15:41 , 1403/2/16
کد خبر: 000047034
بازدید: 1159
پهپاد غول پیکر زیر آبی رونمایی شد

پهپاد زیر آب Manta Ray مثل یک کوسه غول پیکر در زیر آب‌های اقیانوس‌ها حرکت می‌کند و دشمنان را شکار خواهد کرد. با این شهپاد بیشتر آشنا شوید

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از ویستا، پهپاد زیر آب Manta Ray مثل یک کوسه غول پیکر در زیر آب‌های اقیانوس‌ها حرکت می‌کند و دشمنان را شکار خواهد کرد. با این شهپاد بیشتر آشنا شوید

در اوایل ماه جاری، خبر رونمایی از نمونه اولیه پهپاد زیرآبی با برد بلند شرکت نورثروپ گرومن به نام مانتا ری (Manta Ray) در اخبار نظامی منتشر شد. در آن زمان، این پهپاد به عنوان یک وسیله نقلیه زیر آب بدون سرنشین (UUV) فوق‌العاده بزرگ توصیف شد، اما تصور دقیق ابعاد آن دشوار بود. حالا با انتشار تصاویر جدید، عظمت واقعی این غول زیر آب آشکار شده است.

تصاویر جدیدی از این نمونه اولیه که توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) منتشر شده، مربوط به آزمایش‌های درون آبی آن در سواحل جنوبی کالیفرنیا در فوریه و مارس سال جاری است. تکمیل این آزمایش‌ها گام مهمی در توسعه این پهپاد محسوب می‌شود که نورثروپ گرومن برای دارپا تحت برنامه مانتا ری طراحی کرده است. هدف این برنامه، نمایش فناوری‌های حیاتی برای نسل جدید UUV با قابلیت حمل بار و دوام بسیار بالا است. به گفته دارپا، این سازمان در حال حاضر با نیروی دریایی ایالات متحده در مورد مراحل بعدی آزمایش و انتقال فناوری همکاری می‌کند.

برای درک بهتر عظمت پهپاد زیر آب Manta Ray، کافی است به تصویری که در ابتدای این مطلب مشاهده می‌کنید نگاهی بیندازید. این تصویر، پهپاد را در حال یدک شدن برای آماده سازی آزمایش درون آبی نشان می‌دهد. اما اگر این تصویر کافی نیست، به عکسی که در زیر آمده دقت کنید. در این عکس، دکتر کایل ورنر، مدیر برنامه دارپا در حالی که روی بدنه این غول زیر آب ایستاده، با یکی از اعضای تیم نورثروپ گرومن صحبت می‌کند.

پهپاد زیر آب Manta Ray

به گفته دارپا، آزمایش‌های اخیر Manta Ray، عملکرد هیدرودینامیکی در دریا از جمله عملیات غوطه‌ور با استفاده از تمام حالت‌های پیشرانه و فرماندهی شناور: شناوری، پروانه‌ها و سطوح کنترل را با موفقیت به نمایش گذاشته است.

نورثروپ گرومن به دلیل ابعاد بسیار بزرگ این پهپاد، مجبور شد برای انتقال آن از محل ساخت در مریلند به محل آزمایش در کالیفرنیا، آن را به صورت زیربخش‌هایی حمل کند. به گفته دارپا، این امر قابلیت استقرار سریع Manta Ray را در سراسر جهان تایید می‌کند، بدون اینکه فضای کاربردی اسکله در تاسیسأت نیروی دریایی را اشغال کند.

پهپاد زیر آب Manta Ray

مانتا ری بدون شک یک دستاورد چشمگیر در زمینه فناوری UUV محسوب می‌شود و پتانسیل‌های زیادی را برای کاربردهای مختلف، از جمله گشت زنی در اعماق اقیانوس، جمع آوری اطلاعات و عملیات جستجو و نجات به ارمغان می‌آورد.

انقلاب در پهپادهای زیر آب با Manta Ray

آزمایش موفقیت آمیز نمونه کامل Manta Ray، آمادگی این غول زیر آب را برای ورود به دنیای واقعی عملیات نشان می‌دهد. دکتر کایل ورنر، مدیر برنامه Manta Ray در DARPA می‌گوید:

این پهپاد پس از مونتاژ سریع در محل از بخش‌های ماژولار، حالا آماده پیشروی به سمت انجام ماموریت‌های واقعی است. ترکیب حمل و نقل مدولار بین‌قاره‌ای، مونتاژ در محل و سپس استقرار، توانایی منحصربه‌فردی را برای یک UUV فوق‌العاده بزرگ به نمایش می‌گذارد.

حمل و نقل مستقیم وسایل نقلیه به منطقه عملیاتی مورد نظر، مقدار انرژی که قرار است در طول مسیر مصرف می‌شد را حفظ می‌کند. پس از استقرار، Manta Ray با استفاده از سرشکن (Gliding) کارآمد با نیروی شناوری در آب حرکت می‌کند. این پهپاد با چندین محفظه حمل بار با اندازه‌ها و انواع مختلف طراحی شده است تا امکان انجام مجموعه وسیعی از مأموریت‌های دریایی را فراهم کند.

پهپاد زیر آب Manta Ray

نمونه اولیه پهپاد زیر آب Manta Ray

این نمونه اولیه که نورثروپ آن را «سرشکن فوق بزرگ» می‌نامد، از حرکت نرم و باوقار «سفره ماهی» الهام گرفته است. این UUV بدنه‌ای بالابرنده دارد که شبیه به سرشکن‌های دریایی عمل می‌کند. تصاویر قبلی منتشر شده توسط شرکت نشان می‌دهد که این شهپاد همچنین توسط دو پروانه کوچک‌تر به جلو رانده می‌شود.

به طور خلاصه، همانطور که نورثروپ گرومن می‌گوید، Manta Ray برای انجام «ماموریت‌های طولانی‌مدت و دوربرد در محیط‌های اقیانوسی که انسان‌ها نمی‌توانند به آنجا بروند» طراحی شده است. بخش کلیدی عملکرد آن به فناوری‌های صرفه‌جویی در انرژی (که به آن اجازه می‌دهد در حالت کم‌مصرف در کف دریا بخوابد) و فناوری‌های تولید انرژی مربوط می‌شود که نورثروپ روی آن با Seatrec، یک شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر همکاری کرده است.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید