15:22 , 1402/2/13
کد خبر: 000024160
بازدید: 1298
مسیر رشد اقتصاد ایران

به قلم دکتر مهدی کریمی تفرشی

 اقتصاد ایران بشدت به نفت و صادرات نفتی و جذب سرمایه گذاری خارجی و نیز واردات و صادرات وابسته است.

تلاش آمریکا پس از خروج از برجام برای فلج کردن اقتصاد ایران اعمال تحریم های نفتی بویژه با کشورهای اصلی طرف قرارداد ایران مانند ژاپن، کره جنوبی و چین و جایگزینی نفت عربستان با نفت ایران بوده است.  ولی با اعمال سیاست های وزارت امور خارجه ایران و انجام مذاکرات موفق نفتی تاکنون در این زمینه به موفقیت موردنظر دست نیافته است.

 اما نکته حائز اهمیت اینست که وابستگی اقتصاد ایران به نفت می تواند باعث تکان های اقتصادی شدید و منفی شدن رشد اقتصاد ایران در سالهای آینده شود که باید با نگاه کارشناسانه و موشکافانه و جدی مسئولین و اقتصاددانان و دولت درباره این امر مهم بازنگری داشته و چاره اندیشی کنند.

 متاسفانه ۵۷ درصد صادرات کشور و ۵۳ درصد واردات ایران تنها با چهار کشور انجام می شود که این نشان دهنده عملکرد ضعیف دولت، مسئولین امر و تجار و سرمایه گذاران کشور در حوزه ارتباط موفق اقتصادی و تجاری با دیگر کشورهای جهان و عدم شناخت درست از بازارهای جهانی است.

 هر چند آمریکا و هم پیمانانش مسیر منزوی کردن ایران را در پیش گرفته اند اما نمیتوان تمام نواقص اقتصادی کشور را به گردن تحریم ها انداخت و بخش مهمی از مشکلات اقتصادی را باید در درون نظام مدیریتی کشور جستجو کرد و به دنبال تحول جدی در این راستا بود.

 برای مقابله با منفی شدن رشد اقتصادی در کشور و در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باید شرایط و زیرساختهای لازم برای حضور موفق در بازارهای جهانی و رونق صادرات و اقتصاد غیر نفتی و خروج از اقتصاد واردات محور فراهم گردد.

کشور ما در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در مسیر خودکفایی قرار دارد و پتانسیل لازم برای تولید بسیاری از محصولات در داخل کشور وجود دارد.  بنابراین واردات بی رویه این محصولات منجر به خروج بخش مهمی از ارز از کشور و ضربه به اقتصاد خواهد شد.

بعلاوه تولیدکنندگان باید با تلاش متمرکز بر ارتقای کیفیت و بسته بندی محصولات خود منطبق با استانداردها و تکنولوژی های روز دنیا و شناخت درست از ذائقه و تقاضای بازارهای جهانی، توان رقابتی خود را در بازارهای دیگر کشورها افزایش داده و در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی حضور محصولات با کیفیت ایرانی را در اقصی نقاط جهان گسترش دهند.

میزان اثربخشی تحریم ها علیه ایران به میزان وابستگی اقتصاد کشور به معاملات دلاری بستگی دارد.

با حرکت تدریجی قدرت های نوظهوری مانند چین و روسیه و هند در راستای حذف دلار از مبادلات تجاری بویژه معاملات نفتی اکنون فرصت بسیار مناسبی برای ایران فراهم شده تا دلار را از مبادلات تجاری حذف و تجارت با این کشورها را گسترش دهد.

به طور کلی رشد اقتصادی کشور به یک عزم ملی و تلاش جهادی در تمامی عرصه ها و در تمام ارکان پیکره اقتصاد نیاز دارد و بی شک ثبات و امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاران عاملی بسیار مهم و کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی کشور است.

 

نظر شما






نظرات