11:14 , 1402/7/22
کد خبر: 000034669
بازدید: 1270
برنده نوبل درگذشت

شاعر آمریکایی «لوئیز گلیک» که برنده جایزه نوبل ادبیات شد، از دنیا رفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایونا، «لوئیز گلیک»، شاعر برنده جایزه نوبل ادبیات و یکی از مهم‌ترین شاعران آمریکایی معاصر، در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

پس از اعلام خبر درگذشت «گلیک»، ناشر آثار این شاعر از طریق «آسوشیتدپرس» این اخبار را تایید کرد.

«لوئیز گلیک» در سال ۲۰۲۰ به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شد و این افتخار را دارد که نخستین زن آمریکایی است که پس از ۲۷ سال به عنوان برنده نوبل ادبیات انتخاب شد. نخستین زن آمریکایی برنده نوبل ادبیات نیز «تونی موریسون» بود که در سال ۱۹۹۳ این جایزه را دریافت کرد.

«لوئیز گلیک» در سال ۱۹۴۳ در نیویورک متولد شد و در طول دوران فعالیت ادبی به عنوان شاعر و استاد ادبیات انگلیسی در دانشگاه «ییل» شناخته شد.

ایشان بیش از دو دهه به نوشتن و تدریس پرداختند و تعداد زیادی مجموعه شعر و مقاله در زمینه شعر منتشر کردند. آثار «گلیک» بسیاری از خوانندگان و دوستداران ادبیات جهانی را جذب کرده و تأثیرگذاری شگفت‌آوری داشته است.

یکی از برجسته‌ترین مجموعه شعرهای این شاعر «زنبق وحشی» است که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و او در آن بازگشت شگفت‌آور زندگی بعد از زمستان را به زیبایی در شعر «دانه‌های برف» توصیف کرده است. «گلیک»‌ در سال ۱۹۹۳ برای مجموعه شعر «زنبق وحشی» که با مضامین رنج، مرگ و تولد دوباره به نگارش درآمده است،‌ جایزه «پولیتزر» را دریافت کرد.

«آورنو» دیگر مجموعه شعر مهم «گلیک» که در سال  ۲۰۰۶ به چاپ رسید نمایشی از داستان «پرسفونه» و «هادس» خدای مردگان و از اساطیر یونان باستان است.

از دیگر آثار قابل‌توجه این شاعر به مجموعه سال ۲۰۱۴ او با عنوان «شب پاکدامن و وفادار» می‌توان اشاره کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما






نظرات