16:05 , 1401/9/20
کد خبر: 000017094
بازدید: 1351

رئیس سابق دیوان عدالت پاسخ داد

همیشه حکم محارب اعدام نیست/ چه زمانی حکم محارب اعدام است؟

رئیس سابق دیوان عالی و دادستان سابق کل کشور اخیرا در گفتگویی به ارائه توضیحاتی درباره حکم محاربه پرداخته و اظهار کرد: تمام افرادی که برای آنها حکم محارب داده می شود حکم اعدام نمی گیرند.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایونا، آیت الله مرتضی مقتدایی رئیس سابق حوزه‌های علمیه کل کشور در تعریف محاربه گفت: محاربه از حرب می آید و حرب هم به معنای جنگ است،بر این اساس محاربه یعنی جنگیدن و وقتی به فردی محارب گفته می شود لازم است در او آثاری از آمادگی برای جنگ دیده شود.

ایلنا همچنین به نقل از وی نوشت: زمانی که فردی سلاح گرم یا سرد در دست داشته باشد و هدفش هم این باشد که به گروهی حمله کند، حال چه آنها را واقعا بکشد یا اینکه تنها تهدید کند، صرف همراه داشتن سلاح و حمله به افراد برای او حکم محارب در نظر گرفته می شود اما اگر زمانی باشد که میان دو فرد درگیری صورت گیرد دیگر به آن محاربه گفاه نمی شود و به فرد اصطلاح محارب اطلاق نمی شود.

رئیس سابق دیوان عالی افزود: تمام افرادی که محارب هستند به اعدام محکوم نمی شوند. اگر فردی که محارب است کسی را کشته باشد حکم او اعدام خواهد بود اما در شرایطی که تنها افراد را تهدید کرده و ترسانده باشد حتی اگر حکم محارب هم به او تعلق بگیرد برای او حکم اعدام صادر نمی شود.


دادستان سابق کل کشور اظهار کرد: اگر فردی محارب باشد تا زمانی که دست به قتل و کشتن کسی نزده باشد حکم اعدام بر او ابلاغ نمی شود یعنی اگر زمانی فردی محارب باشد اما کسی را نکشته باشد حکم او اعدام نخواهد بود.

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید