15:33 , 1402/7/4
کد خبر: 000033849
بازدید: 1215
به صدای تریبون بخش خصوصی اعتماد کنید

به قلم دکتر مهدی کریمی تفرشی

تجارب دهه های اخیر نشان می دهد در بسیاری از برهه ها اگر دولت ها به پیش بینی ها و راهکارهای ارائه شده توسط فعالان بخش خصوصی و تشکل ها اعتماد می کردند شاید لازم نبود هزینه بسیاری از آزمون و خطاها پرداخت شود.

 بخشنامه های لحظه ای و مانع تراشی ها و قوانین و بروکراسی های اداری دست و پا گیر و جرایم مالیاتی مهمترین موانعی است که دست فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را بویژه در شرایط سخت تحریم بسته و سنگ بیشتر پای فعالان بخش خصوصی انداخته است.

سنگی که سالهاست تشکل ها که تریبون  بخش خصوصی هستند فریاد زده اند که از میان بردارند با انواع جلسات و نامه نگاری ها و بیانیه ها ولی راه به جایی نبرده اند.

معضلات تامین مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز، مشکلات نقل و انتقالات مالی در شرایط تحریم و نوسانات نرخ ارز بیش از همه در این سالها به تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی فشار وارد کرده است ولی این جهادگران علیرغم همه این فشارها سنگر را ترک نکرده اند. پس کی قرار است صدای تریبون این بخش مظلوم واقع شده را بشنویم؟

این تشکل ها هستند که صدای دغدغه ها و مشکلات فعالان بخش خصوصی را به گوش دولت ها می رسانند و تلاش در باز کردن راه تعامل دولت با فعالان اقتصادی دارند.

البته اینکه در بسیاری از تشکل ها نیز عده ای دنبال رانت و سوء استفاده هستند قابل انکار نیست اما باید رواج اخلاق حرفه ای و پاکسازی تشکل ها از رانت خواران و افرادی که می خواهند از هر فضای ممکن به نفع خود سوء استفاده کنند، در بدنه هر تشکل به عنوان یک رسالت بنیادین نهادینه شود تا تشکل ها به عنوان نمایندگان بر حق بخش خصوصی بتوانند اعتماد دولت و مردم را جلب کنند.

 اگر میخواهیم تشکل ها در کشور فعال شوند و نقش کلیدی خود را در نظام اقتصادی و توسعه پایدار ایفا کنند باید یک بار برای همیشه به این بازوی توانمند اعتماد کنیم و اجازه دهیم در بدنه تصمیم گیری های و گره گشایی ها نقش آفرینی کنند.

رسانه ها نقش بسیار موثری در رساندن صدای تشکل ها و نمایندگان بخش خصوصی به دولت دارند. انعکاس درست و شفاف فعالیت ها و پیام های این بخش و ایجاد یک تعامل سازنده با دولت از رسالت های رسانه های کشور است.

بیشتر بخوانید:

تقویت بخش خصوصی لازمه حمایت از تولید ملی

نظر شما






نظرات