06:49 , 1401/7/2
کد خبر: 000015459
بازدید: 1610
همه چیز درباره تب شدید/ علائم+ تشخیص+ درمان سریع

تب بالا نامی است که به افزایش موقت دمای بدن یک فرد، معمولاً به دلیل یک بیماری داده می شود. تب به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه یکی از علائم سایر شرایط پزشکی است. تب بالا نشانه آن است که تقریباً در هر موردی روند غیرعادی در بدن فرد ادامه دارد.

تب بالا چیست؟ چگونه درمان می شود؟ داروی مناسب برای تب بالا

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، در بزرگسالان، تب بالا می تواند آزاردهنده باشد، اما به طور کلی دلیلی برای نگرانی در نظر گرفته نمی شود، مگر اینکه به 39.4 درجه سانتیگراد یا بالاتر برسد. اما برای نوزادان و کودکان نوپا، حتی تب کمی بالا می تواند نشانه ای از وجود یک عفونت جدی باشد.

تب بالا معمولاً در عرض چند روز خود به خود از بین می رود. در حالی که می توان از داروهای بدون نسخه برای کاهش تب استفاده کرد، اما در برخی موارد بهتر است که تب بدون درمان دوره طبیعی خود را کامل کند زیرا تب نقش مهمی در کمک به بدن فرد در مبارزه با انواع عفونت ها دارد.

چگونه از تب بالا جلوگیری کنیم؟

اقدامات ضد بیماری های عفونی نیز می تواند به جلوگیری از تب بالا کمک کند. اول از همه، شستن مکرر دست ها ضروری است. به کودکان باید آموزش داد که دست های خود را بشویید، به ویژه قبل از غذا خوردن، پس از استفاده از توالت، پس از قرار گرفتن در میان جمعیت یا نزدیکی افراد بیمار، پس از نوازش حیوانات، پس از استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا پس از مسافرت های طولانی.

دست ها باید کاملا شسته شوند، جلو و پشت هر دو دست باید با صابون پوشانده شود، حداقل 20 ثانیه صابون زده شود و کاملاً زیر آب جاری شسته شود. باید به کودکان نشان داده شود که چگونه دست های خود را به این روش کاملا بشویند. وقتی آب و صابون در دسترس نیست، افراد باید ضدعفونی کننده دست همراه خود داشته باشند. افراد باید از به اشتراک گذاشتن وسایل آشپزخانه مانند فنجان، چاقو، چنگال، بطری آب و بشقاب با دیگران خودداری کنند و فرزندان خود را در این راستا آموزش دهند.

همه چیز درباره تب شدید/ علائم+ تشخیص+ درمان سریع

علائم تب بالا چیست؟

علامت تب بالا بالا رفتن دمای بدن از حد طبیعی است. در شرایط عادی، متوسط ​​دمای بدن انسان حدود 37 درجه سانتیگراد است و ممکن است کمی بالاتر یا کمتر از این مقدار باشد.

تعدادی از علائم و نشانه های اضافی نیز ممکن است رخ دهد، بسته به اینکه در واقع چه چیزی باعث تب بالا فرد می شود. سایر علائم تب بالا عبارتند از سردرد، کم آبی بدن، تشنگی، ضعف عمومی، از دست دادن اشتها، دردهای عضلانی، تحریک پذیری، تعریق و لرز.

حملات تب بالا را می توان در نوزادان و کودکان بین 6 ماه تا 5 سال مشاهده کرد. حدود یک سوم کودکانی که تشنج همراه با تب بالا دارند، احتمالاً در عرض 12 ماه پس از تشنج دچار تشنج دیگری خواهند شد.

تب چگونه اندازه گیری می شود؟

از ابزاری به نام دماسنج برای اندازه گیری دمای بدن افراد و تشخیص وجود تب بالا استفاده می شود. دماسنج ها را می توان در انواع مختلفی مانند شریان دهانی، رکتوم، رکتوم، گوش و پیشانی، گیجگاهی یافت.

همه چیز درباره تب شدید/ علائم+ تشخیص+ درمان سریع

عوارضی که ممکن است در اثر تب بالا ایجاد شود چیست؟

وجود تب بالا دلیلی برای نگرانی یا دلیلی برای مشورت با پزشک نیست. با این حال، برخی شرایط و عوارض وجود دارد که ممکن است فرد را ملزم کند تا برای نوزاد، کودک یا خودش به دنبال مشاوره پزشکی باشد.

تب بالا بدون دلیل، که عمدتاً در نوزادان یا کودکان دیده می شود، ممکن است نشان دهنده مشکلات جدی تری نسبت به بزرگسالان باشد.

اگر کودک کمتر از 3 ماه سن دارد و دمای مقعدی آن 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر است. بین 3 تا 6 ماه و دارای درجه حرارت مقعدی تا 38.9 درجه سانتیگراد به علاوه به طور غیرعادی بی قرار، بی حال یا ناراحت کننده به نظر می رسد یا تب بیش از 38.9 درجه سانتیگراد دارد. اگر او بین 6 تا 24 ماه است و دمای مقعدی بالاتر از 38.9 درجه سانتیگراد دارد که بیش از یک روز طول می کشد اما علائم دیگری نشان نمی دهد، باید در اسرع وقت با پزشک اطفال مشورت شود.

در بزرگسالان، اگر درجه حرارت 39.4 درجه سانتیگراد یا بیشتر باشد، لازم است با پزشک مشورت شود. علاوه بر مقادیر تب بالاتر کمتر از این، درد همراه با سفتی گردن زمانی که فرد سر خود را به جلو خم می کند، درد شکمی یا کلی در هنگام ادرار کردن، استفراغ مداوم، تشنج، تشنج، مشکل در تنفس، درد قفسه سینه، حساسیت غیرمعمول یا غیرمنتظره به روشنایی همچنین بزرگسالان در صورت تجربه سردرد، به خصوص بثورات پوستی غیرمعمول که به سرعت بدتر می شود یا علائم گیجی، باید فوراً به پزشک مراجعه کنند.

همه چیز درباره تب شدید/ علائم+ تشخیص+ درمان سریع

تب بالا چگونه تشخیص داده می شود؟

در فرآیند ارزیابی تب، پزشکان ابتدا سوالاتی در مورد علائم و سابقه پزشکی فرد می پرسند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهند. بر اساس سوابق پزشکی و نتایج معاینه فیزیکی فرد، معاینات عمیق تر مانند آزمایش خون یا عکس برداری با اشعه ایکس قفسه سینه ممکن است در صورت لزوم مناسب باشد. از آنجایی که تب بالا می تواند نشانه ای از بیماری بسیار جدی در نوزادان خردسال، به ویژه کودکان زیر 28 روز باشد، ممکن است نوزاد برای آزمایش و درمان در بیمارستان بستری شود.

تب بالا چگونه می گذرد؟

در موارد تب بالا که مقادیر خیلی زیادی ندارند، پزشک ممکن است درمانی برای کاهش دمای بدن توصیه نکند. چنین تب های خفیفی می توانند در کاهش تعداد میکروب هایی که باعث بیماری فرد می شوند مفید باشند. در هر صورت، تب بالا که بیش از 3 روز طول می کشد در بزرگسالان ممکن است نشان دهنده وضعیتی باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد.

تب بالا چگونه درمان می شود؟

در موارد تب بسیار بالا یا تب پایین که باعث ناراحتی شدید می شود، پزشک ممکن است داروهای ضد تب بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن را توصیه کند. هنگام استفاده از این داروها، رعایت دستورالعمل های نوشته شده در راهنمای مصرف دارو یا توصیه های پزشک بسیار مهم است. به ویژه، لازم است از مصرف بیش از حد خودداری شود. استفاده از داروهای تب بالا در دوزهای بالا یا برای مدت طولانی می تواند باعث آسیب کبدی یا کلیوی در فرد شود، در حالی که مصرف بیش از حد ممکن است کشنده باشد.

اگر در هنگام استفاده از داروها در کودکان، تب کودک پس از دوز توصیه شده همچنان بالا باشد، دیگر نباید دارو داده شود، در عوض باید فوراً با پزشک مشورت شود.

همه چیز درباره تب شدید/ علائم+ تشخیص+ درمان سریع

تغییرات سبک زندگی و مراقبت در منزل در طول تب بالا

افراد می توانند چند قدم بردارند تا خود یا فرزندانشان در طول تب بالا راحت تر شوند. اول از همه مهم است که مایعات زیاد بنوشید. تب بالا می تواند باعث از دست دادن مایعات و کم آبی بدن شود، بنابراین نوشیدن آب، آب میوه یا آبگوشت توصیه می شود. اینها به جبران ویتامین ها و مواد معدنی که بدن از دست داده اند کمک می کند.

برای کودکان زیر 1 سال، ممکن است استفاده از محلول آبرسانی خوراکی مفید باشد. این محلول های آبرسانی خوراکی حاوی نسبت های مناسبی از آب و نمک برای جبران مایعات و الکترولیت های از دست رفته بدن هستند.

برای بهبود، فرد نیاز به استراحت دارد. فعالیت های غیر ضروری می تواند دمای بدن را افزایش دهد. به همین ترتیب، فرد باید خود را خونسرد نگه دارد. پوشیدن لباس های سبک، خنک نگه داشتن دمای اتاق و خوابیدن تنها با یک ملحفه نازک یا یک پتوی سبک می تواند کمک کننده باشد.

نظر شما






نظرات