13:14 , 1402/10/9
کد خبر: 000038761
بازدید: 12751
قرص آلفن ایکس ال 100 برای چی خوبه

اطلاعات دارویی قرص آهسته رهش آلفن ایکس ال 100 میلی گرم را در ادامه مطلب بخوانید.

آلفن ایکس ال (Diclofenac Sodium):

آلفن ایکس ال، نام تجاری داروی دیکلوفناک سدیم است، که جزء داروهای ضدالتهاب و ضددرد معروف به NSAIDs (ضدالتهاب غیراستروئیدی) محسوب می‌شود. این دارو تحت نام تجاری آلفن ایکس ال در شرکت داروسازی البرز دارو تولید می‌شود. فرمولاسیون آهسته رهش (sustained release) این دارو باعث افزایش مدت اثرگذاری آن در بدن می‌شود.

کاربرد: آلفن ایکس ال جهت تسکین دردهایی نظیر التهاب مفاصل، کشش تاندون و عضلات، نقرس، میگرن، درد دندانی و دردهای پس از عمل جراحی توصیه می‌شود.

مکانیسم عمل: این دارو با مهار آنزیم سیکلوکسیژناز، که در تولید پروستاگلاندین‌ها (عوامل ایجاد کننده التهاب در اعضای آسیب دیده) نقش دارد، مانع از افزایش التهاب و درد می‌شود. با کاهش سطح ناقل‌های درد و التهاب در بدن، آلفن ایکس ال به کنترل درد و التهاب می‌پردازد.

تفاوت با دیگر برندهای دیکلوفناک: دیکلوفناک به دو صورت دیکلوفناک سدیم و دیکلوفناک پتاسیم تولید می‌شود. آلفن ایکس ال که از نوع سدیم دار است، به صورت آهسته رهش ساخته می‌شود که باعث می‌شود مدت زمان تأثیرگذاری آن در بدن طولانی‌تر باقی بماند. این خاصیت آن را برای کنترل دردها و التهابات مزمن مناسب می‌سازد.

هشدارها و موارد مصرف خاص:

  • قبل از مصرف آلفن ایکس ال، باید به پزشک یا داروساز خود اطلاع داده شود، به ویژه اگر سابقه ناراحتی‌های قلبی یا عروقی داشته باشید.
  • در صورت سابقه آسم یا حساسیت به داروهای ضدالتهاب و درد، حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورت داشتن سابقه زخم گوارشی یا بیماری التهابی گوارشی، حتما با پزشک مشورت کنید.
  • در حالت بارداری، شیردهی، فشار خون بالا، اختلال در انعقاد خون، ابتلا به لوپوس، نارسایی کبدی یا کلیوی، به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی: عوارض گوارشی مانند سوهاضمه، سوزش معده، تهوع و اسهال از جمله عوارض شایع هستند. در صورت بروز علائم ناخوشایند، باید به پزشک مراجعه شود.

این موارد تنها به‌عنوان اطلاعات کلی ارائه شده‌اند و مصرف دقیق و موارد مرتبط با دارو باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید