13:45 , 1402/2/23
کد خبر: 000024672
بازدید: 1273
تاثیر برندسازی در تقویت بازارهای صادراتی

به قلم دکتر مهدی کریمی تفرشی

بدون شک تاثیر برندسازی در بازارهای صادراتی بسیار زیاد است و آنچه در بازارهای پر رقابت صادراتی منجر به نفوذ ماندگاری و تعهد طرفین می‌شود، برندها  و نام و نشان آنها است.

بی توجهی به برندسازی در صادرات محصولات کشاورزی ایران یکی از دلایل ضعف در توسعه صادرات غیرنفتی می باشد.

 در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده محصولاتی نظیر زعفران ، پسته و عسل در دنیا می باشد ولی به سبب ضعف در برندسازی، تبلیغات و همچنین بسته بندی این محصولات، برندهای غیر ایرانی گوی سبقت را از ما ربوده اند. در حالیکه کشور ما می تواند با برندسازی و تبلیغات گسترده به یک قطب تجاری در دنیا تبدیل شود. توجه نکردن به برندسازی باعث شده تا رقیب بزرگ ما در دنیا اسپانیا باشد؛ چون در ۵٠ سال اخیر در حالی که بدون توجه به برندسازی حوزه زعفران فعالیت می‌کردیم، اسپانیا با برنامه ریزی و برندسازی جا پای خود را محکم کرده است و ما همچنان صادرکننده فله ای زعفران بوده ایم.

بنابراین اگر خواهان افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی محصولات کشاورزی و به خصوص زعفران هستیم باید به سمت برندسازی حرکت کنیم.

امروزه رقابت در عرصه جهانی به سطحی رسیده که در موارد بسیاری داشتن کیفیت و قیمت رقابتی مطلوب نه تنها مزیت نسبی شناخته نمی‌شود، بلکه داشتن آن تبدیل به یک الزام و حداقل خواسته مشتری شده است. از این‌رو در بازار رقابتی بسیاری از شرکت‌ها به سمت خلق و ایجاد ارزش‌ها و تصویر ذهنی مطلوب از خود حرکت می‌کنند و در واقع رویکرد مطلوب و کلیدی در بازار جهانی امروز و آنچه محصول یک شرکت را از دیگری متمایز می کند برندسازی و تقویت نام و نشان تجاری است.

برندسازی عامل اصلی برای توسعه صنعتی و تجاری کشور است. این موضوع به قدری با اهمیت است که کمک به خلق برندهای معتبر در بازارهای بین‌المللی یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی است. برندسازی، تولید قدرت نرم ملی برای جمهوری اسلامی ایران است و برندسازها به نوعی در راستای تولید قدرت نرم ملی عمل می‌کنند.

با توجه به جایگاه و اهمیت برند و برندسازی در بازارهای بین المللی و و ایجاد قدرت رقابتی ناشی از برندسازی، این موضوع اهمیت ویژه در توسعه صادرات کشور ایفا میکند. چرا که بدون افزایش قابلیت رقابت پذیری کالاهای ایرانی در جهان و در نتیجه افزایش واقعی صادرات غیر نفتی در سالهای آینده، تحقق توسعه اقتصادی امکان پذیر نخواهد بود.

ایجاد زیرساخت‌های توسعه برندهای ملی و تقویت آنها می تواند زمینه ساز تبدیل شدن به برندهای جهانی ‌شود و همین امر به حضور برندهای ایرانی در بازارهای جهانی کمک میکند.

امیدواریم روزی برسد که کالا و محصولات کشور را نه تنها به صورت جغرافیایی بلکه با برند ایرانی بشناسند.

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار