10:36 , 1402/12/27
کد خبر: 000043537
بازدید: 1168
مدیریت منابع مالی استراتژی کارآفرینان موفق

به قلم دکتر مهدی کریمی تفرشی

آیا می دانید پول شما هر ماه در کجا هزینه می شود؟ آیا شما با کمتر از درآمدی که دارید زندگی می کنید؟

اگر پاسخ این سوالات منفی باشد، شما با مشکلات زیادی در مدیریت بودجه کسب و کار خود مواجه خواهید بود.

شاید شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که در اواسط ماه درآمد ماهیانه یا بودجه تان را به پایان رسانده اید اما هنوز نمی دانید چطور؟ در این مرحله مهم ترین مسئله ای که وجود دارد یادداشت کردن مخارجی است که درآمدتان را به آنها اختصاص می دهید.

یکی از مهم ترین بخش های مدیریت مالی این است که از درآمد و یا سرمایه خود به بهترین نحو و همچنین عاقلانه ترین شکل ممکن استفاده کنید. به عبارت دیگر باید برای تمامی زمینه های زندگی خود برنامه ریزی مالی داشته باشید

حتی اگر کسب و کار شما ثروت آفرینی زیادی داشته باشد اگر نحوه مدیریت آن را ندانید، تمام این ثروت هدر خواهد رفت.

افراد موفق استراتژی مناسبی برای رسیدن به امنیت مالی دارند و هر ماه 10 درصد از درآمد خود را به پس انداز اختصاص می دهند.

همیشه باید توجه داشته باشید که درآمد کسب و کار باید از بدهی‌ها و هزینه‌های آن بیشتر باشد. برای پرداخت بدهی‌ها، ابتدا باید اولویت‌ها را در نظر بگیرید.

پس سواد مالی خود را افزایش دهید. ذهنیت فردی که از هوش مالی برخوردار نیست بر این باور شکل گرفته که باید با زیاد کار کردن به درآمد بیشتری دست پیدا کند. اما افراد موفق، هنر یا مهارت مدیریت منابع مالی دارند و می توانند در زمان کمتر به درآمد بیشتر دست پیدا کنند. ثروت خود را سرمایه گذاری می کنند، با سود ایجاد شده از یک سرمایه گذاری درست، باز هم سرمایه گذاری می کنند و یا به عبارت دیگر درآمد انفعالی ایجاد می کنند.

سواد مالی به شما کمک می کند تا هوشمندانه درآمدزایی کنید، هوشمندانه درآمد خود را خرج کنید و هوشمندانه سرمایه گذاری کنید.

به یاد داشته باشید تنها افرادی می توانند به امنیت مالی دست یابند که ذهنیت ایجاد کار هوشمندانه دارند.

باید تعیین کنید که چگونه این هزینه ها را تامین می کنید.  از خود بپرسید چقدر درآمد نیاز دارم تا بتوانم تمام هزینه هایم را تامین کنم؟ کدام محصولات یا خدمات سود می رسانند و کدام یک با زیان فروخته می شوند؟

مطمئن شوید بازار هدف خود را به‌درستی شناخته‌اید. شما باید بدانید خریداران شما چه کسانی هستند؟ و محصولات و خدمات شما کدام نیازهای آن‌ها را برطرف خواهد کرد؟

عدم تشخیص بازار هدف مناسب باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمد می شود.

میزان سرمایه اولیه مورد نیاز خود را بیشتر از حد ارزیابی کنید، زیرا ممکن است مدتی طول بکشد تا کسب و کار شما به درآمد پایداری برسد.

کارآفرینان موفق بر سودآوری فعالیت های خود تمرکز دارند و از ریسک هایی که ممکن است منجر به ضرر مالی گردد دوری می کنند.

اکثر کارآفرینان فکر می‌کنند برای افزایش سود، فقط باید فروش خود را بیشتر کنند که در کوتاه مدت کار سختی است. در حالیکه سودآوری کسب و کار موفق به جستجوی روش های افزایش درآمد، افزایش فروش و کاهش هزینه ها است.

پس قبل از شروع هر کسب و کاری، خوب ابعاد مالی آن را بسنجید و اطمینان حاصل کنید که درآمد حاصله هزینه هایی را که می کنید پوشش خواهد داد و از سودآوری آن مطمئن شوید.

باید مشخص کنید هم اکنون چه مقدار سرمایه نیاز دارید و در پنج سال آینده چه مقدار دیگر لازم خواهید داشت.

نکته مهم نحوه برنامه ریزی شما برای پرداخت پول به بستانکاران (در صورت وجود بدهی مالی) و یا تولید سود برای سرمایه گذاران است.

همیشه به یاد داشته باشید که برنامه مالی برای کسب و کار همگام با فضای رقابتی آن کسب و کار تغییر می کند و نیاز است در بازه های زمانی مختلف مجدداً بررسی کنید و در صورت لزوم تغییراتی را برای آن در نظر بگیرید.

صاحب یک کسب و کار باید میزان فروش ماه، فصل و سال خود را تخمین بزند. برنامه مالی باید تمام هزینه های عمومی و مالی کسب و کار مانند هزینه اجاره ملک، آب و برق، حقوق و دستمزد کارکنان را پوشش دهد.

 

نظر شما






نظرات