09:18 , 1401/4/4
کد خبر: 000012753
بازدید: 1298
همه چیز درباره زگیل تناسلی

زگیل تناسلی عارضه ای است که ممکن است بین 30 تا 50 درصد افرادی که رابطه جنسی را تجربه می‌کنند، ظاهر شود. این عارضه بخصوص در زنان ممکن است منجر به سرطان شود بر همین اساس لازم است مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از ابتلاء به آن صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، "زگیل تناسلی" از بیماری‌های شایع جنسی است که مردان و زنان را درگیر کرده و معضلات متعددی به همراه دارد. راه انتقال این بیماری ارتباط جنسی است و افرادی که روابط جنسی متعدد دارند بیش از سایرین در معرض HPV قرار می گیرند.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده‌ای نرم و برجسته است که بر روی ناحیه تناسلی ظاهر می‌شود و ممکن است درد و خارش و ناراحتی به همراه داشته باشد.

اگرچه در برخی موارد این احتمال وجود دارد که افراد بخصوص زنان مبتلا به این بیماری به انواع سرطان های دستگاه تناسلی مبتلا شوند اما همه ویروس های پاپیلوما الزاما خطرناک نیستند.

با توجه به تاثیر این بیماری در ابتلا به سرطان رحم پزشکان تاکید دارند حتما افرادی که دارای رابطه جنسی هستند به طور چند وقت یک بار چکاب‌های مربوطه را انجام دهند.

ویروس‌های ‌پاپیلومای انسانی(HPV: human Papilloma Virus) عامل اصلی ایجاد این بیماری هستند که علاوه بر نواحی تناسلی ممکن است قسمت های ذیل را نیز درگیر کرده و در آنها ظاهر شوند:

-دهان

- حنجره

-گلو 

- کشاله ران 

این بیماری اغلب در سنین جوانی شیوع  بیشتری داشته و ممکن است 30 تا 50 درصد افرادی که فعالیت جنسی دارند را درگیر کند.

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث ابتلای دختران مجرد به زگیل تناسلی می شود؟

راه های انتقال زگیل تناسلی

این بیماری هم مانند اغلب بیماری‌های ویروسی واگیردار بوده و شیوع انتقال آن اغلب از طریق ارتباط جنسی است و  معمولا به واسطه روابط جنسی، واژن و مقعد یا از طریق دهانی انتقال می‌یابد. البته گاه برای انتقال این زائده‌ها حتی نیاز به رابطه جنسی هم نیست زیرا گفته می‌شود حدود 100 گونه از زگیل تناسلی شناخته شده که از این میان حدود 40 درصد آنها ممکن است از راه تماس جنسی منتقل شود و در مابقی موارد حتی ممکن است تماس پوستی نیز این ویروس را منتقل کند.

همچنین موارد دیگری مانند رفتن به اماکن عمومی مانند استخر یا اپیلاسیون ممکن است عامل ارتباط دستگاه تناسلی با ویروس باشد. 

علائم زگیل تناسلی

ممکن است عده‌ای راه تشخیص این بیماری را مشاهده زائده پوستی در نظر گیرند اما همیشه این زگیل‌ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند و گاه ممکن است بعد از چندین هفته یا حتی ماه ظاهر شده یا بسیار کوچک و همرنگ پوست و بسیار کمرنگ باشند.

انواع زگیل تناسلی

همان طور که اشاره شد حدود 100 نوع زگیل شناخته شده وجود دارد اما بطور کلی می توان گفت این زائده ها به دو نوع کم ریسک و های ریسک تقسیم می شوند که نوع پرخطر آنها ممکن است ظرف مدت 10 تا 15 سال منجر به سرطان دهانه رحم شود.

بیشتر بخوانید: زگیل مقعدی در زنان

راه های پیشگیری از  زگیل تناسلی

استفاده از محصولات بهداشت جنسی مانند کاندوم ها می تواند تا حدود 90 درصد احتمال انتقال این بیماری را کاهش دهد اما با توجه به اینکه حتی با استفاده از این محصولات هم ممکن است در قسمت هایی از پوست حفاظی وجود نداشته باشد، همچنان نمیتوان این وسایل را راهکار قطعی پیشگیری از انتقال این ویروس دانست.

اجتناب از داشتن شرکای جنسی متعدد، پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی و استفاده از واکسن های مربوطه از جمله راه های پیشگیری از این بیماری هستند. هرچند که گفته می‌شود واکسیناسیون هم تنها در برابر هشت نوع از این زگیل‌ها ایمنی ایجاد می‌کند.

راه دیگر برای خانم‌ها استفاده از تست‌های پاپ اسمیر است که امکان تشخیص سریع این بیماری را میسر می‌کند. البته در مورد آقایان تستی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد.

چه کسانی باید واکسن HPV بزنند؟

واکسن‌های ایرانی و خارجی زگیل تناسلی اکنون در کشور قابل استفاده است و بهترین سن استفاده از این واکسن‌ها بین 10 تا 26 سالگی عنوان شده است.در واقع بهتر است این واکسن پیش از آغاز فعالیت‌های جنسی فرد تزریق شود که تاثیر بیشتری داشته باشد. در صورت واکسیناسیون در سن 10 تا 15 سالگی دو دز واکسن به فاصله شش ماه کفایت می کند اما اگر بعد از این سن واکسیناسیون انجام شود  نیاز به تزریق سه دز خواهد بود. 

تصور غلط آن است که تنها زنان باید این واکسن را تزریق کنند درحالیکه انجام واکسیناسیون روی آقایان نه تنها احتمال انتقال بیماری را از بین می‌برد، بلکه در موارد نادر این احتمال وجود دارد که زگیل تناسلی در مردان نیز سرطان‌هایی مانند سرطان بیضه، آلت تناسلی، دهان، قعد و مجاری گوارشی را ایجاد کند که با استفاده از واکسن خطر ابتلا به این بیماری‌ها کاهش خواهد یافت.

 

 

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار