15:57 , 1402/8/8
کد خبر: 000035514
بازدید: 1345
چرا بعد از ابتلا به کرونا سرگیجه می‌گیریم؟

اختلالات ناشی از کووید-۱۹، شامل عوارض التهابی، مشکلات عصبی و بدتر شدن وضعیت پزشکی، ممکن است منجر به سرگیجه شوند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، تاکنون، محققان علوم پزشکی در حال تلاش برای تعیین تعداد دقیق افرادی هستند که با ابتلا به کووید-۱۹ سرگیجه تجربه می‌کنند. این مسئله به علل مختلفی بستگی دارد، از جمله شدت عفونت و واکسیناسیون. با این حال، تحقیقات محدود انجام شده نشان می‌دهد که سرگیجه یکی از علائم عصبی کووید-۱۹ است.

سرگیجه ممکن است با احساس سبکی سر یا بی‌حالی همراه باشد و گاهاً با دوران یا چرخش در سر همراه باشد، به طوری که احساس می‌شود مکانی که قرار دارید به دور سر شما می‌چرخد. این علائم می‌توانند تأثیراتی روی تعادل شما داشته باشند.

سرگیجه در بیماری کووید-۱۹ با علائم دیگری مانند تاری دید، حالت تهوع، استفراغ، تعریق، و چرخش سر نیز مرتبط است.

سرگیجه به علت تاثیر ویروس بر بافت عصبی ایجاد می‌شود و به دلیل عملکرد التهابی و شبیه به میگرن به وجود می‌آید. این علائم ممکن است در دوره‌های نقاهت و در افرادی که بیش از یک مدت طولانی به کووید مبتلا می‌شوند، حتی هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها پس از عفونت با ویروس کووید-۱۹ باقی بمانند.

یک تحقیق در سال ۲۰۲۰ که در مجله تخصصی "جاما نیورولوژی" منتشر شد، به بررسی علائم عصبی در ۲۱۴ بیمار بستری به دلیل کووید-۱۹ پرداخت. این تحقیق نشان داد که ۱۸.۸ درصد از افراد مبتلا به کووید-۱۹، سرگیجه را به عنوان یکی از علائم بیماری گزارش کردند.

نویسندگان مطالعه همچنین افزودند که علائم عصبی کووید-۱۹ در افرادی که شدت بیماری بالاتری دارند شایع‌تر هستند، به ویژه در موارد شدید کووید-۱۹.

منبع: ایسنا

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار