15:21 , 1403/1/5
کد خبر: 000043874
بازدید: 1228
خواص بی نظیر خاکشیر، آنچه بسیاری نمی دانند

به قلم دکتر مهدی کریمی تفرشی

خاکشیر گیاهی است از خانواده خردل از تیره شب بویان . تخم این گیاه همان خاکشیر است که ریز و کمی دراز است و معمولا به رنگ قرمز با طعم کمی تلخ یا قرمز تیره است .

خاکشیر معمولا در تهیه نوعی شربت مورد استفاده قرار می گیرد که خاصیت رفع تشنگی دارد . همچنین می توان از آن نوعی جوشانده تهیه کرد . ضمن اینکه مصرف دارویی دارد .

مهترین ترکیب دانه خاکشیر گلوکز اینولات ها هستند . حاوی ترکیبات معدنی شامل گوگرد ، کلر ، فسفر ، آهن ، پتاسیم ، کلسیم ، سدیم و منیزیم می باشد و نیز دارای پروتئین ، صمغ ، موسیلاژ ، چربی و ترکیبات ازت دار، فلاونوئیدها و روغن اسانسی است.
خاکشیر خواص دیورتیک طبيعي دارد که به سم زدایی و پاکسازی کبد کمک کرده و براي درمان بیماري های کبد من جمله کبد چرب موثر میباشد.

خاکشیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است پس روزی 2 تا 3 لیوان از آن را بنوشید تا موهایتان دیگر شوره نزند.
خاکشیر می تواند پوست صورت را روشن کند و لک های پوستی را درمان نماید بهتر است.
هر روز صبح ناشتا قبل از صبحانه شربت خاکشیر و شیر میل کنید این نوشیدنی می تواند به درمان لاغری و افزایش وزن خود به مرور زمان کمک کند.

توصیه می شود که مقدار یک قاشق غذا خوری خاکشیر را شسته و در یک لیوان آب ولرم حل کرده و با شکر شیرین کنید. از این نوشیدنی هر روز صبح ناشتا میل کنید. استفاده از این نوشیدنی در طولانی مدت به کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر کمک به لاغری با خواص زیادی که دارد در حفظ سلامت بدن نیز موثر است.

اگر به فشارخون مبتلا هستید ، یک لیوان خاکشیر را به خوبی بکوبید و آن را به صورت پودری نرم درآورید، سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آیدو این مرهم را روی پاهایتان بمالید تا فشارخون خود را کنترل کنید.
برای درمان سنگ کلیه ، مصرف مخلوطی از خاکشیر و ترنجبین در افرادی که کلیه آن ها استعداد سنگ سازی را دارد، توصیه می کنند.
اگر خاکشیر با آب گرم مصرف شود خاصیت ملین دارد و مصرف آن با آب سرد و شکر می تواند از اسهال پیشگیری کند.
خاکشیر ضد عفونی کننده و ضد میکروبی است. در درمان سرطان موثر است.

خاصیت تب بر، تقویت کننده معده و اشتها، التیام دهنده زخم، ضد التهاب، رفع التهاب کلیه، پاد زهر خوب نقرس، ادرار آور، درمان سرخک و مخملک، درمان التهابات پوستی، دفع سنگ کلیه، درمان اسهال، کاهش قند خون و کاهش فشار خون از دیگر خواص شگفت انگیز این خوراک دارویی است.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار