09:50 , 1402/10/21
کد خبر: 000039419
بازدید: 1191
قدیمی ترین کتابی که خطبه حضرت زهرا را نوشته

دبير اجرايي ستاد ثبت معنوي خطبه شريفه حضرت زهرا (س) از شناسايي دو نسخه از قديمي‌ترين نسخه‌هاي خطي اين خطبه در کتابخانه آستان قدس رضوي مربوط به 884 و 1007 هجري قمري خبر داد.

به گزارش خبرنگار ادبیات ایونا به نقل از ایبنا، کاظم کیاپاشا اعلام کرد: پس از ملاقات رئیس سازمان میراث فرهنگی با علما، مراجع و آیات عظام قم درباره ثبت معنوی خطبه شریفه حضرت زهرا (س)، یک ستاد اجرایی تشکیل شده و فرایند آغاز به کار گرفته است.

وی افزود: در اسفند ماه سال گذشته، این موضوع از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک پیشنهاد به علما و مراجع آیات عظام وحید خراسانی، جوادی آملی، نوری همدانی، مقتدایی، مدیر حوزه علمیه قم و مسعودی خمینی ارائه شد و با استقبال آیات عظام به اجرا درآمد.

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی در امور ایثارگران و امور فرهنگی اظهار کرد: همچنین در جلسات بعد از این ملاقات، مقدمه علمی خطبه از آیت‌الله جعفری سبحانی به دست آمده و دو نسخه از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی خطبه از کتابخانه آستان قدس رضوی (مربوط به 884 و 1007 هجری قمری) شناسایی و دریافت شده است. این خطبه در آثار هفت تن از علماي اهل سنت نیز ذکر شده است.

کیاپاشا افزود: اطلاعات بر اساس تحقیقات نشان می‌دهد که خطبه شریفه حضرت زهرا (س) مربوط به ابوالفضل احمد بن طاهر مروزی معروف به ابن طیفور است که در طی سال‌های 204 تا 280 هجری قمری زندگی می‌کرده و بعد از وی شش تن از علما اهل سنت این خطبه را در کتب خود آورده‌اند.

او ادامه داد: تلاش‌ها برای دریافت مقدمه علمی خطبه از آیت‌الله جعفری سبحانی و شناسایی قدیمی‌ترین نسخه‌ها از خطی خطبه از کتابخانه آستان قدس رضوی در حال انجام است و قرار است حاشیه این متن در مراسم ثبت معنوی خطبه، ممهور به مهر آیات عظام شود.

دبیر اجرایی ستاد ثبت معنوی خطبه شریفه حضرت زهرا (س) با اشاره به دریافت پیام از آیات عظام و انتشار آن در مقدمه خطبه، افزود: تلاش‌ها جهت دریافت مقدمه علمی خطبه از آیت‌الله جعفری سبحانی و شناسایی قدیمی‌ترین نسخه‌ها ادامه دارد و قرار است پیش‌نویسی از این مقدمه در مراسم ثبت معنوی حاضر شود.

وی تصریح کرد: حاشیه این متن نیز به میزبانی تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) در مراسمی با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری آغاز خواهد شد.

نظر شما






نظرات