10:39 , 1402/12/9
کد خبر: 000042335
بازدید: 1204
عواملی که در تورم صنعت غذا تاثیر دارد

به قلم دکتر مهدی کریمی تفرشی

دو عامل صنعت غذا را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد. نخست افزایش شدید قیمت ارز و دوم افزایش قیمت‌های جهانی مواد اولیه کشاورزی و غذایی. امروز تورم در صنعت غذا به ۳۵ تا ۴۰ درصد و در برخی آمارها بالاتر از این ارقام رسیده است.

متاسفانه به جای اینکه نظارت صحیحی در بازار وجود داشته باشد تا با گرانی‌های غیرعادلانه مواجهه صحیحی داشته باشد برخی عوامل در تلاش هستند تا هزینه گرانی‌ها را از جیب مردم تامین کنند در حالی که بسیاری از کالاهایی که در لیست ممنوعیت واردات قرار دارند به وفور در بازار مشاهده می‌شود و نظارتی در این زمینه وجود ندارد

اگر عرضه و تقاضا برابر باشد قیمت‌ها ثبات پیدا خواهد کرد، در صورتی که این مقوله ای است که اغلب مورد غفلت قرار می گیرد.

از طرفی تولیدکننده علیرغم نوسانات نرخ ارز و قیمت های افسارگسیخته مواد اولیه و هزینه های تولید نمیتواند از کیفیت خود بکاهد و محصولات خود را با قیمتی غیر رقابتی به بازار عرضه کند. همه این عوامل منجر به کوچک تر شدن سفره های مردم و از طرفی فشار مضاعف بر تولیدکننده می شود و متعاقبا تعادل عرضه و تقاضا بهم می ریزد.

عرضه و تقاضای مواد غذایی، متغیرهای پولی و مالی از جمله حجم نقدینگی، نرخ واقعی ارز، نرخ سود بانکی، سطح دستمزدهای کشاورزی، ارزش افزوده بخش کشاورزی و حتی قیمت جهانی نفت از عوامل تاثیر گذار در شاخص بهای مواد غذایی محسوب می شوند. به کارگيري سياست هاي مناسب ارزي مي تواند در کاهش نرخ تورم به ويژه تورم قيمت مواد غذايي كه امنيت غذايي کشور را دچار بحران مي کند بسيار موثر باشد. بعلاوه با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی می توان تولید مواد غذایی را افزایش و قیمت مواد غذایی را کاهش داد.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار