشف شگفت انگیز تاریخی) برای تشخیص نوع و گونه این پرندگان به کمک متخصصان دیرینه­­‌شناسی در دست انجام است.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید