16:44 , 1402/6/26
کد خبر: 000033404
بازدید: 1244
سویه «پیرولا» خطرناک است؟

اطلاعات اولیه از سه تیم تحقیقاتی مستقل نشان می‌دهد که سویه BA.2.86، که به نام پیرولای کرونا هم شناخته می‌شود،آن طور که پیشتر فرض می‌شد خطرناک نیست.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا با استناد به گزارش انتشار یافته در "سان ژورنال"، پیرولا یا BA.2.86 که یکی از جدیدترین سویه‌های امیکرون است و در تابستان امسال شناخته شد، مورد نگرانی متخصصان قرار گرفت. این سویه دارای ۳۴ جهش اضافی است که ممکن است باعث افزایش توانایی ویروس در فرار از واکسن‌ها شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که این سویه کرونا ممکن است از برخی از مصونیت‌های ناشی از ابتلای قبلی به بیماری یا از واکسیناسیون فرار کند. با این حال، واکسن‌های پیشین همچنان موثریت خود را در مقابل این سویه جدید کرونا حفظ می‌کنند.

داده‌های مطالعات نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونا که با دزهای یادآور و به‌روزرسانی شده عرضه می‌شوند و در مقابل سویه XBB کارایی داشته‌اند، همچنان می‌توانند به ایمنی موثری در برابر این سویه جدید کرونا بپردازند.

با این حال متخصصان اظهار کرده‌اند که نمی‌توان افزایش اخیر در موارد ابتلا به کووید۱۹ ناشی از این سویه در جهان یا دریافت واکسن یادآور این بیماری را نادیده گرفت.

علائم پیرولا چیست؟‌

پیرولا نوعی از امیکرون است. پنج نشانه شایع امیکرون عبارتند از:‌

  • - آبریزش بینی
  • - سردرد
  • - خستگی (ضعیف یا شدید)
  • - عطسه
  • - گلودرد

اما به گفته [نشریه] نیو ساینتیست، معمولا سه نشانه دیگر اسهال، سوزش چشم و خارش نیز گزارش شده است.

بنابر اعلام ایندیپندنت، دکتر «رنو بیندرا»، مدیر حوادث اداره امنیت سلامت انگلیس در این باره گفت: با اینکه جهش‌های ژنوم ویروسی BA.۲.۸۶ در مقایسه با سایر انواع کووید ۱۹ چشمگیر بوده است اما داده‌های فعلی برای رسیدن به نتیجه‌گیری قطعی در مورد تاثیر این تغییرات بر سرایت، شدت یا فرار آن از سیستم ایمنی بسیار محدود است.

ضرورت واکسیناسیون برای افراد آسیب‌پذیر

شکی نیست که میزانی از انتقال گسترده در جامعه، هم در انگلیس و هم در سطح جهان وجود دارد و تلاش می‌کنیم میزان کامل آن را مشخص کنیم. در این بین، مراجعه تمامی واجدان شرایط برای دریافت واکسن پاییزی ضروری است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

منبع: سان ژورنال

نظر شما






نظرات