15:37 , 1402/8/2
کد خبر: 000035254
بازدید: 1209
وضعیت صنعت فرآورده های گوشتی در کشور

به قلم دکتر مهدی کریمی تفرشی

زنجیره تولید فرآورده‌های گوشتی با توسعه واحدهای تحقیق و توسعه در شرکتها در سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است. هرچند این صنعت هنوز متاثر از توان مالی مصرف‌کنندگان است که باید با بهره‌گیری از سازوکارهای حمایتی تولید این محصول با قیمت کمتر را در کشور میسر کرد.

قدمت صنعت تولید سوسیس و کالباس در کشور به حدود 100 سال می‌رسد. در حدود آبان ۱۳۰۴ و بعد از جنگ جهانی اول تولید فرآورده‌های گوشتی در ایران آغاز شد. این صنعت از ماورای قفقاز (روسیه) به کشور ما آورده شد. نخستین کارگاه تولید فرآورده‌های سوسیس و کالباس در استان گیلان و بندرانزلی تاسیس شد. در سال ۱۳۱۲ نخستین کارخانه فرآورده‌های گوشتی در تهران آغاز به کار کرد

با توجه به تغییر نحوه زندگی و اشتغال، الگوی مصرف غذا در جهان تغییر کرده و تمایل به مصرف غذاهای آماده و فست‌فودها بیشتر شده است. سوسیس و کالباس به‌عنوان قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین غذای آماده جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی مصرف‌کنندگان جهان دارد.

صنعت فرآورده‌های گوشتی درحال‌حاضر در بر گیرنده فرآورده‌های متنوعی همچون انواع ناگت‌ها، همبرگرها و کوردن‌بلو و غیره می باشد و مانند گذشته تنها شامل فرآورده‌های سنتی مانند سوسیس و کالباس نمی‌شوند.

 در کشور ما صنایع تولید فراورده‌های گوشتی به‌ویژه در چندسال اخیر یکی از مهم‌ترین شاخه‌های صنعت غذا به شمار می‌رود و چنانچه در تولید این فراورده‌های غذایی دقت کافی و لازم به عمل آید و سیستم‌های نظارتی و کنترل به‌خوبی کار کند، می‌تواند نقش مهمی در تغذیه و سبد غذایی مصرف‌کنندگان داشته باشد. توسعه شهرنشینی باعث شده روند رو به رشد این قبیل محصولات ادامه یابد، به‌طوری که هر‌ساله شاهد افزایش تولید و مصرف آن در کشور هستیم. البته میزان مصرف آن در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها تفاوت فاحشی دارد که در این زمینه می‌توان به مسائل تحمیل‌شده به این صنعت اشاره کرد.

توصیه می شود مصرف کنندگان حتما در هنگام خرید فراورده های گوشتی  نوع گوشت مورد استفاده ، درصد گوشت به کار رفته، مواد تشکیل‌دهنده فرآورده، نام و نشانی واحد تولیدی، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، تاریخ تولید و انقضا، وزن خالص هر بسته، شرایط و سرمای لازم برای نگهداری و دستور پخت و مصرف درج را به دقت مورد بررسی قرار دهند.

بیشتر بخوانید: 

حمایت از تولید داخلی با اشتغال پایدار

 کارآفرینی مولفه رسیدن به خودکفایی

نقش بنگاه‌های توسعه گر در شرایط بحران اقتصادی

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار