14:32 , 1402/10/27
کد خبر: 000039772
بازدید: 1218
کریم مجتهدی فیلسوف کیست ؟

دکتر کریم مجتهدی روز ۲۵ دی‌ماه در سن 93 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایونا به نقل از صفحه اقتصاد، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه، استاد پیشکسوت فلسفه، دکتر کریم مجتهدی، در ۹۳ سالگی درگذشت.

او متولد دهم شهریورماه ۱۳۰۹ در تبریز بود و به عنوان یکی از برجسته‌ترین استادان فلسفه در ایران شناخته می‌شد. دکتر مجتهدی با تدریس در دانشگاه تهران به مدت بیش از ۴۰ سال و نگارش اثرهای مهمی در زمینه فلسفه، ارزشمندی‌های بیشماری را به فرهنگ و علم ایران افزود.

استاد مجتهدی از پیش از انقلاب اسلامی به گروه فلسفه دانشگاه تهران پیوست و در زمینه تدریس و ترویج فلسفه فعالیت‌های فراوانی داشت.

او به عنوان چهره ماندگار فلسفه در همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۰ و پیشکسوت علوم انسانی ایران در چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی انتخاب شد.

ایشان لوح تقدیر یونسکو و مدال طلای جهانی ابن‌سینا را نیز به افتخار خود دریافت کردند.

تحصیلات دکتر مجتهدی در حوزه فلسفه غرب بوده و تا حدودی که مطلع شده‌ام، دیپلم‌اش را در سوئیس گرفته و سپس به فرانسه رفته و در دانشگاه سوربن فلسفه مطالعه کرده است.

وی علاوه بر تدریس در دانشگاه، از آثار مهمی در زمینه فلسفه نظیر "فلسفه نقادی کانت"، "فلسفه در قرون وسطی"، "فلسفه تاریخ"، "دکارت و فلسفه او"، "پدیدارشناسی روح برحسب نظر هگل" و "دونس اسکوتوس و کانت به روایت هایدگر" خلق کرده‌اند.

دکتر مجتهدی در زمینه تحقیقات فلسفی، به تحلیل و مقایسه بین فلسفه غرب، شرق و ایران نیز پرداخته و پایان‌نامه‌های دکترای ایشان تحت عناوین "تِزی تطبیقی میان فلسفه غرب، شرق و ایران" و "کانت و تِز" بوده است.

او بر اساس خاطرات خود نیز از دوران دانشجویی با موریس مرلو-پونتی و هانری کربن دوستی نزدیک داشته و تاثیرگذاری آن‌ها در مسیر تحقیقاتی‌اش را تأکید می‌کرده‌اند.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار